Gå til innhold

Ørret i Telemark


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Var og besøkte min kompis idag, Micke. Vi dro på årets første tur etter brunørreten.

Han viste meg en av hans paradis, og ja det var utrolig vakkert! ;)

 

Begge tok årets debut på strak arm, selv om ørret fiske er svært kilent når den har 374562 mygg å velge mellom. Jeg dro 6 stykker og jeg tipper Micke kom opp i 10 stykker.

 

Tror jeg fikk dagens største, tatt på nymfe! Litt komisk er det at første fisk jeg får blir dagens største ;D

 

Alle de andre tok jeg på palmermygg str 16.

 

 

Micke brukte noen konk. fluer som var meget bra pluss sorte fluer i skumringa han tok flere på.

Nå er sesongen igang, og 6 fisk på årets første tur er jeg jammen fornøyd med selv om de STOORE uteble :)

 

Takker Micke for en flott tur :) :) (som vanlig) Når jeg får ørret på tørt, så er det ingen vei tilbake er jeg redd :D

post-1259-13949855700596_thumb.jpg

post-1259-1394985570085_thumb.jpg

post-1259-13949855701255_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute på ørretjakt idag i et vakkert koselig lite vann i Telemark....

Så ca 20 Marginata, endel biller og MYE mygg.

 

Det blåste i perioder kjipt, hørte noen flotte fisker vake brutalt ute i vinden.

 

Ellers så var den mye på mygg puppe kjøret. 3 slag på palmermygg var hele moroa, sa "takk skal du ha" etter den tok flua men kjente`n aldri. Gøy var det uansett, for maken til fin dag! :)

Eneste jeg bekymrer meg er at den ikke satt og at den kan ha refusert flua rett og slett, da har jeg enda noe å tenke over til neste gang :D Legger ved noen bilder av et av "kosevanna". Sært, men utrolig gøy.

 

Svært lite slår tørrfluefiske! (skumring var best)

 

post-1259-1394985570759_thumb.jpg

post-1259-13949855707998_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Trivelig rapport, Toggi ;D ;D

Det er en særdeles god tid vi går inn i nå :D

 

Må bare korrigere deg litt på denne:

Svært lite slår tørrfluefiske!

Det skulle ha stått: INGENTIG SLÅR TØRRFLUEFISKE ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivelig rapport, Toggi ;D ;D

Det er en særdeles god tid vi går inn i nå :D

 

Må bare korrigere deg litt på denne:

Svært lite slår tørrfluefiske!

Det skulle ha stått: INGENTIG SLÅR TØRRFLUEFISKE ;D ;D ;D

 

Terje!

 

Sant så sant!! ;)

 

Du har evig rett der Terje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kveldstur på noen timer i et lite godvann. Det var varmt, nesten litt trykkende og veksling mellom svak bris og vindstille. Etter en time så jeg den første lille dansende på vannet, antagelig Marginata. Håpet på at flere ville hive seg på, men det kan vel knapt kalles klekking når jeg toppen så 10 stk på 3 timer. Det var også svært sporadisk vak aktivitet fra kl. 19 til ca 21:00. Litt tidlig ennå tror jeg. Svart trosten sang så fint at det ble langt fra noen fattigslig kveld.

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den snella der er det en dryfly? kjøpte en sånn og siden han fyren i butikken maste om å legge på snøre for meg gikk jeg med på det, endte opp med altfor lite backing :S hvor mye backing har du rulla på den der, ser den er akkurat passe velfylt :)

 

Hei

 

Det er en Nymph. Jeg tok vel på for mye backing første gang, da sikkert 50 meter. Mener å huske jeg tok av ca 20 meter, så jeg tipper ca 30 meter med backing. Bedre det, siden jeg synes snella har liten backing/snøre kapasitet.

 

Ellers en suveren snelle med "fancy" utseende. ;)

 

Fin rapport Bjorni :) Var selv i Siljan idag, så 3 vak på 6 timer. Så det er for tidlig, myggklekking i mørten bidro til KUN to vak. Så masse biller. På vei hjem, i vanna som ligger lavere vaket det veldig mye også i elva. Fin elv som skal testes med meget lett utstyr innen kort tid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymph W er konge, har nettop kjøpt en til tørrfluefisket selv. pent....Fikk 50 meter gelspun + et WF4 snøre uten problem.

