Gå til innhold

Kilosfisken 2008 - Brunørret


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

  • Svar 256
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest nicolaj brekke

Der har vi den ja... Blir vel årets (offentliggjorte) fisk dette,  Grattis Marius, den har du fortjent:) Da er det vel bare å skalke alle luker og ikke forsnakke seg i stormen av PM´er om hvor dette er... hehehe..

Fikk noen småtasser selv...

post-367-13949856729515_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye småfisk her, synes jeg  ;D

 

Denne plukket ut alle sulphurea og dalecarlica blant langt flere aurivillii. Tok på en 10-er krok sulphureaimitasjon.

 

2,75 kg og (selvfølgelig) ny pers!

 

Et sted i nærheten av der elvene møtes ;)

 

 

Når håven ser ut som en tesil, da er storfisken landet. 

 

Gammelt indianerordtak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye småfisk her, synes jeg  ;D

 

Denne plukket ut alle sulphurea og dalecarlica blant langt flere aurivillii. Tok på en 10-er krok sulphureaimitasjon.

 

2,75 kg og (selvfølgelig) ny pers!

 

Et sted i nærheten av der elvene møtes ;)

 

Grattis Marius .......  ;D Den satt tenker jeg .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får slenge meg på her, jeg også :).

 

3 fisk over kilo hittil i år. her er den nest største av dem (1,2kg). velger bilde av denne siden den bød på størst utfordring. tatt med baetis klekker, etter utallige kast, etter mange fluebytter, over korte perioder i 3 dager. det pga grunt mot land, ei renne utenfor, og litt grunnere igjen der fisken vaka, og derfor vanskelig å få bra nok flyt av flua over fisken. men lyktes til slutt, gitt ;D

 

2638996690_8a4712579d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro, Vinagunner!  :)

Enig, det er da det er moro å ta disse fine fiskene! Flott situasjon og fisk.

 

takk, andrebrun :). jeg er såvisst ikke bortskjemt med kilosfisk, men alle tre ble tatt på østlandet i løpet av 2 uker. på tørt, seff 8). den første over kg ble faktisk ikke så bejublet. det ble litt for enkelt, rett og slett :o . heller ikke den største gav like stor utfordring.

 

men denne, selv om ikke størst, danset jeg for ;D

 

når det er sagt, så tar jeg gjerne 'enkle' kilosfisk, jeg. any time! 8)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny pers i fjellvann/tjern.

 

Lørdag 7.7 etter en ukes tannpine og ingenfiske så tok jeg og fiskekompisen Lars en tur opp på et vann på Søråsen i Hallingdal.

Flott vær og mye sol førte til brune vårfluer som gjorde at fisken virkelig skulle vise seg fra sin beste side.

Rimelig fiskesugen med mye dårlig vær og tannpine siste uka så hadde jeg dårlig tid for å få snøre i vannet.

Ny stang, snelle og snøre combo skulle testes og hvilken testdag det skulle vise seg å bli. Erik Eikre hadde satt i sammen en meget god combo med Streamstix varer som jeg var meget spent på.

Rett utenfor campen vaket det en fisk et par ganger mens stanga ble tredd. Kasta på den med den hjortehårsflue men ingen interesse.

Skiftet til Brun`s Caddis Mottled Brown #12, Flua landet med skjev fortom og i det jeg rettet på fortommen så gikk fisken rett opp i et skikkelig plask. 900g var ingen dårlig start på dagen.

 

Etter noen skiver og litt vind så jeg det vaket lenger bort i vannet ca metern utenfor myrkanten, to ganger med skikkelig plaskevak.

Jeg gikk rundt i skogen og fikk god kasteposisjon. Først et kast som var litt for kort. Snek meg nærmere. Og kastet vel 15 meter langs kanten. stripet ikke flua men ga den rykk i mot meg. Skulle egentlig til å flytte meg igjen og kaste enda litt lenger da fisken spretter ut av myrkanten der flua ligger. Perfekt tilslag og et utras som ikke blir glemt denne sommeren. 2 ganger måtte jeg stramme bremsen etter at samtlige meter med flueline ute i vannet og godt ute på backingen. Med 0.12 spiss beregnet for siste ukers myggfiske føler man seg ikke veldig trygg når fisken setter press med mye line ute.

Fikk etterhvert kontroll og fisken gikk langsmyrkantene før jeg presset den ut. Skulle til å håve da fisken gikk til værs med et plask i det hoven var i vannet. Litt mer en maxpuls da fortommen eller knuten nesten burde ha røket. Etter et nytt utras nesten til backingen kom den rolig inn og la seg på siden rett i hoven. Vekta i myrkanten bikket over 1,7kg .

Ny pers på tørt i fjellvann/tjern. Og hvilken kondisjon på fisken. En skikkelig muskelfisk klar for kamp. Tatt 7 meter fra land.

Og det førte ikke akkuratt til noe dårliger intrykk av stang/snelle comboen fra Streamstix som var en herlig og følsom stang og kjøre fisk med.

 

Terje

post-2677-13949856773536_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt noen ørreter over kiloen i år, men denne er den som fortjener å vises foreløpig.

 

Dagen i dag starta på stusselig vis. Framme ved et av favorittvannene mine så blir jeg møtt av 3 telt. Har ikke noe imot folk, men det var litt voldsomt. Klokka var 0630 og teltmenneskene sov heldigvis. Fiska en halvtime her uten resultat og tok beslutningen om å labbe en ny time til et lite og bortgjemt lurevann. Her satt jeg og venta på vak og vårflueklekking i 7 timer. Det flaksa noen få vårfluer i lufta rundt om kring, men ingen klekking. Det så ut til at festen jeg venta på var utsatt, men så begynte det å vake litt fisk. På vannflata så var det noen mygg, enkelte supersmå vårfluer, noen få døgnfluer og litt maur. I sånne tilfeller har jeg en svakhet for maur. Jeg fikk kjapt en tass på 0,6 og så døde all vaking. 3 timer senere så vurderte jeg  sterkt å begynne på den tunge veien hjem, men selv om hjernen hadde bestemt seg for å dra så valgte kroppen og ta en ny runde rundt vannet. Jeg holdt på å gå på tryne da jeg oppdaga et tungt sipvak i en grunn vik. - Dette var for godt til å være sant, den vaker sikkert ikke igjen... - PLASK - Oj så stor den var - (Jeg tenker det hver gang tror jeg, men denne gangen mente jeg det)

 

Vanligvis så gjør så mange timer uten vak at jeg får hjertebank og kåler til situasjonen når en stor fisk plutselig dukker opp, men ikke nå. Med en ro jeg ikke visste jeg hadde så venta jeg på at fisken skulle vake enda engang så jeg skulle skjønne mønsteret den vaka i. Jeg trodde jeg var lur. Første kast- Bom. Fisken gikk i den andre retningen. Andre kast- Bom. Fisken gikk utover. Og sånn fortsatte det til et vindrag kom og lagde høy sjø og dønninger i 5 minutter. Vakingen stoppa opp i bølgene og jeg var livredd fisken hadde gitt opp overflateføde for i dag. Men straks vinden ga seg så begynte den igjen. Første kastet etter vinden så satt den. Den overfalt maueren min og dro avgårde med en autoritet og tyngde som bare større ørret gjør. Det første utraset var rått, men så begynte en stillingskrig som endte med nervøs håving og seier til meg. Det er årets fineste ørret så langt. Vekta stoppe på 1,5 blank. Den svømmer videre i et vann langt langt borte....

 

post-384-13949856855226_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...