Gå til innhold

Ørret i Telemark


Toggi

Anbefalte innlegg

Topp!  Det ene bør ikke utelukke det andre - et åpent sinn gir mer moro.  Når det biter på tørt er det gøy, men det er søren ikke å forakte å søke spenningen i de store dyp.  Når det er sagt har jeg stor respekt for de som er villige til å stå 5 timer i strekk å fiske tørt, selv om det ikke vaker og ikke er insekter.  De er dedikert! - omtrent som å fiske med flue på isen.

 

Å fiske med flue på isen står det respekt av. Da er man virkelig tålmodig og det kreves presisjon å treffe det lille hølet hele tiden. Videre må en være utstyrt med en god dose selvtillitt når en møter blikkene til dem som måtte komme forbi.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp!  Det ene bør ikke utelukke det andre - et åpent sinn gir mer moro.  Når det biter på tørt er det gøy, men det er søren ikke å forakte å søke spenningen i de store dyp.  Når det er sagt har jeg stor respekt for de som er villige til å stå 5 timer i strekk å fiske tørt, selv om det ikke vaker og ikke er insekter.  De er dedikert! - omtrent som å fiske med flue på isen.

 

Å fiske med flue på isen står det respekt av. Da er man virkelig tålmodig og det kreves presisjon å treffe det lille hølet hele tiden. Videre må en være utstyrt med en god dose selvtillitt når en møter blikkene til dem som måtte komme forbi.

 

bjorni

 

om man virkelig er "hardcore" fisker man på isen med flue... tørt  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp!  Det ene bør ikke utelukke det andre - et åpent sinn gir mer moro.  Når det biter på tørt er det gøy, men det er søren ikke å forakte å søke spenningen i de store dyp.  Når det er sagt har jeg stor respekt for de som er villige til å stå 5 timer i strekk å fiske tørt, selv om det ikke vaker og ikke er insekter.  De er dedikert! - omtrent som å fiske med flue på isen.

 

Å fiske med flue på isen står det respekt av. Da er man virkelig tålmodig og det kreves presisjon å treffe det lille hølet hele tiden. Videre må en være utstyrt med en god dose selvtillitt når en møter blikkene til dem som måtte komme forbi.

 

bjorni

 

om man virkelig er "hardcore" fisker man på isen med flue... tørt  :D

 

Det har jeg gjort en gang for lenge lenge siden!! ;D

Men så ikke noe vak så det ble kjedelig og til slutt så gikk jeg hjem :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp!  Det ene bør ikke utelukke det andre - et åpent sinn gir mer moro.  Når det biter på tørt er det gøy, men det er søren ikke å forakte å søke spenningen i de store dyp.  Når det er sagt har jeg stor respekt for de som er villige til å stå 5 timer i strekk å fiske tørt, selv om det ikke vaker og ikke er insekter.  De er dedikert! - omtrent som å fiske med flue på isen.

 

Å fiske med flue på isen står det respekt av. Da er man virkelig tålmodig og det kreves presisjon å treffe det lille hølet hele tiden. Videre må en være utstyrt med en god dose selvtillitt når en møter blikkene til dem som måtte komme forbi.

 

bjorni

 

om man virkelig er "hardcore" fisker man på isen med flue... tørt  :D

 

Det har jeg gjort en gang for lenge lenge siden!! ;D

Men så ikke noe vak så det ble kjedelig og til slutt så gikk jeg hjem :(

Det skal normalt ganske stor fisk til, samt en veldig fristende flue, før du opplever at den vaker gjennom isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute og fisket på tisdag ;)

tenkte jeg bare skulle ta en tur til skogs og skikke litt...

Det er ikke så stor fisk der men jeg tok i hvertfall årets første fisk i ferskvann ;)

tok totalt 13 stykker

 

 

Tørt på isen? Hvilken flue Lasse? I denne tråden liker vi detaljer...

 

;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei.....  :D:)

hehe det var en gang jeg var mindre og skulle fiske i april, og da var det kunn ett lite område ute på isen som var åpent..

Det vaket ingenting og var dødt :( :(

jeg kunne nesten ikke kaste da, så det ente med at flua landet på isen :-\ :-\ >:(

Men glem dette...

 

Nå til hovedsaken ;D ;D

var og fisket ved et vann på tisdag ;)

tenkte jeg bare skulle ta sykel tur og se og det var noe liv i vannet, jeg tok med stange for sikkerehets skyld ;D

Det er ikke noe stor fiske der men jeg hadde bare tenkt og ta årets første ørret...

