Gå til innhold

Ørret i Telemark


Toggi

Anbefalte innlegg

Var en liten tur ute i går kveld og padlet belly boat. Det var varmt og fin "flue bris". Det tar ca en time å padle rundt vannet, som er omkranset av tett vegetasjon og bratte svaberg. Vannet er relativt dypt.

Selv om det ikke vakte, så valgte jeg å blindfiske tørt. Da fikk jeg prøvd ny Sage Z-axis stang #4 med Sixth Sense #4/5 snøre. Brukte en flytende poly leader fra Aairflo. Oppdaget til min forbauselse at denne begynte å synke etter en stund (dette må være feil :rolleyes: ::))

Jeg fikk to 200g fisker ved å hive en tørr døgnflue imitasjon inn under overhengende trær og så mistet jeg noen fordi jeg var litt ukonsentrert. Belly boat fiske er utrolig artig og gir meg en absolutt ro. Du befinner deg lavt på vannet og er " i ett" med naturen rundt. Det er fra belly en oppdager at fisken gjerne står helt ved land, rett ved myrkanten. Det er utrolig at mange velger å forby denne typen fiske så fin rekreasjon som det er.

Likte kombinasjonen Z-aksis #4 9" med Sixth Sense #4/5 snøre. Men siden en ofte kaster veldig korte kast, vil jeg prøve sixth sense #3/4 på denne stanga neste gang.

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten tur bak i "skauen" her i dag til et tjern med fin fisk. Bellyen var selvfølgelig med. Tenkte jeg skulle prøve noe nytt jeg har lest noen gjør på forumet her,  å "dorge" med et synk3 snøre. Det var lett bris da jeg kom og fryktelig varmt. Det var ikke et vak å se. Derfor startet jeg med å "dorge" med en liten streamer. Halveis rundt tjernet hadde jeg ikke kjent noen ting. Bytta til en svart Wolly bugger med gullhode + ei lita brun nymfe som opphenger (ja midt på dagen, vannet i dette tjernet er temmelig brunt). Hadde ikke padlet mer enn 30 meter før første fisken tok. Fikk 8 stk, hvor 3 ble satt tilbake.  Største fisk i dag var ca. 400g, knallrød og feit.

Mens jeg padlet oppdaget jeg noe jeg ikke forventet ennå, vårflueskall :o. Etterhvert så så jeg flere vårfluer også. Utrolig skriver 5. juni i dag :o :o. Så tidlig har jeg aldri sett vårfluer her noen gang. Hadde selvfølgelig ikke vårflueboksen med, men trengte den sansynligvis ikke heller. På overflaten var det 0 aktivitet.

Liker dårlig at beste fiske tiden på året nærmest har blitt "brennt" bort så fort. Men, det er vel lite en får gjort med det. Nå må en opp i høyden. Vanna på lifjell ble rapportert isfrie forrige uke.

For dem som ikke har prøvd å dorge fra belly kan jeg bare si: Prøv det! Ikke like moro som tørrfluefiske, men mye bedre enn å blindkaste timesvis uten å få noe som helst. 

 

bjorni

post-1017-13949856327326_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde en artig opplevelse i dag. Jeg fisker stadig vekk i et lite vann bak i marka her som har en kode jeg har slitt i 10 år med å knekke. Det er ikke spesielt stor og fin fisk her, men den er sær og vanskelig. I tillegg så er det ett av vanna hvor fisken hopper over 1 meter opp av vannet, vrir og vrenger på seg i lufta, for å lande på buken eller på ryggen!

Stort sett har jeg fisket tørt, men i dag tok jeg med Z-Axis og synkesnøre. Som vanlig var det noen luftige sprang og noen sip vak. Som vanlig ville den ikke ha tørt. Jeg har lagt merke til at det er stingsild i vannet. Jeg rigga et synkesnøre og satte på en Muddler Minnow streamerkrok TMC 5263 #8.

Denne har jeg utrolig nok ikke prøvd her før. Det ble ikke mange kast før 1. fisk satt. En runde rundt vannet ga totalt 8 fisker mellom 150 og 250g. Dette er absolutt rekord for dette vannet. Tror ikke dette var helt tilfeldig, men svar på det får jeg seinere. Flere av fiskene hadde parasitter, som ser ut som små flate lus. Disse fikk jeg tatt av fisken med en liten spiss kniv og tok vare på dem i en liten vannflaske. Denne ble levert til fylkesmannen for analyse da jeg kom hjem. Det er tydelig at denne "lusa" plager fisken til å foreta disse akrobatiske sprettene.

