Gå til innhold
  • 0

Gode fiskeplasser?


Pållis

Spørsmål

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest staffan@epost.no

jo, faktisk er dette en god elv......her finnes det endel stor ørret...... meste pasten av dem velger å jakte annen fisk som bytte....men nå og da når insektklekkingene er tunge sår den mer enn gjerne over til insektskost.....dette er en stor tung elv så man må gjøre seg kjent....ikke av favorittelvene mine, nettop fordi jeg ikke har gjort meg kjent nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Fortsetter med å suppelere Staffan her, da elva er MIN hjemmebane. Riktig som Staffan sier, men persen min på 4,2 er på tørrflue. Mange av de største jeg har fått er faktisk på tørrflue, da aller helst på regntunge septemberkvelder. HVIS vannstanden blir optimal, serverer elva enorme sulphureaklekkinger fra ca. 20. juni til 5. juli (fra ca. klokka 2030 til 2330) I slutten av døgnflueperioden suppleres disse av vårfluer samt en og annen baetis. Klekker vilt med steinflue tidlig, men uinteressant for fisk og fluefisker. MYE hestemyrmaur tidlig på året (2-4 cm store) digre bombefly som også blir ignorert pga. flom og kaldt vann.

 

Som Staffan sier så er det mye fiskespisende ørret på strekningen. Sik og krøkle fra Tyrifjorden står på menyen. Det samme gjelder ørretens viktigste "dop" for vekst, nemlig kreps.

 

SÅ, utenom kvelds/nattefiske og /eller massive klekkinger er nok det sikreste streamer/våtfluefiske. NB. Streamerne kan IKKE bli for store :)

 

OG ja, so Staffan sier, du må vite om plassene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
HVIS vannstanden blir optimal

 

Hei Pål, kan du si meg hva du anser som optimal vannstand? Jeg har fisket en del nedenfor Katfoss/Gravfoss i en periode fra 89-92. Da opplevde jeg det aller beste fiske på meget lav vannstand. Har siden det ikke hatt no fiskelykke i elva, og veien blir for lang til hyppige turer etter jobb. Var en tur innom Linnerudøra i fjor og der var det folksomt som vanlig. Fisken vaket som normalt mitt i elva utenfor min kastelengde..

 

Lurer på om det var deg jeg kjøpte en St.Croix #7/8 på Gullskogensenteret i 90/91?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

St. Croix ... SKYLDIG :) OG korrekt erfart.. Jo mindre vann, jo bedre fiske. Etter Gravefoss II utbygginga i 91-92 har vannstanden vært endel høyere i snitt enn før. MEN, fortsatt er det TIDVIS godt fiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...