Da jeg kom frem til vannet vaket det fryktelig!!!!!

 

Det fisken vaket  etter var bibio, fjærmygg, mygg, og noen døgnfluer som jeg ikke så hva var..

jeg startet med noen tørrfluer, palmer mygg, mygg, osv...

men jeg fant fort ut at jeg hadde for store fluer :P

og siden hunden til kameraten min har spist opp alle nakkene mine, så får jeg ikke bundet fluer :'( :'( :'(

Så siden jeg ikke hadde tørrfluer fisket jeg med nymfer, nermere bestemt hareøre nymfe ;)

den tirsdagen tok jeg 13 ørreter alle var små (100 - 250g) men det var morsomt like vell, og det var en deilig tur i sola ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var i et vann i Valebø idag og så endel Vespertina :o :o Det var igrunn gøy.

Den forbanna vinden ødelegger mye :( Fikk 5 stk, alle på tørt.

 

Blant annet på cdc myggen til Henning her og en på Comparadun ala TØRRFLUEPURISTEN ;D

 

Ingen av fiskene var veeeldig store, største litt over 300 gram. Vannet var utrolig varmt til å være i Mai.

Nesten skremmende!!

 

Takker for fluene gutter, da blir det suksess!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var en tur med Micke igår, til et vann jeg viser svært få igrunn. To vann av 86 er greit å ikke fortelle alle, ellers er jeg nok for snill når det gjelder sånt ;)

 

Det vi så på turen var flygemaur, Margianata, utrolig mye mygg... Fikk 26 myggestikk i hue, og merket jeg ble nesten sløva av det. Naturens rus vil kanskje andre si! Hele hue var fullt av kuler når jeg kom hjem.

 

Det som skjedde var at Micke hadde en fisk som bomma flua to ganger på rad, jeg fulgte med på tredje gang og da så jeg tilslaget satt og 5ern sto i en fin bue.... Herlig!

 

Fisk på ca 600 gram i mitt "skrytevann" som var første der i år(første besøk). Deretter tok Micke jaggu en til på ca havkiloen. Jeg hadde et lugg, smalt av en rigg og til da 14 myggstikk. Joda, gledet meg fordet på min kamerats vegne.

 

Så dro vi videre til et vann med mindre str på fisken, der fikk jeg en ørret som seriæst veide ca 30 gram. Micke dro en og det ble mørkt.

 

Vi brukte noen timer i det sære vannet, to flotte fisk ble resultatet der. Ikke et vann man "orker" å fiske i hver dag, men det var en topp tur. Legger ved noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En tur i Siljan idag i et vann med mindre snitt. Forrige gang, for ca en uke siden så jeg tre vak på 7 timer.

Idag ble det 3 ørret på palmermygg. Og det var himla godt ;) Det vaket mye mer idag.

Ørret på lett utstyr er utrolig gøy! Litt annerledes enn sjøørretfiske ja.

 

Brukte en Loop stang i klasse 5, og selv om den var 5er så kjente man fisken for hver bevegelse.

Gøy å kjenne fisk igjen.

 

Største ble satt ut igjen, tok med to mindre pinner hjem som jeg tok bilde av.(kultivering på høyt nivå) ;D

 

Så kun mygg, er enda litt tidlig oppe i fjellheimen.

post-1259-13949855983673_thumb.jpg

post-1259-13949855983928_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Fine bilder torgeir :),tok mopeden en tur i dag bare for og sjekke litt.Fikk endel små ørreter og 2 kanadiske bekkerøyer i et vann, lengter ''hjem'' i området du var i dag Toggi :).

post-0-13949855984632_thumb.jpg

post-0-13949855984964_thumb.jpg

post-0-13949855985323_thumb.jpg

post-0-13949855985523_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var en tur i Siljan idag, begynte med ræva vær. Kald vind, litt sludd og hagl. Hmmm!!

 

Men etterhvert så jeg vak, flere og mygg. Og jammen så jeg en Marginata. Utrolig kult!

Bommene ved Mykle er fortsatt stengt og det var 3 grader når jeg ga meg nå.

 

Sommern er på hell(he he), og dagens globale oppvarming er oppskrytt ;)

 

Idag satt alt av tilslag og jeg skulle hatt opp 7 fisk, 2 av fiskene datt av i myrkantene.

Idiotisk å kaste på vakende fisk som du vet vil ende opp i myra.