I Muddleren jeg brukte har jeg bundet inn litt ekstra gullfarget flash, samt at jeg har brukt gull holo tinsel i kroppen. Den glitrer fint i vannet i alle fall. Har lagt ved et amatør bilde av flua.

 

bjorni

 

post-1017-13949856469489_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helga har jeg hatt noen frustrerende fiskedager.  Har vært i vann som ligger mellom 400 og 600 m, og har vært i kontakt med mine innerste følelser opptil flere ganger. Fredag hadde jeg fri fra jobb, og sammen med min fluefiskende blondine dro jeg like etter klokken 12.00 opp til fjells. Etter 30 minutter uten vak begynte det å komme noen vanndråper, men i følge "Yr.no" skulle det ikke regne, så jeg "regnet" med at dette var bare en byge.  Så begynte plaskregnet, noe det fortsatte med uavbrutt i tre timer.  2 timer stod jeg som en tinnsoldat i "skybruddet", og utholdt 7 grader og vind , den siste timen satt jeg forfrossen i bilen med varmeapparatet på fullt. 10 minutter etter opphold begynte vakingen, og jeg har aldri sett noe så sykt. Det vaket overalt, årsaken var en "teppeklekking" av vespertina.  Jeg har sett store vespertinaklekkinger før, men aldri noe i nærheten av dette, det var som å se pollenstøv ligge utover på vannet da sola begynte å skinne.  Jeg hadde "konstant" 8-10 vak innenfor kastehold, og fisken cruiset rundt i denne matorgien. Men, i løpet av de nesten to timene dette pågikk hadde jeg bare to faste fisk i håven, greit nok var det "nippet" i flua mi 10-12 ganger, men å få den til å sitte var vanskelig.  Jeg prøvde alle varianter som jeg trodde kunne få ørretten til å velge flua mi, men problemet var at det innenfor den kvadratmeteren min flue lå, var det 20-40 alternativer av orginalen.  At kona kom etterpå og fortalte at hun hadde fått fem stk, gjorde meg ikke mindre frustrert.  Lignende erfaring vedr. klekking hadde jeg både lørdag og i dag.  I dag valgte jeg konsekvent å bruke cdc-flymfe ( flytende selvsagt) str 16, og da de to timene var over, hadde 6 stk vært innom håven, men i forhold til antall kast og antall vak, burde det vært mange ganger flere.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig historie hmm.. . Har opplevd lignende episoder som du gjorde, men til forskjell fra deg så fikk jeg ingenting. Det poppet opp døgnfluer, vårfluer, lå maur og biller på vannet og fisken vaket i ett kjør. Den tok tilsynelatende alt unntagen mine fluer. I tillegg bneit mygg og knott infernalsk. Utrolig frustrerende, men også facinerende. Ut fra det du beskriver, så vil jeg si du og din kone hadde god uttelling  ;D ;D.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Var en tur til Valebjørgheia i Fyresdal sist uke. Dette fjellområdet ligger mellom Fyresvatn og Nisser og er nytt område for meg, selv om jeg er fra Telemark. Her ligger det flere vann mellom 600 og 800 moh. Det er et fredet og meget flott område reint naturmessig og skal være brukbart både for jakt og fiske. Familien dro oppover fordi en kamerat av meg har kjøpt hytte der.

Forventningene var store, kanskje litt for store. Vi fisket mye, men det var stort sett bare knott og klegg som virkelig beit fra seg. Tidlig knallvarme med etterfølgende våt periode, hadde virkelig satt fart på små plageånder. Varmt vann og ustabilt vær medførte bortimot vaktomme vann. Fluefisket var rett og slett vanskelig. Utenom knott og klegg var det lite innsekter å se. I det største vannet der oppe, Holmevatn, var det imidlertid lett å få fisk, men av de vi fikk var ingen over 250g. Tross liten størrelse var flere av dem knall røde i kjøttet og smakt godt gjorde de også. Holmevatn er et ypperlig vann for en som vil lære seg fluefiske. En er bortimot garantert fisk så lenge en greier å kaste 10 meter.

