Gå til innhold

Ørret i Telemark


Toggi

Anbefalte innlegg

I ettermiddag fikk jeg året første brunørret, den lille trøstetjenna leverte igjen.

Var mye insekter å se men ingen vak. prøvde allt mulig men til slutt tok den helt inne ved myrkanten på bjornis muddler.

Ikke store flisa, 150g tipper jeg, men godt å få den første..  ;D Og det skal ikke bli den siste i år  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

deilig at sesongen er i gang i mine "fjelltrakter", til tross for at været har vært noe utfordrende med snøbyger og temperatur nede i 3 grader for noen dager siden. Marginata, Vespertina, "Longleg", og til og med disse herlige svermene av knott har kommet, selv om det ikke har tatt helt av så skjer det nå. Herlig lite av fiskere er det også, de fleste venter sikkert noen uker til, noe de bare skal fortsette med. Kveldene er fortsatt litt utfordrende for tørrfluene, langt mellom hvert vak, men ting skjer, og naturmessig er dette en av de fineste periodene på året for oss som trives over 500 meter, og aller best når høyden er såpass at det blir lite av denne pokkers granskauen som telemark  er full av. Ut  i fra egen erfaring de siste dagene kan det jo påpekes at flytetorvene som vi har en del av, kanskje ikke har sin beste bæreevne akkurat nå, men det gir jo turen litt ekstra spenning når man henger etter hipbaggen med bena fritt under torva.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur inni marka her i kveld.

Masse insekter i lufta og på vannet..

Begynte med noen små mygg og fikk rundt 6 små i den første tjenna.

Gikk videre til neste tjenn, der var det litt bedre size på fisken,

fikk 8 stk på maur og 2 stk på muddler.  ;D

Kammeraten som var med fikk en på muddler han også.

Morro når det skjer litt, 16 til sammen. Er ikke ofte jeg får så mye der..  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er der du tror det er. Er ikke ofte man får såpass der..

Pleier som regel å få et par stykker, men i kveld var de virkelig på hugget.

Fiska med Mickemaur, fisket den som vårflue og tok pauser på 10 sekunder, de tok i det den begynte å bevege på seg igjen.

Var noen skikkelig pene oppe  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Tar opp denne igjen!

Noen som er kjent vest for Gaustatoppen, innover mot og i Brattefjell-Vindeggen verneområde?

Blir nok noen døgn på hytte i øvre deler av Tuddal i sommer, hadde satt pris på hint om noen fine områder :D

Send gjerne PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I går var jeg en liten tur i lokalelva i Skien som forvaltes kjempe fint av den lokale fiskeforeningen. Det så stille ut når jeg kom og egentlig hadde jeg tenkt å trene med min lille blå spagetti (homemade #2 stang). Men det viste seg at det var fint Heptagenia Sulphurea klekking og ørreten slukte det som kom nedover elva. Jeg forsøkte med en stor gul klekker og vips så var fisket i gang. Tok tilsammen 7 småtasser som (i henhold til regelverket) ble kastet på land. Det fineste var likevel å se de fine døgfluene som klekket og satt fint på vannet. Etter en stund forsvannt vannet for dammen ble stengt og da var det hele over, når det åpnet igjen (~1 time seinere) kom det veldig mye vann og jeg gikk hjem.

Fin tur og fin elv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...