Men man har lett for å gjøre slik, man blir lettere "psykotisk" av å se vakende fisk ;D

 

Fikk 5 stykker opp, 2 fine, 2 mini og en ok. Alle ble tatt på palmermygg.

Denne turen var kanon, utifra dagens forutsetninger!

 

Bilder legger jeg inn litt senere. (håper flere legger inn rapporter her på sikt :) ) Kult med en Telemark tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Tok en tur på 17.mai,vurderte velene men snudde i snøen :).Dro til et vann sør for siljan,(kisteområdet)et vak på 3 timer i det kalde vindværet. :-\ godt og komme seg ut uansett.I dag var jeg i et av pjff's sine vann,fikk ingen men så lovende vak mellom regn og haglbygene :).

post-0-13949856035274_thumb.jpg

post-0-1394985603587_thumb.jpg

post-0-13949856036277_thumb.jpg

post-0-13949856036845_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en liten tur bak i heia i dag til noen små tjern hvor det normalt er vanskelig å få fisk. I disse vanna må en skille mellom to helt forskjellig type "vak". Det ene typen er spesiell. Fisken hopper svært høyt, vrir seg i lufta og lander gjerne på buken med et plask. Jeg lurte fælt på dette de første gangene jeg så dette. Da jeg fikk fisk med lus så tror jeg at fisken rett og slett hopper høyt for å slå av seg lusa. Jeg har aldri sett dette andre steder.

Den andre typen er det jeg forbinder med normale vak. I dag så jeg begge deler. Det var sporadisk klekking av både fjærmygg og Vespertina men ingen vak orgie. Hive langt ut fungerte ikke i dag. Endret taktikk og "indianer fisket" med korte kast langsmed myrkanten. Dette resulterte i 6 fisker, den største 250g. Tok den støste med hjem, de andre grov jeg ned i myra. (I disse vannene er det altfor mye fisk, merkelig nok er den likevel vanskelig å lure.) Fikk fiskene på en liten brun CdC døgnflue krok 14 og en brun CdC spennt spinner krok 14.

Sliter litt med utmattelse og høyt blod trykk om dagen. Etter å ha trasket noen timer i marka følte jeg meg sliten, men bedre. Slike små turer er naturens beste medisin for kropp og sjel.

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en liten tur bak i heia i dag til noen små tjern hvor det normalt er vanskelig å få fisk. I disse vanna må en skille mellom to helt forskjellig type "vak". Det ene typen er spesiell. Fisken hopper svært høyt, vrir seg i lufta og lander gjerne på buken med et plask. Jeg lurte fælt på dette de første gangene jeg så dette. Da jeg fikk fisk med lus så tror jeg at fisken rett og slett hopper høyt for å slå av seg lusa. Jeg har aldri sett dette andre steder.

Den andre typen er det jeg forbinder med normale vak. I dag så jeg begge deler. Det var sporadisk klekking av både fjærmygg og Vespertina men ingen vak orgie. Hive langt ut fungerte ikke i dag. Endret taktikk og "indianer fisket" med korte kast langsmed myrkanten. Dette resulterte i 6 fisker, den største 250g. Tok den støste med hjem, de andre grov jeg ned i myra. (I disse vannene er det altfor mye fisk, merkelig nok er den likevel vanskelig å lure.) Fikk fiskene på en liten brun CdC døgnflue krok 14 og en brun CdC spennt spinner krok 14.

Sliter litt med utmattelse og høyt blod trykk om dagen. Etter å ha trasket noen timer i marka følte jeg meg sliten, men bedre. Slike små turer er naturens beste medisin for kropp og sjel.

 

bjorni

 

 

 

 

God bedring Bjorni, håper du kommer deg fort :)

 

Var i Siljan idag, kom ganske sent idag. Da vaket det meget bra på mygg. Tok ikke lang tid før første ørret satt, kastet på en mer sær fisk. Den var tydeligvis på døgnflue "kjøret" ;D Denne var betydelig større, etter å ha testet ut ulike duns satt jeg på en klinkhammer. Den tok den i et head & tail vak. Strammet opp og kjente motstand, men den glapp gitt.

 

Rett etter fikk jeg en brukbar ørret på mygg, den gikk og sip vaket regelmessig og jeg kastet i vak banen til fisken. Da satt den gitt. Fikk også en abbor på klink mens jeg dro inn, faktisk brukbar str på den ;)

 

Ang "indianer" fiske, jeg gav meg litt før 2300. Lå på noen stein, og kastet på fisk som svømte ca en meter ifra meg.