Selv om storfisken uteble er jeg sikker på at den er der. Jeg skal garantert tilbake hit, men enten litt tidligere på sesongen eller litt seinere. Stedet har en egen ro. Det er lett og fint å padle med kajakk\kano og vanna har masse holmer og skjær det er fint å fiske fra. Fiskeørna hekker rett ved vannet, konge ørna seiler over åsen og det rusler reinsdyr (egen stamme) rund i skogen.

 

Mer info om jakt og fiske i området finner du her: www.valebjorg.no

 

 

 

 

 

 

 

post-1017-13949856900248_thumb.jpg

post-1017-13949856900602_thumb.jpg

post-1017-13949856901084_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som et fantastisk flott sted da :) Om ikke den helt store fisken ble noe av, så så det ihvertfall ut som om det var noen smårollinger som koste seg stort ;D Slike opplevelser blir det fiskere og naturmennesker av ;) Og ikke minst desto større unskyldning til å stikke opp dit igjen ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velbjørgheia er et fint område ja med god sjans til og få fin fisk i de fleste vann.Jeg og en kompis var en tur lenger opp i telemark i helga og opplevde et frustrerende fiske selv med gode vårflueklekkinger,fisk på 1-2kg gikk og vaket alltid litt for langt ute eller kun et vak og ''bortevekk''.Neste gang vil jeg nok prøve mer med superpuppan ,sømmepuppen osv,(vi forsøkte mest med streaking caddis uten hell,kun en fisk på land.(sluk)

post-2862-13949856906196_thumb.jpg

post-2862-13949856906684_thumb.jpg

post-2862-13949856907004_thumb.jpg

post-2862-13949856907445_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har hatt besøk av Rune 1967 her inne i noen dager nå, utrolg kult å fiske sammen igjen.

Idag, eller i natt fisket vi i Siljan.

 

Rune lå i telt og hadde fått tre ørret i en mini elv før jeg kom. Fisket var aldri helt på topp på ettermiddag/kveld, men Micke som kom opp en tur dro noen pene ørret på streakin caddies.

Jeg hadde fått ørret litt tidligere på dagen. Flere kompiser kom og vi var en fin gjeng som spiste

nydelig mat fra storm kjøkkenet til kokken Rune, Nesoddens støre sønn ;)

 

I det mørket virkelig satte igang så fisket vi mye med sort wollybugger og flyt snøre, du verden hvor effektivt det er i mørten uten noe særlig med vak. I det alle hadde tatt natta så dro Micke og jeg til et "lurested". Han godeste kastekongen er en habil fisker, det er helt sikkert. Han tok 3 ørret på kort tid på sort wolly i mørten.

 

Etter han dro så fikk jeg 3 ørret og 11 abbor.

Ingen av dagens var så store, men hele gjengen fikk fisk og vi koste oss virleig inne i marka.

 

Tempen på natta var helt nede i 5 grader..... I juli måned, det er igrunn merkelig!

Det som gjelder for tiden nu er vårfluer og vårfluepupper ala caddies og deep sparkle puppa.

I mørten så er sort wolly helt overlegen. Igår dro jeg ørret på mygg, må for all del ikke glemme myggen.

 

 

Rune og "me" var på SØ safari for et par dager siden, da ble det to SØ i storm.. Mistet et par og Rune dro en makrell på morgenkvisten.

 

Livet som småboms i noen dager langs sjøen og marka er helt overlegen, hva som er best er det umulig å si. Det er vel kicket man får av hugg som bidrar til at jeg svarer, JA TAKK TIL BEGGE DELER ;)

 

Takk for turen til alle som var med på dette, spesielt idag :) :)

(legger ut bilder senere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var i Siljan igår, dro opp litt sent på kvelden for å se om det hadde noe effekt på kjip vind.

Ventet til det stilnet, da begynte det å vake ja :)

 

Det jeg så av fluer på vannet var små vårfluer, en og annen større og mye mygg.

 

Jeg klinket min vakre brune klinkhammer midt i vak 4 ganger og alle satt.

Største jeg fikk var ca 300 gram. Tidligere på dagen mistet jeg dagens største når jeg dro inn en klink.

