Gå til innhold

Kilosfisken 2008 - Brunørret


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

  • Svar 256
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Lars M

I morgen tidlig bærer det ut for å fange årets første storfisk. Hittil i år er 800 gram det største.

Satser frisk på fisk over 2 kilo.

Var på befaring idag og observerte flere storinger (1-2kg+) som vaket, til tross for frisk nordøst, 4 grader og snøbyger.....

Regner med at det blir myggføre i morgen, men har bundet opp noen øyenstikkerlarver og vannymfer i dag. Just in case ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Brøt kilosgrensa om ikke annet...

Var på to ulike vann idag. Det ene huser ørret opp mot 4 kilo, det andre fisk på hele 5-6 kilo.

Var rimelig tent før jeg satte meg i bilen i morges, men når jeg kom til vannet blåste det noe jæv..g.

Men, men.. Kan ikke syte hvis man skal få fisk.

Tok 4'er-stanga i tilfelle vinden skulle roe seg og skape myggføre.

Jeg startet der hvor jeg opplevde vakorgie under befaringa i går. På første kastet satte jeg fast en fisk på rundt 7 hg på montana'n.

Tenkte dette ville bli en hinsides fisketur.....

Dette var det eneste jeg kjente før jeg to timer senere kom i andre enden av vannet.

Her var det kraftig pålandsvind, men kraftige "vårrer" avslørte store fisker et stykke ut, og litt mindre karer nær land.

Fisken var meget medgjørlig så lenge jeg klarte å legge flue langt nok ut (mye hindringer bak).

Prøvde meg på blindfiske men resepten var å kaste på vak.

Før jeg la inn årene og fortsatte til neste vann kunne jeg notere 12 flotte ørreter.

To av disse var ca. 4 hg, resten mellom 700 og 1050 gram.

Hadde jeg vært litt mandig nok hadde jeg satt bellyen på vannet. Da tror jeg rimelig sikkert jeg kunne lurt opp noen større karer.

 

 

Vann nr.2:

Sinnsykt sur nordaust, null klekking, null vak, null...

Dro fram syverstanga ladet med Rio Outbound, 0,25mm spiss og en stor zonker i enden.

Etter omlag to timer og en halv runde rundt vannet rykker det hardt i lina idet jeg starter inntrekket!

Det som kan gå galt, går galt!! Skytelina vikler seg inn i noen kvister mens fisken raser ut slakken.

Ei snørebukt hekter seg rundt fightingbutt'n, det rykker i stanga og en fisk på 2,5++ skyter i været og sliter seg løs!!

Dette var alt jeg kjente i dette vannet.

 

Det ble alt i alt en flott fisketur, til tross for tap av en troféørret.

I morgen.... ;D

 

(Beklager dårlig bildekvalitet. Kameraet var innstilt på macro funksjon....)

 

100 % C&R

57185_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/22762/57185.jpg

 

57186_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/22762/57186.jpg

 

57187_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/22762/57187.jpg

 

57188_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/22762/57188.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På god vei mot Runes trippel...

 

I går satt denne på en liten Wolly Bugger. Nordavind, og dårlige klekkeforhold. Så 4,5 fjærmygg på 6 timer :(

 

Fisken veide 1550g og ble satt varsomt ut i vannet igjen (Dette vannet trenger alle fiskene det har...)

Fant forresten garnrester i ett av godvannene mine i går >:( >:(>:(. Det er ikke lov å sette garn der, og fiskebestenden er ikke stor. Få, men store fisker i det vannet...

post-331-13949856428172_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur til Barduelva i helga resulterte i tre fisk på tilsammen ca 6 kilo.  Aner ikke hvor stor de var, da de fremdeles lever i beste velgående, men de skal vel forsvare en plass i kilosfisken 2008 med god margin. Legger ut bilder av to av fiskene. Tatt på gullhodenymfe krok 14. Største ørreten sto på 50 cm dypt vann. Så den fra land og den tok på første kastet.

 

Bildene er litt beskåret da fjellene i bakgrunnen er noe avslørende.

