Gå til innhold

Fortomsmateriale


lagopus

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal kjøpe meg nytt fortomsmateriale for sessongen,og lurer på om noen har noen anbefalinger. Skjønner at slike ting kan være individuelt,men vil høre allikevel.

Brukte Climax fluorkarboen i fjor og er ikke helt fornøyd med det, fliset seg opp og greier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Heisann!

Skal kjøpe meg nytt fortomsmateriale for sessongen,og lurer på om noen har noen anbefalinger. Skjønner at slike ting kan være individuelt,men vil høre allikevel.

Brukte Climax fluorkarboen i fjor og er ikke helt fornøyd med det, fliset seg opp og greier.

 

 

Snakker vi til ørretfiske så er det kun en ting som gjelder for meg som spissmateriale og det er: STROFT

Ferdig tapperte fortommer går det i: POLYLEADER eller FLETTA FORTOM.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nysgjerrig på å prøve Stroft jeg egentlig, siden det virker som mange sverger til denne. Har aldri prøvd Stroft før, hva slags egenskaper har den som gjør den så bra? Bortsett fra pris, i forhold til fluorkarbon i hverfall..

Er fluorkarbon egentlig "nødvendig"?

 

Takker for alle svar

 

Mvh Lars

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluorcarbon bruker jeg som regel bare som den ytterste delen! Fluorcarboen har jo en del fordeler; den er usynlig (mer eller mindre), Den legger seg under vannfilmen (slipper å mudde), og den tåler litt mer juling! generelt sett... Er glad i fluorcarbon jeg, vil ikke byttet mot stroft. Selv om stroft (etter min mening) lager noe av det beste monon så föler jeg meg tryggere med carbon! Bare sånn jeg ser det! Er sikkert fler ting å se på; krokingegenskaper etc. Fluorcarbonen er noe stivere, så hvis du skal bruke tykke fortommer ville jeg rukt vanlig mono, men, hvem bruker 0,25 spiss på örret.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stroft er ganske myk, og svært glatt? Ellers er Tectan en klassiker. Akurat slik jeg foretrekker, mykest mulig og ganske sterk, men tåler ikke så mye mekanisk slitasje. Fluokarbon er for meg bare til spesiellt bruk. Dyrt, mindre knutesterkt, forurensende og allt for stivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fluorocarbon som fliser seg... ???

 

Skjønner ikke helt dette med fortom jeg. I Norge er Stroft i særklasse mest poppis og likevel har jeg ikke sett en eneste av VM fiskerne fra utlandet brukt det (selv om det ikke er et norsk merke). Ikke akkurat ofte jeg ser det blir brukt av norske konkurransefiskere heller for den saks skyld. Enten er konkurransefiskere lite opplyst eller så må det være at de rett og slett tar feil. Jeg heller nok mer til det siste ettersom jeg selv fisker konkurranser og har brukt Stroft en del og aldri vil ta i det igjen. Fluorostealth, Triana, Varivas, SA osv.. er derimot noe jeg liker.

 

Uansett hva du måtte kjøpe, troutseeker, så forsikre deg om at det ikke er for gammelt materiale. Ja, jeg sier ikke at det MÅ være ferskt. Holdbarheten kommer nemlig litt an på hvordan man lagrer materialet også. Jeg har til og med Hardy fortomsmateriale som nå 7 år etter fortsatt er av hyggelig kvalitet. Men jeg ville ikke solgt det til full pris nei.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluorocarbon som fliser seg... ???

 

Skjønner ikke helt dette med fortom jeg. I Norge er Stroft i særklasse mest poppis og likevel har jeg ikke sett en eneste av VM fiskerne fra utlandet brukt det (selv om det ikke er et norsk merke). Ikke akkurat ofte jeg ser det blir brukt av norske konkurransefiskere heller for den saks skyld. Enten er konkurransefiskere lite opplyst eller så må det være at de rett og slett tar feil. Jeg heller nok mer til det siste ettersom jeg selv fisker konkurranser og har brukt Stroft en del og aldri vil ta i det igjen. Fluorostealth, Triana, Varivas, SA osv.. er derimot noe jeg liker.

 

Uansett hva du måtte kjøpe, troutseeker, så forsikre deg om at det ikke er for gammelt materiale. Ja, jeg sier ikke at det MÅ være ferskt. Holdbarheten kommer nemlig litt an på hvordan man lagrer materialet også. Jeg har til og med Hardy fortomsmateriale som nå 7 år etter fortsatt er av hyggelig kvalitet. Men jeg ville ikke solgt det til full pris nei.  ;)

 

 

Fluorostealth (Tiemco Akron) er meget bra, ja ;D.

