Gå til innhold

Fluefiske i Budalen


fishe

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter å planlegger sommerens fisketurer, også tenkte jeg at jeg kanskje skulle ta turen til fots fra Dalsbygda i Os over forrolhogna til Budalen. Der for lurer jeg på om noen her inne kan si noe om hvordan det er å fiske i Budalen? Både stille og rennende Vann, og når på sessongen det lønner seg å ta denne turen. Tenkte selv litt på å ta turen i midten av juli en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det er ikke mer enn 20 min unna hjemme så der har jeg tilbrakt mange sommere på rad nå. Tenkte jeg skulle prøve noe nytt. åsså hadde det vært fint med en tur over fjelet i tillegg. :) Men vanggrøfta er fin den ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i nærheten ifjor sommer. Dvs jeg gikk inn i nasjonalparken fra Kvikne. Det som da skjer er at man kommer helt øverst og kan fiske seg nedover til Budal (hvis jeg ikke tar helt feil her). Det blåste opp til storm så jeg ble bare liggende ved Lille Hiåsjøen i 2 dager i telt :( :-\ før jeg egentlig ga opp prosjektet og ruslet tilbake igjen. Men om man starter ved Lille Hiåsjøen og går nordover så kommer man til ei fin lita elv som renner ut i Store Hiåsjøen, som igjen har ei elv som renner ut i Budal (tror jeg...). Iallefall et veldig fint område, lettgått terreng, få folk om noen, og best av alt ingen mobildekning  :D. Skal holde meg endel i Kvikneområdet i sommer for å utforske det nærmere. Mange spennende vann på snaufjellet, i tillegg til fluefiske i Orkla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har jeg kjørt forbi mange ganger på veien til Kvikne. Ser ut som ei fin elv for nymfefiske og våtflue. Den er ganske stri, så tørrflue er nesten utelukket. Det er et naturlig skille som du sikkert vet om; fossen der RV3 krysser elva. Så jeg tror at nedstrøms fossen kan du treffe på stort sett alt du kan finne i Glomma rundt Tynset, men alt ovenfor er nok ørret. Den starter ikke i Kvikne (der renner Orkla i motsatt retning siden man er forbi vannskillet), men tror den starter rundt Stubbsjøen (høyeste punkt på turen). Men, nei, jeg har aldri prøvd der, og heller aldri sett noen prøve.... Blir litt skeptisk da siden elva er så lett tilgjengelig og synlig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. det begynner å bli en del år siden jeg var der oppe å fiska, men da var det bra med fisk i noen småtjønner på grensa mellom Budalen og Os. Budalstjønnene og Y-tjønnan, fine tjønner for fluefiske. Stor-Ensjøen litt lengre mot Budalen var kjent for stor fisk, men der er det langt mellom fiskene. Ellers er det ikke så mange elver i det området, det blir mest bekker. Best tid er nok i månedsskiftet juli/august. Isen går ikke før i begynnelsen av juli, etter hva jeg husker.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...