Gå til innhold

Fluesnøre


Tore C.

Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen
Hei,

Det går mot jul og det er på tide å tenke på å skrive ønskeliste (he-he).

Jeg ønsker meg et nytt fluesnøre (flyt) til 5'er stanga mi. Fisker stort sett bare på stille vann, så det må lande silkemykt, altså DT.

Noen forlslag til type/merke?

 

Mvh

Tore C.

 

Selv fisker jeg 90 % i stille vann etter ørret og røye, og har enda ikke hatt behov for DT snøre, syns du kan velge deg ett WF snøre. Selv testet Lee Wolf TT snøret i sommer, det fungerer helt ok, ellers Loop Long distance snørene gode. Vision har vel også gode snører selvom jeg desverre ikke har testet de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på utsagnet til SAGE, jeg ser heller ikke noe behov for et DT snøre. Mitt fiske er gjerne med små fluer og tynn fortom og jeg bruker utelukkende wf-snører.

 

Noen av de jeg har prøvd som holder mål med tanke på presentasjon og kasteegenskaper:

 

Vison Extreme distance, vision presentation, Air Cel, Rio Windcutter, Gary La Fontaine snøre fra Teeny. Disse har jeg hatt i klasse 4 og er godt fornøyd med alle.

 

MVH

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener helt klart at du bør gå for et Wf snøre, men hvis du ikke er helt enig synes jeg du bør prøve en Orvis Wonderline Longbelly. Denne har en ekstrem lang og lett klump, og jeg personlig får ihvertfall litt "DT-følelse" når jeg kaster med dette.... :?

 

Personlig Liker jeg best Loop Long Distance, Vison Extreme distance, Le Wulf TT og den gamle GPX`en til SA. Det finnes mye annet bra, men det blir også litt følelser og behag som styrer....

 

MVH

Flemming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste snørene lages av 3M uansett (med unntak av RIO og Airflo... muligens Orvis), så holdbarheten er stort sett den samme... Så lenge man holder seg unna litt ymse brittiske merker går det greit. (Airflo er bra)

 

Har riktignok opplevd utrolig stor forskjell på holdbarheten når det gjelder glid. F. eks har Loop sitt distance snøre vesentlig bedre glid og holdbarhet på gliden enn Vision sitt distance snøre.

 

SA og RIO glir generelt godt (pga av AST og denne Slick shoot). Aktiv liner (GuideLine) glir generelt dritt etter litt fisking, og må kronisk smøres opp. Med unntak av Performance som har denne AST coatingen til SA.

 

Jepp,jepp. Dette er min erfaring, så ikke ta det som noen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv liner (GuideLine) glir generelt dritt etter litt fisking, og må kronisk smøres opp. Med unntak av Performance som har denne AST coatingen til SA.

 

Tormod,

jeg kjøpte et GL Presentation i våres som skulle passe bra til den nye GL Trout-stanga mi. Og det gjorde det forsåvidt, men etter 2-3 turer begynte det å gå trått, og på 4. turen var snøret så tørt at det knirka i toppringen under dobbelttrekket. Jeg har prøvd å smøre det flere ganger uten at det blir bedre. Kan jeg - basert på ditt innlegg - konkludere med at dette er et generelt problem med GL-snørene, eller har jeg bare vært uheldig med DETTE snøret?

 

Mvh

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presentation er faktisk et snøre jeg selv har, og jeg sitter med nøyaktig samme erfaring som dere. Etter noen turer må man sitte å gnikke og gnu. Synd, da det er en god tapering på dette snøret. Nei, kjøp heller RIO Grand hos J&B. Nesten samme tapering, samme pris, men myyyye bedre glid.

 

Har hatt 3 GL snører. ProCast, TriCast og Presentation. Alle har samme kjipe coating. (Dette gjelder meg bekjent Vision snørene jeg har prøvd også)

 

I sommer prøvde jeg et Vision Presentation snøre eller hva det noe heter. Makan til sandpapir er det lenge siden jeg har prøvd. Tror det var fisket under halv sesong... Eller hva Rune?

 

Nei, har troen på RIO og SA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada Tormod det var et Vision Presentation.

Men vi hadde brukt det til plenkasting et par dager, så det er ikke

rart at det gikk litt trått.

Min erfaring er at Presentation er litt tråere enn Extreme Distance.

Jeg synes at det fungerte helt ok med normalt vedlikehold.

Smøring må til på alt, jeg gjør det nesten for hver tur.

Døden for snøret er jo faktisk vann, mye sitting med snøret i vannet under f.eks bellyboatfiske gjør at det blir fortere trått enn ved f.eks elvefiske. Mye bøss og pollen i vannet som limer seg fast til fluesnøret.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...