Riverge Grand MAx er meget bra, ja :D

Nå har jeg noen spoler med Varivas i 9x, 8x, og 7x...meget bra, ja :D

 

Jeg har brukt SA i mange år, og liker det også.

Nå bruker jeg Stroft ABR (6x) og Varivas Fluorcarbon (7x)på mine fisketurer....veldig fornøyd. ;)

Har noen spoler med Tiemco Akron liggende fra vår VM tur til Slovakia. Dette er rett og slett et fantastisk materiale, men har vært vanskelig å få tak i her til lands. Nå ser jeg det selges, ned til 6x....hvorfor selges ikke 7x og 8x i samme slengen >:(  Det er nemlig de jeg vil ha, og i disse dimensjoner er kun det beste godt nok.

Så Rio, Varivas og Tiemco: Please....få overbevist deres leverandører om at også vi vil ha de aller tynneste dimensjoner ;D

 

Stig

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluorocarbon som fliser seg... ???

 

Skjønner ikke helt dette med fortom jeg. I Norge er Stroft i særklasse mest poppis og likevel har jeg ikke sett en eneste av VM fiskerne fra utlandet brukt det (selv om det ikke er et norsk merke). Ikke akkurat ofte jeg ser det blir brukt av norske konkurransefiskere heller for den saks skyld. Enten er konkurransefiskere lite opplyst eller så må det være at de rett og slett tar feil. Jeg heller nok mer til det siste ettersom jeg selv fisker konkurranser og har brukt Stroft en del og aldri vil ta i det igjen. Fluorostealth, Triana, Varivas, SA osv.. er derimot noe jeg liker.

 

Uansett hva du måtte kjøpe, troutseeker, så forsikre deg om at det ikke er for gammelt materiale. Ja, jeg sier ikke at det MÅ være ferskt. Holdbarheten kommer nemlig litt an på hvordan man lagrer materialet også. Jeg har til og med Hardy fortomsmateriale som nå 7 år etter fortsatt er av hyggelig kvalitet. Men jeg ville ikke solgt det til full pris nei.  ;)

 

Erik, du har sikkert rett i mye av det du skriver, men det er et problem; hvem selger? Bortsett fra SA har jeg ikke sett noen av de i sjappene. Jeg har vært godt fornøyd med Stroft. Den er slitesterk, sterk og den blir ikke rynkete når jeg knyter. Rio er det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og tips alle sammen.

 

Stig: Hvem selger Tiemco Akron Fluorostealth i Norge?

 

Mvh Lars

 

He-he, oppdaget det selv sist jeg var innpå disse sidene, for en times tid siden: flue.no

Se startsiden en gang til :D

 

Men igjen, ikke under 6x, og da bryr jeg meg ikke, de fleste fluorcarboner jeg er borti er helt gode i disse dimensjoner og oppover, som også fremgår av "testen" Andrè Brun inviterte oss inn i for en tid tilbake.

Har sågar brukt Vision siden august ifjor, ned til og med 7x. Bra dette også.

Men jeg er tilhenger av vi skal kjøpe vårt utstyr i Norge, så hvis 6x fluorcarbon er interessant, så løp og kjøp hos de som har det, enten det heter Rio, Varivas, Vision, Frog Hair, Guideline m.fl.

Og selvsagt Tiemco. Jeg kan ikke skjønne at Nordic ikke fører dette materialet i Norge, de har jo øvrig Tiemco produkter, eller ???

Kanskje noen i bransjen kan si noe om dette???

Håper det, for da skal jeg ihvertfall slå et slag slik at min lokale forhandler fører dette produktet.

Etter vår eminente erfaring med Tiemco Akron i VM Slovakia 2004, prøvde vi å få fatt i dette gjennom Nordic.

De var behjelpelig å bestille det lille antall vi skulle ha, (gjennom vår geniale kaptein Eikre ;)), men ingen lagerføring og videresalg til butikker, så vidt meg bekjent.

Nå er det kommet ut i det fri, og tipper flue.no får det travelt fremover, de har et knall produkt i sine hender ;D

 

Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig melding følger: (rett meg om jeg tar feil :D)

 

Ifølge rykter, ganske troverdige ;),skal Nordic, som fører Tiemco i Norge, også lagerføre Tiemco Akron....ned i de minste dimensjoner. Dett er en "hurra melding" i mine ører, og sikkert resten av VM troppen fra Slovakia 2004.

Knall!!!

Håper å få min lokale butikk til å sikre seg noen spoler av de minste dimensjoner raskt, så har ihvrtfall jeg til mitt fiske :D

7x og 8x er blitt forbruksvare for meg, og er det ett merke som tåler disse dimensjoner, så er det nettopp Tiemco Akron.

 

Pr dags dato har jeg måtte ta det jeg har, og det er Varivas 7x, 8x og 9x...funker greit så langt, alt mitt fjærmygg fiske (med og uten wolly bugger på enden :D) har vært av denne fabrikanten.