 

Toggi - du skal se jeg freser en tur nedover til Telemark i Postmann Pat-bilen min snart!

Godt å se SØ-kongen over på tørr-fiske igjen!

 

 

Ellers ses vi vel i Rena i år, Toggi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymph W er konge, har nettop kjøpt en til tørrfluefisket selv. pent....Fikk 50 meter gelspun + et WF4 snøre uten problem.

 

Toggi - du skal se jeg freser en tur nedover til Telemark i Postmann Pat-bilen min snart!

Godt å se SØ-kongen over på tørr-fiske igjen!

 

 

Ellers ses vi vel i Rena i år, Toggi?

 

 

Rena er helt klart et av mine mål i år ja ;) Bli kjent med den flotte gjengen der og elva. Gleder meg til å se "Postman Pat" bilen ;D ;D

 

Når det gjelder tørrfluefiske så har jeg fisket aktivt med det i 4-5 år nå. Lett å bli hekta på altså, og jeg vil ha MER...  ;) Blir mye slikt fiske i år, kombinert med nattfiske etter sjøørret og havabbor. Da rekker jeg hvertfall 5 timer søvn! he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymph W er konge, har nettop kjøpt en til tørrfluefisket selv. pent....Fikk 50 meter gelspun + et WF4 snøre uten problem.

 

Toggi - du skal se jeg freser en tur nedover til Telemark i Postmann Pat-bilen min snart!

Godt å se SØ-kongen over på tørr-fiske igjen!

 

 

Ellers ses vi vel i Rena i år, Toggi?

 

"Jeg er ganske opptatt av etnomol... enmtolo.... entola.... entomolo...

 

Du mener alkohol tenker jeg. Det er kalles også sprit og har en lett søvndyssende effekt i for store mengder. I små mengder ser du mange vak og det gjør deg glad.

 

;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymph ja.. såvidt jeg husker er den litt mindre.. liker egentlig Dryfly jeg for den er såpass stor at jeg kan kombinere.. bare kjøpe en drøss med spoler så kan jeg bruke den til kilent nymfe fiske, tørrfluefiske og SØ fiske i fjorden.. wohoo får lyst til å stikke ut i mørket nå, selv om jeg må legge meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivelig rapport, Toggi ;D ;D

Det er en særdeles god tid vi går inn i nå :D

 

Må bare korrigere deg litt på denne:

Svært lite slår tørrfluefiske!

Det skulle ha stått: INGENTIG SLÅR TØRRFLUEFISKE ;D ;D ;D

 

Terje!

Jo da.  Et skikkelig nymfe- eller streamerfiske i de dype kulper eller under den mørke flytetorv, hvor stor-ørreten står standby og bare venter på et fristende bytte.  Stor-ørreten som sjelden ser dagslys og bryr seg lite med mygg og fluer, som den forøvrig anser som mat for pyser og puslinger.  Stor-ørreten som ruler de store dyp, og jager småfisken opp til de trøtte, tørre flueimitasjonene som pistrer over vannskorpa. "Kom ned og lek i dypet - hvis dere tør!  Froskemat er da ikke noe for skikkelige fisk!" lokker stor-ørreten fra dypet.  Det den ikke vet er at Lillevann har listet seg ut på torvkanten og sitter og binder en streamer på en spiss festet til en fast-sinking poly-leader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Trivelig rapport, Toggi ;D ;D

Det er en særdeles god tid vi går inn i nå :D

 

Må bare korrigere deg litt på denne:

Svært lite slår tørrfluefiske!

Det skulle ha stått: INGENTIG SLÅR TØRRFLUEFISKE ;D ;D ;D

 

Terje!

Jo da.  Et skikkelig nymfe- eller streamerfiske i de dype kulper eller under den mørke flytetorv, hvor stor-ørreten står standby og bare venter på et fristende bytte.  Stor-ørreten som sjelden ser dagslys og bryr seg lite med mygg og fluer, som den forøvrig anser som mat for pyser og puslinger.  Stor-ørreten som ruler de store dyp, og jager småfisken opp til de trøtte, tørre flueimitasjonene som pistrer over vannskorpa. "Kom ned og lek i dypet - hvis dere tør!  Froskemat er da ikke noe for skikkelige fisk!" lokker stor-ørreten fra dypet.  Det den ikke vet er at Lillevann har listet seg ut på torvkanten og sitter og binder en streamer på en spiss festet til en fast-sinking poly-leader.

