Gå til innhold

Bruk av ekkolodd til innlandsfiske


rbk01

Anbefalte innlegg

Sitter å hører på lokalsendinga for Buskerud på NRK1, der bruk av ekkolodd blir lansert som revolusjon av isfiske for å finne stor-ørreten. Med bildene til Øystein fra en annen tråd friskt i minne, blir jeg ganske provosert over at det i det hele tatt er lovlig å bruke slike midler i ferskvann. Her er det om å gjøre å ta alle midler i bruk for å hale mest fisk ut av hølet. Jeg blir sur, sint og lei meg på alle sportsfiskeres vegne. La oss ikke gjøre som de profesjonelle fiskerne - å ødelegge grunnlaget for oss selv. Håper alle på forumet tar avstand fra bruk av slike "hjelpemidler".

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg enig med deg Jens, men jeg kan aldri tro det blir et altfor stort problem, i alle fall ikke på vanna rundt der jeg bor. Her er det altfor mye fisk og det burde vært delt ut oter, ekkolodd, båt og garn for dem som kunne tenke seg å være med og desimere litt av bestanden.

Men misbrukt i vann med liten bestand av stor fisk, det forstår jeg folk reagerer på.

 

Hørte en artig historie av en som brukt ekkolodd for å ta storfisken i Seljordsvannet. Ekkolodd var kjekke greier for da kunne han se når fisken tok sluken!!!  :o :o :o

 

Kunne godr tenkt meg et slikt ekkolodd jeg, for bruk når jeg pilker juletorsken  ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fenomenet kalles ikke sportsfiske, men industrifiske.

Folk som faktisk synes dette er spennede har jeg ingen forståelse for. Jeg tipper at et Hotell Cæsar-maraton er mer givende enn fiske med ekkolodd i ferskvann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mener det finnes ekkolodd til bruk på markstanga .

Tror jeg har sett det i ett eller annet fiskeblad . Skjermen festet på stanga og sensoren som dupp . Trådløst selvfølgelig.

Så er det bare å veive inn til man ser en fisk eller fler under duppen og vente ........ Skjønner ikke helt greia jeg  ??? ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først det estetiske, eller mangelen på det; mye av sjarmen av fisketur, om det er på isen eller på/langs flytende vann, er å få med seg alt annet som skjer rundt seg. Hvordan alt henger sammen og den totale opplevelsen. Dette har å gjøre med å komme seg vekk fra alle de duppedittene og gadgets vi til daglig omgir oss med. GI MEG 2 MARCH BROWN FOR SVINGENDE!!!!

 

Så det opplagte; dette er feigt! Iallefall når man borer ett hull i isen, vrir ekkoloddet rundt for å se hvor fisken befinner seg relativt til egen posisjon og dyp (man har sunket langt ned >:() og så forflytte seg dithen. Man er virkelig en dårlig fisker hvis man ser seg nødt til å ty til disse ting. Kanskje bedre å betale for noen dager med fiskeguide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...