Etter at "tåka" hadde lagt seg, jeg så ikke flua og fant ut at fisken hadde vært der. Ga aldri tilslag, MEN det er fascinerende å kunne fiske tørt på fisk som er så nær en selv. Utrolig gøy!

 

Fisket tar seg opp og jeg så flere døgnfluer idag, det negative er at Bommene i Siljan ser aldri ut til å åpne ;D

Skal si ting tar tid ???:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde en artig opplevelse i dag.  Etter å ha fiska i sjøen tok vi turen opp til noen ferskvann i porsgrunn kommune.  Så masse vak fra småfisk.  Men på veien ned til bilen så hørte vi noe knaking i greiner og plutselig kom det en elg i fullt firsprang ca 20-30 meter fra oss.  Kameraet lå selvfølgelig trygt nedi bagen sin så når jeg var klar til å ta bildet var den selvfølgelig inne i skogkrattet.  Ikke hver dag en har en sånn opplevelse.  Moro i skogen. ;D

 

(Har dere forresten hørt om den ordblinde elgen som satt oppi trærne.  Han trodde han var skogens kongle ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket i vannet før, for en del år siden, og fikk noen fine fisker. Jeg husket at jeg så noen voldsomme vak på den andre siden, men det er litt kronglete å komme frem der. Har i flere år lekt med tanken om å dra med bellyen dit og det gjorde jeg i dag. Jeg angrer ikke på det :). Etter å ha klargjort alt utstyret satte jeg meg ned og observerte litt. Det var kald vind og ikke et innsekt å se. Jeg så imidlertid et vak tett inntil myrkanten på den andre siden av vannet. Vannet virket fullstendig dødt og vinden dreide hele tiden. Vel, vel, tenkte jeg, en må nå prøve og satte bellyen på vannet. Fisket med en liten brun CdC døgnflue som jeg vet fungerer på denne tiden av året. Fisket konsekvent 15-20 meter ut og kastet inn mot torvkanten. Ofte så står fisken helt inntil kanten. Fremdeles ingen vak så det ble blindfisking. Da jeg kom forbi stedet jeg så det vaket var jeg litt ekstra forsiktig. Det hadde begynt å regne litt også. Så sveltet en bronserød fisk seg over flua. Den ga en god fight i over 10 minutter. Jeg var forsiktig i og med at jeg brukte #5 stang og 0.14 spiss. anslo den til nærmere 1,5 kilo. Makan til start på sesongen må jeg snart 30 år tilbake for å minnes. Så var det å padle videre langsmed myrkanten. Så plasket det bak meg. Snudde bellyen og kasta i ringene. Den slo med det samme og jeg anslo denne til litt mindre enn den forrige. Fikk landet denne også. Tok begge fiskene da jeg vet disse ikke er sjelden vare her og kona elsker ørret middag. Fiskene veide 1415g og 1125g. Den største var litt lang og tynn, men de var røde og fine i kjøttet. Mage innholdet viste ryggrad etter småfisk, masse ferskvannsmuslinger, noen svært store øyenstikker larver og noen store døgnflue nymfer. Jeg vurderte å ta med meg skumringsfisket, men det ble så kaldt at jeg ga meg tidlig. Jeg var fornøyd.

Bedre medisin enn slike opplevelser kan en vel ikke få  ;D ;D

 

bjorni

 

 

 

 

 

 

 

post-1017-13949856087762_thumb.jpg

post-1017-13949856088245_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett denne tråden før nå Toggi, men jaggu var det mange flotte bilder og kommentarer her. Fikk umiddelbart lyst til å reise opp i marka, selv om markasuget ikke har vært så sterkt i år som det pleier. Har blitt litt for mye av en elveboms, men jeg skal skjerpe meg.  ;) Myrkanter, viker og sivkanter er herlig det også  ;D8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Inspirert av Bjorni's flotte rapport og gromme fisker så tar jeg bellybåten fatt i morgen :),tar noen bilder osv uansett hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Bjorni :)

 

Gratulerer så mye, dette unner jeg deg virkelig!

Du er en dyktig fisker, du drar og observerer selv uten stang.

 

Jeg er meget imponert!

 

Fikk 4 på tørt idag i Siljan, tø største var ca 350 gram. En anelse mindre enn Bjorni sine ;D ;D

 

Legger ut endel bilder her etterhvert. Jeg har fått tilbud om å få ansvar for 4 vann i Siljan til neste år, med egen bomnøkkel. Det blir kutivering i et par av vanna. Jeg gleder meg virkelig til det, hvis det er noen som vil være med å hjelpe til neste år med dette så send PM.