Den tok rimelig hardt.

 

Røyken kom tidlig på vannet, og det er ofte et kjipt tegn. For å kultivere litt satt jeg på en sort wolly og dro opp noen abbor.

 

Dette vannet trenger litt kultivering, og siden jeg er der så ofte så har faktisk snittet gått opp i følge dem som sjekker bekkene hvert år. Morsomt å kunne bidra litt, drepe dem minste og sette ut dem største= Bedre snitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tur til Siljan idag på kveldstid, kom til vak-fest.

Klekking av små vårfluer har gjort fiske de siste dagene ganske så trivelig.

Fikk 4 på tørt idag og en på sort wolly i mørten. Største idag var ca 400 gram, det er stor fisk i dette vannet.

 

Igår var Micke og jeg på storørret-safari, det vil si fiske gjennom en hel natt med litt større sorte flue for å se om det gikk an å lure stor ørret. Så stor fisk, men nattfiske var ikke noe suksess denne gangen.

 

Noen timer før var vi i et annet vann, jeg kom ca 2 timer etter Micke og da hadde han opplevd en fin klekking av vårfluer. Da plukket han 7 stk før jeg kom ;D På en vårflueklekker....

Etter det fikk jeg en brukbar på ca 350 gram pluss noen mindre og Micke tok dagens på litt under halvkiloen.

 

Det virker som ørreten faktisk er gasnske aktiv på ettermiddag/kveld sannsynligvis pga meget konsentrerte klekkinger. For vanntempen er ikke ekstrem, men varm.

 

Fiske med vårflue klekker er jammen gøy, de 4 jeg fikk idag på tørt ble tatt på en konkurranse flue.

Den er enkel men genial! Som mange konk fluer er :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Takk for fin rapport nå fikk jeg lyst til å lure meg ut i sommerkvelden jeg også, blir nok en tur i kveld :) Så får vi se om det er forhold her på hadeland også for tia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var i Siljan idag og fisket etter ørret.

Dro opp ca 1600. Det blåste vanvittig og varmen lå på ca 26 grader.

 

Så 3 vak på 5 timer :D

 

Men istedenfor å vente på ørreten dro jeg frem devil bug som Terje(purist) har bundet til meg.

Du verden for en abbor killer, stripende i bølgene. Det stoppet på 32 abbor. Altså på tørt.

 

Takk puristen for abbor killern din ;D ;D

 

Jeg ventet til langt utpå kvelden før vinden ga seg og varmen dempet seg drastisk.

Og da begynte det å vake ørret på sedvanlig vis. Jeg bommet 3 tilslag på rad på klinkhammmer.

Så vårfluer i lufta og bittesmå mygg.

 

Etter å ha skjerpa sansene litt fikk jeg opp to ørret på begge 3 hg, i dette vannet er det fin fisk så

de fikk svømme videre i marka vannet.

 

Ørret i denne varmen er litt bonus, og VM i venting ga tilslutt gevinster på ørreten :)

Idag var ørreten helt klart mest aktiv fra 30 min før solnedgang til mørten.

Etter mørket la seg så ble det helt dødt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå var det deilig å komme seg tilbake til Siljanmarka igjen. Og Siljan leverer. Flere flotte ørret.

Det er ikke så lett for tiden, ikke et vak å se. Så plutselig vaker det en del i 10-15 minutter. Så er det helt dødt i en time eller 2 igjen.

En del store vårfluer ut på kvelden, større en jeg kan huske å ha sett her noen gang.

 

DagB

[attachimg=1]

[attachimg=4]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

post-2332-13949857703368_thumb.jpg

post-2332-13949857703896_thumb.jpg

post-2332-1394985770427_thumb.jpg

post-2332-13949857704539_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det deilig å komme seg tilbake til Siljanmarka igjen. Og Siljan leverer. Flere flotte ørret.

Det er ikke så lett for tiden, ikke et vak å se. Så plutselig vaker det en del i 10-15 minutter. Så er det helt dødt i en time eller 2 igjen.

En del store vårfluer ut på kvelden, større en jeg kan huske å ha sett her noen gang.