[attachthumb=1]

 

[attachthumb=2]

post-2478-13949856429653_thumb.jpg

post-2478-13949856430052_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Dere har litt å lære i Barduelva av vi som er ivrige i Renaelva.....O hemmligheter = mere interesse for elva = mere folk i elva =

større påvirkning når det gjelder vannproblematikken, men jøss for noen fisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har litt å lære i Barduelva av vi som er ivrige i Renaelva.....O hemmligheter = mere interesse for elva = mere folk i elva =

større påvirkning når det gjelder vannproblematikken, men jøss for noen fisker!

 

Ja, prinsipielt enig, men har funnet mitt lille område i elva som jeg kan fiske alene, så det er ikke så lett å "gi bort" plassen. Etter flere år i Finnmark har jeg utviklet allergi mot køfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Grattis med flotte fisker Kimwerner og JK. Barduelva er ei perle når vannstanden er innafor normalen. Men hvis jeg hadde jobbet kun halve året og kunne velge bosted om sommeren ville det blitt porsanger.

Maken til jakt og fiskemuligheter skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har litt å lære i Barduelva av vi som er ivrige i Renaelva.....O hemmligheter = mere interesse for elva = mere folk i elva =

større påvirkning når det gjelder vannproblematikken, men jøss for noen fisker!

 

Ja, prinsipielt enig, men har funnet mitt lille område i elva som jeg kan fiske alene, så det er ikke så lett å "gi bort" plassen. Etter flere år i Finnmark har jeg utviklet allergi mot køfiske.

 

verste eg har hørt ;) tvile sterkt før at det kommer så mange folk på samme tia. uansett så e det kansje mulig heter for noe sosialt å på fisketurer ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har litt å lære i Barduelva av vi som er ivrige i Renaelva.....O hemmligheter = mere interesse for elva = mere folk i elva =

større påvirkning når det gjelder vannproblematikken, men jøss for noen fisker!

 

Ja, prinsipielt enig, men har funnet mitt lille område i elva som jeg kan fiske alene, så det er ikke så lett å "gi bort" plassen. Etter flere år i Finnmark har jeg utviklet allergi mot køfiske.

 

verste eg har hørt ;) tvile sterkt før at det kommer så mange folk på samme tia. uansett så e det kansje mulig heter for noe sosialt å på fisketurer ;D

 

Ja, tja, jo, tjau. Fremdeles enig, hyggelig med sosial omgang osb osb, men men...  :rolleyes: Men nå hadde jeg med forfatter Even Rise på helgas tur, så mulig han blåser gromplassen i neste bok. Håper den ikke blir antatt av forlaget  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt, Kim! Men så er jeg vel heller ikke utpreget sosial når jeg fisker... ;)

 

Hvordan er det forresten å dra på fisketur med en levende legende? :rolleyes:

 

Han har noe mer erfaring enn meg, i og med at han stort sett har fisket ørret 12 måneder i året siste 25 år. Ikke sjelden han forlater elva med litt mer fisk i bagasjen. Men utrolig lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flotte fisker Kimwerner og JK. Barduelva er ei perle når vannstanden er innafor normalen. Men hvis jeg hadde jobbet kun halve året og kunne velge bosted om sommeren ville det blitt porsanger.

Maken til jakt og fiskemuligheter skal man lete lenge etter.

 

8) 8) 8)

 

Men nå er min æra i Porsanger over om noen dager. Da kaller Trøndelag igjen... Men har allerede planlagt tur i august tilbake hit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Dagens snartur ga to flotte brunørreter på hhv. 0,9 og 1,1 kg.

Begge tok på en cdc-klekker (marginata) og ga en knall fight.

Surt vær fremdeles. 5 grader, bitende nordaust og lettskyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagens svipptur ga fiskekamerat Geir Ove (ikke registert på forumet enda) hans første ørret over kiloen på tørt. Tok på kveldinga i en strømkant på en Baetis Blue Dun størrelse 18. Noen voldsomme utras, 15 meter på backingen og småpene 1050 gram. Han var blid. Fisken ble nok blid etter hvert den også, siden den selvfølgelig fikk lov til å svømme videre etter foræring på mobilkamera og veiing.

 

post-2529-13949856488864_thumb.jpg

post-2529-13949856489466_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...