 

Lillevann lister seg ut på torvkanten og setter på en sluk, med andre ord ;D ;D ;D............å er frekk nok til å kalle det fluefiske :o :o :o;D ;D

Ja ja, sånn kan det gå...................... :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lillevann lister seg ut på torvkanten og setter på en sluk, med andre ord ;D ;D ;D............å er frekk nok til å kalle det fluefiske :o :o :o;D ;D

Ja ja, sånn kan det gå...................... :D :D

 

Terje!

Fluefiske er vel egentlig noe helt annet, men Lillevann behersker selvfølgelig komboen fluefiske og ørretfiske med flue til fulle.  Først ser han hvilke fluer han skal fiske.  Deretter binder han på en krok av passende størrelse.  Så utøves et presisjonskast som kan imponere de fleste, hvor snøret går i en perfekt loop før det ruller ut og kroken sveipes tvers gjennom en døgnflue i flukt.  Dette skjer gjerne på 25 meters hold.  Lina med krok og nyfisket flue daler sakte ned ved den mørke torvkanten, hvor stor-ørreten har beveget seg litt opp for å bivåne kunststykket.  "Ja, ja, når flua blir servert rett foran nesa på meg kan jeg jo alltids ta en flue for smakens skyld" tenker stor-ørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lillevann lister seg ut på torvkanten og setter på en sluk, med andre ord ;D ;D ;D............å er frekk nok til å kalle det fluefiske :o :o :o;D ;D

Ja ja, sånn kan det gå...................... :D :D

 

Terje!

Fluefiske er vel egentlig noe helt annet, men Lillevann behersker selvfølgelig komboen fluefiske og ørretfiske med flue til fulle.  Først ser han hvilke fluer han skal fiske.  Deretter binder han på en krok av passende størrelse.  Så utøves et presisjonskast som kan imponere de fleste, hvor snøret går i en perfekt loop før det ruller ut og kroken sveipes tvers gjennom en døgnflue i flukt.  Dette skjer gjerne på 25 meters hold.  Lina med krok og nyfisket flue daler sakte ned ved den mørke torvkanten, hvor stor-ørreten har beveget seg litt opp for å bivåne kunststykket.  "Ja, ja, når flua blir servert rett foran nesa på meg kan jeg jo alltids ta en flue for smakens skyld" tenker stor-ørreten.

 

Neste laurdag til same tid får me høyra korleis det gjekk med Lillevann og stor auren i Telemark. Me "gler kønn", dette vert spanande!! ;D ;D. Kan hende kjem det tørrfluge puristar heile vegen ned fra austlandet for å læra?

 

;D ;D ;D

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann ville ut og kaste med flue i dag. Han lovte å vise meg et lite vann med stor fisk. Far ble selvfølgelig med. Nå viste det seg at vannet var meget lite og at de store ringene ikke var så store likevel. Men det var aktivitet i vannet og opp poppet den ene marginataen etter den andre. Fluevalget syntes lett. Men neida, brune døgnfluer ville fisken ikke ha. Vel, tenkte vi fikk prøve med en liten palmer krok 16 da. Neida, det fortsatte å vake rundt flua. Prøvde flere mygg varianter uten hell. Javel, fisken var altså sær, meget sær.  Til slutt så satt årets første brun ørret  på en genial mygg imitasjon fra vinterens første fluering. Den tok CdC knotten som Skarpen bidro med kopiert på TMC 102Y str. 19. Takk til deg Skarpen!! ;D ;D  http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=7059.0;attach=16310;image. Flua er genial og enkel å binde. Fisken var knappe 150g men artig å få den etter å ha løst koden. Hadde flere tilslag til før mørket kom og vakingen stilnet av.

Deilig å være i gang igjen  :) :).

Sært myggfiske er ikke helt enkelt for uerfarne fluefiskere. For det første så må en presentere flua med lang fortom. Videre må en hive på litt lang avstand da fisken var lettskremt. Det endte med at eldstemann forstod hvorfor jeg hele tiden har påpekt at "plenkasting" er viktig.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivelig rapport, Toggi ;D ;D

Det er en særdeles god tid vi går inn i nå :D

 

Må bare korrigere deg litt på denne:

Svært lite slår tørrfluefiske!

