Gå til innhold
  • 0

Frustrert "nybegynner" trenger hjelp til valg av utstyr...


svennepenn

Spørsmål

Heisann.

Tror jeg har lest side opp og side ned, om stenger og utstyr !!

Jeg har aldri kastet med flue før, men SKAL absolutt lære meg dette i sommer ;D  Men hva bør jeg kjøpe ?? Det er flusst av anbefalinger om div. nybegynnersett, men også flusst av svar og meninger. Får å gjøre det litt "verre" for meg selv så prøver vi her. !!!  :-) 

 

Hva bør jeg tenke på ved kjøp av stang ? (fot og klasse? )

Hva er dette med klasse, er det hvor myk stanga er ?

Får en et nybegynner sett til ca. 1000-1500,- ?

Lønner det seg å kjøpe på nettet? Evt. Hvor ?

 

Ble kanskje mye dette, men trenger litt råd.. :-)

 

På forhånd takk !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Ville gått for en stang i #6/7.. Med et intermediate snøre, snella er ikke noe å legge penger i til å begynne med så bare kjøp noe billig noe for å ha snøret på ;)

 

Eksempel på god stang har du lts x3 eller Loop Adventure 2..

disse får du også i sett Loop Adventure 2 får du til 1895,- dette sette er veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skjønner at du er nybegynner og greier, men hvis du er SIKKER på om du kommer til å fortsette med fluefiske så er kanskje fluestanga Redington CPS 9' i klasse 7 en idè? Har selv ikke fisket med denne stanga, men kompisen min Toggi her på forumet bruker denne veldig mye og syns den er suveren. Den har også hevdet seg i tester med også mye dyrere stenger som f.eks. Sage Z-axis (som jeg er så heldig å være i besittelse av :)) Velger du CPS har du en stang du kan bruke resten av ditt saltvannsfluefiskende liv :) I istedenfor å gjøre som jeg gjorde i begynnelsen: kjøpte et billig nybegynnersett i klasse 5 for så å bytte alt av utstyr når jeg begynte å få tak på kastinnga... Da blir det jo dyrere enn det trenger å være. Men anbefalingen til denne stanga er hvis du er ganske sikker på at du kommer til å fortsett med fluefiske. Og jeg skal bare si deg at når du først har fått en fisk på fluestang er du solgt for livet ;D

 

Snelle og kanskje snøre er ikke så viktig i begynnelsen, men et glassklart intermidate i klasse 7 er jo kanskje å anbefale. Håper dette er til hjelp og ikke frustrasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og glemte å si at Redington CPS ligger på rundt 2000,- her i Norge. Og de dyrere stengene jeg snakka om ligger på rundt 5000,- her i Norge...  Ganske heftig at en 2000-kroners stang kan hevde seg med 5000-kroners stenger :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Snelle og kanskje snøre er ikke så viktig i begynnelsen, men et glassklart intermidate i klasse 7 er jo kanskje å anbefale. Håper dette er til hjelp og ikke frustrasjon ;)

Ække helt enig med Seilfisken her  ;)

Jeg vil påstå at snøret kanskje er det viktigste når man skal kjøpe utstyr for første gang.

Det er mange som har slitt unødvendig med å få dreis på kastinga pga at snøret ikke er tilpasset stanga.

Styr for all del unna det aller billigste av snører, og velg et fra en nogenlunde anerkjent produsent .

Snelle er det som sagt ikke noen grunn til å legge store summer i .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva bør jeg tenke på ved kjøp av stang ? (fot og klasse? )

Hva er dette med klasse, er det hvor myk stanga er ?

 

 

Aftm klasse som står på stengene er en måte å klassifisere fluesnørene på. På enhånds er det normale klassifiseringen fra #2 - #9 (det finnes #0 og det finnes #12, men disse er de vanlige) der #2 er en veldig lett snøre til ørretfiske i små bekker og tjern, mens #9 er et tungt snøre til laksefiske eller tyngre saltvannsfiske. #7 er som flere her har vært inne på et fornuftig valg til sjøørretfiske i sjø og elv og kan også fint brukes til lettere laksefiske.

Når det står klasse på stanga så henspeiler dette på hvilken snøreklasse utvikleren av stanga mener passer til denne stanga. Ikke alle er enige i anbefalingen som utvikleren har gjort og velger et lettere eller tyngre snøre avhengig av egen preferanse.

 

Mye som kunne vært sagt her da aftm systemet ikke er helt ideelt da det ikke tar hensyn til ulike taperinger på snørene osv, men det vil bare komplisere for mye.

 

Fisker du primært i sjøen kan en stang i 9' eller 9'6" være en grei lengde, mens i elv er 10' greit.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Snelle og kanskje snøre er ikke så viktig i begynnelsen, men et glassklart intermidate i klasse 7 er jo kanskje å anbefale. Håper dette er til hjelp og ikke frustrasjon ;)

Ække helt enig med Seilfisken her  ;)

Jeg vil påstå at snøret kanskje er det viktigste når man skal kjøpe utstyr for første gang.

Det er mange som har slitt unødvendig med å få dreis på kastinga pga at snøret ikke er tilpasset stanga.

Styr for all del unna det aller billigste av snører, og velg et fra en nogenlunde anerkjent produsent .

Snelle er det som sagt ikke noen grunn til å legge store summer i .

 

Jeg ser at mange her mener at et snøre må passe stanga, men jeg må si at jeg føler at snøre må passe kasteren, ikke nødvendigvis stanga. Ta meg som eksempel da. Jeg bruker Cortland 444Sl Clear Int. så og si hele året etter sø, mens når jeg skal fiske havabbor bruker jeg SA Stripped Bass. Dette er to vidt forskjellige snører i så og si hver sin side av "aggresivitets-skalaen". 444Sl har en laaaang klump som gjør at jeg fint kan holde mengder snøre i lufta. Men for all del, med 444SL trenger jeg egentlig bare noen få blindkast for å kaste så langt at det fisker som bare f... Dette er nok pga. snørets ekstreme glatte overflate, glir fantastisk i ringene!  Med SA Stripped Bass kan jeg ikke holde mye snøre i lufta, men det skyter helt ekstremt pga. den korte klumpen. Har bare en stang jeg bruker i sjøen, en Sage Z-Axis. Stanga funker like godt med begge, eneste er at jeg må ha ut litt mer snøre hvis jeg bruker 444SL for å lade stanga like godt som ved SA Stripped Bass. En annen ting som jeg bør nevne er at SA Stripped Bass blir totalt umulig om vinteren, krøller seg altfor mye da gitt. Blir derfor bare brukt om sommeren.

 

Oppsummering: I love Cortland 444SL Clear Int.! Scientific Anglers Stripped Bass er konge på sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...