 

Gleder meg likevel på fremtidige "fin fiske frenders" vegne, at de om kun kort tid skal kunne få stifte bekjentskap med fluorcarbon over alle fluorcarbon, Tiemco ;)

 

Hør innom "din" lokale forhandler, utøv press. Kundene er markedet ;)

 

En glad gutt fra vest

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig melding følger: (rett meg om jeg tar feil :D)

 

Ifølge rykter, ganske troverdige ;),skal Nordic, som fører Tiemco i Norge, også lagerføre Tiemco Akron....ned i de minste dimensjoner. Dett er en "hurra melding" i mine ører, og sikkert resten av VM troppen fra Slovakia 2004.

Knall!!!

Håper å få min lokale butikk til å sikre seg noen spoler av de minste dimensjoner raskt, så har ihvrtfall jeg til mitt fiske :D

7x og 8x er blitt forbruksvare for meg, og er det ett merke som tåler disse dimensjoner, så er det nettopp Tiemco Akron.

 

Pr dags dato har jeg måtte ta det jeg har, og det er Varivas 7x, 8x og 9x...funker greit så langt, alt mitt fjærmygg fiske (med og uten wolly bugger på enden :D) har vært av denne fabrikanten.

 

Gleder meg likevel på fremtidige "fin fiske frenders" vegne, at de om kun kort tid skal kunne få stifte bekjentskap med fluorcarbon over alle fluorcarbon, Tiemco ;)

 

Hør innom "din" lokale forhandler, utøv press. Kundene er markedet ;)

 

En glad gutt fra vest

Stig

 

Hørt noe i den duren jeg åsså, aldri testet den i mindre en 6x så dette er jo gledelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Må bare spørre om dere bruker dette til Tørrfluefiske eller bare nymfer? Kunn som spiss eller i fortommens hele lengde. Og til sist en fortom på 7x/0,10 vil ikkke den fort bli ødelagt under kjøring av fisk. Bare spør siden jeg aldri har brukt no under 0,13

 

Tiemco Akron Fluorocarbon

7X 0,10 mm  1,0 kg

6X 0,13 mm  1,6 kg

5X 0,16 mm  2,0 kg

4X 0,18 mm  2,6 kg

3X 0,21 mm  3,8 kg

2X 0,23 mm  4,9 kg

1X 0,26 mm  6,2 kg

0X 0,28 mm  6,6 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre om dere bruker dette til Tørrfluefiske eller bare nymfer? Kunn som spiss eller i fortommens hele lengde. Og til sist en fortom på 7x/0,10 vil ikkke den fort bli ødelagt under kjøring av fisk. Bare spør siden jeg aldri har brukt no under 0,13

 

Tiemco Akron Fluorocarbon

7X 0,10 mm  1,0 kg

6X 0,13 mm  1,6 kg

5X 0,16 mm  2,0 kg

4X 0,18 mm  2,6 kg

3X 0,21 mm  3,8 kg

2X 0,23 mm  4,9 kg

1X 0,26 mm  6,2 kg

0X 0,28 mm  6,6 kg

 

Var ute å nymfet litt oppi en fjellbekk igår, helt typisk oppsett med flere år gammel 8X Tiemco Akron i spiss.

Største fisk var ca 7-800 gr, og resten av de rundt 30 fisk varierte fra veldig små til rundt 150-250 gr.

Skiftet ikke spiss, da denne selvsagt skal tåle litt juling over flere timer med små fisk, busker, steiner og kule/tungsten hode nymfer.

Så 8x er helt greit, men ikke nødvendig til nymfer i str 14-16. Men når #18-22 kommer på i sommer lavt vann er det 8X og 7X som gjør fisket bedre enn "sånn passe".

Heldigvis er 8X i landet også nå, i litt ferskere utgave enn min fra igår :D

I tilfelle de store velger å bite på... :o

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt gleden av å teste Tiemco Akron spiss materiale . Fantastisk materiale strekk det en gang å det holder seg snorrett.

uten tvil det beste spiss materialet jeg har prøvd!!

 

Flere som har begynt å dra erfaringer med Akron??

 

Endelig er det kommet ned tom 8x Akron hos min forhandler. Gledens dag egentlig, slutt på å knuge ved de få spolene jeg hadde igjen fra 2004, selv de har lagt mørkt og godt, og vært spart til helt spesielle anledninger.

Nå kan jeg dra ubekymret av ferske spoler igjen ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

jEg har også brukt denne nå i fluorcarbon 6x, foreløpig veldig fornøyd både med bruddstyrke og minne.

Første fluorkarbonfortommen jeg har positiv erfaring med.

Har før prøvd RIO sin fluorcarbon og den suger hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...