Det skulle ha stått: INGENTIG SLÅR TØRRFLUEFISKE ;D ;D ;D

 

Terje!

Jo da.  Et skikkelig nymfe- eller streamerfiske i de dype kulper eller under den mørke flytetorv, hvor stor-ørreten står standby og bare venter på et fristende bytte.  Stor-ørreten som sjelden ser dagslys og bryr seg lite med mygg og fluer, som den forøvrig anser som mat for pyser og puslinger.  Stor-ørreten som ruler de store dyp, og jager småfisken opp til de trøtte, tørre flueimitasjonene som pistrer over vannskorpa. "Kom ned og lek i dypet - hvis dere tør!  Froskemat er da ikke noe for skikkelige fisk!" lokker stor-ørreten fra dypet.  Det den ikke vet er at Lillevann har listet seg ut på torvkanten og sitter og binder en streamer på en spiss festet til en fast-sinking poly-leader.

 

Dæsken Lillevann!

 

Dette er jo poesi  ;D

 

Tenkte tanken selv i helga og gjorde noe ut av det. Og jammen fikk jeg ikke ørret på over kiloen. Streamer seff, pure imitasjonsfiske. Den jaget småfisk, jeg kappa selvfølgelig 6x og mygg av og satte på synk fortom og zonker.

Sånn kan det gå. Like etterpå ble jeg fristet av flytende fluer og tok noen småtasser på 800 gram... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp!  Det ene bør ikke utelukke det andre - et åpent sinn gir mer moro.  Når det biter på tørt er det gøy, men det er søren ikke å forakte å søke spenningen i de store dyp.  Når det er sagt har jeg stor respekt for de som er villige til å stå 5 timer i strekk å fiske tørt, selv om det ikke vaker og ikke er insekter.  De er dedikert! - omtrent som å fiske med flue på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj Rune

 

Bare en ørret på 800 gram på tørt ;D ;D Du kan få sagt det!

 

Var en tur i et vann mot Drangedal ;)

Jeg kom vel til Marginata klekke tider, for det vaka meget bra i det jeg kom.

 

Satt på en klinkhammer, først et slag... Litt tidlig tilslag, la ut på nytt i vak og da lugget det godt.

Tactical trout snøret mitt føyk ut i en voldsom fart, helt klart årets ørret for min del..... Tenkte jeg!

 

Den slapp etter ca 3 sekunder, dette gikk fort og den virket veldig tung og sterk. Så jeg mistet nok en grom fisk. Slik er bittert! Etter dette hadde jeg et par bom, litt for kjapp.

 

Så kom vinden, den kjipe som gjør at det ikke vaker på noen timer. Da er det venting som gjelder eller klinke nymfer! Idag valgte jeg venting!

 

Et par kompiser kom på besøk opp i go-vannet. Vi hadde virkelig trua nå til kvelds når vinden løyet og myggen klekte i mengder. Jeg fikk kastet på en som gikk og supa mygg. La ut flua fint i vak, fint tilslag og den satt. I flere sekunder! That`s it. mista den også, skuff! Tydeligvis ikke alle dager man skal ha medgang.

 

Dagens skuffelse: Nesten null skjedde i le av vind, og fisken brydde seg mindre om myggklekking. det var best fra ca 1300-1500 idag. Det var godt å kjenne et beist av en ørret i marka igjen, for det er leneg siden sist. ;)

 

Så mengder med Marginata idag, endel biller, stor mygg på dagen og mini på kveld.

(I det vi dro så vi en psyko stor fisk i motsatt ende av en vik, den gikk brutalt til angrep. Og den virket så stor og angrepet var så brutalt at jeg tror den  kan ha spist frosk) Jeg sier igjen, TROR! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

En tur i et ''privatvann'' i dag,endel virvler etter fisk i skumringen men kroket bare en mini kanadisk bekkerøye.

Edit:surt og miste stor fisk toggi :-[røk en ''årets'' selv for 2 dager siden, var sånne ''kaster noen stein i vannet?vak''i mørten.(finnes stingsild i vannet)

post-0-13949855820559_thumb.jpg

post-0-13949855820842_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...