 

Vi får endel privilegier for å jobbe med dette :) :) "drømmejobben" (hvertfall for meg.)

 

Resten av kvelden skal jeg se på bildene fra Bjorni, for de fiskene var gromme :) :)

 

Takker for tilbakemelding JB, setter pris på sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansvar for kultivering av 4 vann i Siljan høres spennende ut Toggi. Det kan bli en fin tråd hvor du kan høste og dele erfaringer til alle her på forumet. Da trenger vi vel en slags "status i dag" diagnose, som omfatter størrelse på vann, dybdeforhold, gyteforhold,  biotop, pH, snittvekt, insektliv etc. Jeg blir gjerne med og hjelper deg i ledige stunder. Fikk en masse garn av far min da han ga seg med fisket. Har faktisk en småmaska not liggende også. Har hverket brukt garn eller not hittil, men si fra dersom du trenger å bruke noe av dette. Jeg antar at disse vannene har for stor fiskebestand i dag. Når det gjelder garnfiske for å prøvefiske, så mener jeg at det finnes spesielle metoder hvor en setter ut en rekke garn med ulike maskevidder for å danne seg et inntrykk av vannet. Her er det sikkert noen på forumet som kan bidra med detaljer.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansvar for kultivering av 4 vann i Siljan høres spennende ut Toggi. Det kan bli en fin tråd hvor du kan høste og dele erfaringer til alle her på forumet. Da trenger vi vel en slags "status i dag" diagnose, som omfatter størrelse på vann, dybdeforhold, gyteforhold,  biotop, pH, snittvekt, insektliv etc. Jeg blir gjerne med og hjelper deg i ledige stunder. Fikk en masse garn av far min da han ga seg med fisket. Har faktisk en småmaska not liggende også. Har hverket brukt garn eller not hittil, men si fra dersom du trenger å bruke noe av dette. Jeg antar at disse vannene har for stor fiskebestand i dag. Når det gjelder garnfiske for å prøvefiske, så mener jeg at det finnes spesielle metoder hvor en setter ut en rekke garn med ulike maskevidder for å danne seg et inntrykk av vannet. Her er det sikkert noen på forumet som kan bidra med detaljer.

 

bjorni

 

Helt enig!

 

Her skal alt planlegges nøye, og jeg er "fersk" som bare det! Får masse hjelp av Siljan jeger og fisk med dette. Utrolig behjelpelige folk ;) Jeg setter veldig pris på at vi får til en dugnads gjeng til neste år.

 

Vi får så mye igjen for det, nøkkel til bom som ingen andre har og på sikt fiske i meget bra vann(forhåpentligvis).

Jeg har ekstremt mye å lære om dette og gleder meg allerede! Setter veldig pris på om du kan bli med i ny og ne! ;)

 

PS! Regner med at Anders 80 er "all in" ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Spennende det der Toggi :).Vært i siljan i dag.Når jeg kom til vannet klekket det mye døgnfluer(sorte små)men relativt få vak,jeg prøvde de fluene jeg hadde tro på men hadde kun et slag.Gikk rundt vannet og i en myr så jeg en plastpose stikke opp,den viste seg og inneholde 2 ørreter på ca6 og 3hg(råtne).En harvefisker uten lykt kanskje :) uansett så er dette vannet en fin plass for et ''treff'' en gang for oss fra Telemark,stor åpen grillhytte med plass til...tja 50 minst.

post-0-13949856095675_thumb.jpg

post-0-13949856096156_thumb.jpg

post-0-13949856096395_thumb.jpg

post-0-13949856096636_thumb.jpg

post-0-13949856096887_thumb.jpg

post-0-13949856097126_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott Anders :) :)

 

Det så ut som et virkelig Pardis ;)

 

Apropos råtten fisk, i fjor kom jeg til et av vanna jeg stadig er i. Kjente en råtten lukt, det viste seg at noen hadde "lagt" fra seg ca 50 abbor midt i sola fulle av mark rett ved en benk :( Makan!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Blåser litt liv i denne tråden med noen bilder av ukas siste naturoppllevelser og fisker.

Fått mye på tørt nå, i Siljan. Håper veiene åpner snart slik at fiske i endel fine vann jeg savner kan

bli en realitet ;)

 

Snittet i dette vannet er på "bare" ca 300 gram ;)

post-1259-13949856151407_thumb.jpg

post-1259-13949856151695_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...