 

DagB

[attachimg=1]

[attachimg=4]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

 

Flotte fine feite fisker Sandro! Siljan leverer tydeligvis mye bedre enn Bø elva  ;D ;D.

 

Det vi opplevde i Bø elva er desverre ikke noe unntak. Flott elv, fin vannstand, nesten ikke innsekter og 0 vak i nederste delen. I øverste delen var det svært sparsommelig klekking da vi var der, noen få vak, men ingen av de vi fikk var over 10 cm. 

Hvert år så settes det ut 75 000 laksesmolet i Bø elva ved Oterholt!! Disse vandrer ned som gjeddemat i nedre delen av elva og Norsdjø. Bare ytterst få kommer seg ned til sjøen og noen av disse, 2-300, finner veien tilbake. Denne galskapen, sammen med ørekyte og parasitter som spoleorm, tror jeg er medvirkende til at Bø elva er en skygge av hva den kunne ha vært. Hører eldre folk fortelle om hva de opplevde som unge fiskere. Det fisket de opplevde kan vi bare drømme om i dag.

I tillegg til dette så ønsker en å ødelegge ytterligere med enda mer kraftutbygging.  :o :o

Det er helt utrolig at dette idiotiet får lov å fortsette år etter år. Bø elva har aldri vært noen naturlig lakselv. Det er et kun et feilslått eksperiment på å skape en lakselv. Det må vel hungersnød til før en ser og får gjort noe med galskapen.

 

bjorni

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flotte fine feite fisker Sandro! Siljan leverer tydeligvis mye bedre enn Bø elva  ;D ;D.

 

Det vi opplevde i Bø elva er desverre ikke noe unntak. Flott elv, fin vannstand, nesten ikke innsekter og 0 vak i nederste delen. I øverste delen var det svært sparsommelig klekking da vi var der, noen få vak, men ingen av de vi fikk var over 10 cm. 

Hvert år så settes det ut 75 000 laksesmolet i Bø elva ved Oterholt!! Disse vandrer ned som gjeddemat i nedre delen av elva og Norsdjø. Bare ytterst få kommer seg ned til sjøen og noen av disse, 2-300, finner veien tilbake. Denne galskapen, sammen med ørekyte og parasitter som spoleorm, tror jeg er medvirkende til at Bø elva er en skygge av hva den kunne ha vært. Hører eldre folk fortelle om hva de opplevde som unge fiskere. Det fisket de opplevde kan vi bare drømme om i dag.

I tillegg til dette så ønsker en å ødelegge ytterligere med enda mer kraftutbygging.   :o :o

Det er helt utrolig at dette idiotiet får lov å fortsette år etter år. Bø elva har aldri vært noen naturlig lakselv. Det er et kun et feilslått eksperiment på å skape en lakselv. Det må vel hungersnød til før en ser og får gjort noe med galskapen.

 

bjorni

 

 

Takk for turen i Bøelva, Bjorni. Det var superhyggelig. Flott elv, men det var litt kjipt å bare få 10 cm ørret.

Du får bli med en tur til Siljan, ikke no elvefiske, men feit og fin ørret er det muligheter for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Da er årets første tur i ferskvann unnagjort. Stedet var Bø elva sammen med Micke. Vi forventet sol i dag, men den viste seg kun i enkelte gløtt. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve tidlig vår fiske i denne elva, men...... det har blitt med tankene. Micke ga meg imidlertid det lille puffet jeg trengte og i dag var vi i gang. Forventet egentlig ikke mye mer enn en trivelig tur ut i frisk luft for å dempe fiskefeberen, som har blitt verre med årene.

Det startet forsiktig med fiske i utoset av Seljordsvannet. Mange kast med nymfe og streamer ga ikke noe resultat. Micke mente han så vak da vi kom, men det var nok langt mellom vaka i dag. Vi så riktignok fjærmygg, men ikke flere enn at vi kunne telle dem på en hånd. Etter en times tid prøvde vi oss på Tsjekkisk nymfe fisking litt lenger ned i elva. Det var en heller kald opplevelse da sola forsvant og det var ingen fønvind som kom ned etter dalen. Det var livløst på overflaten, men det kravlet av liv under steinene i vannet. Vi dro lenger ned i elva til et område som kan levere bra på sommeren. Nymferiggene ble byttet ut med mini muddlere, noe som viste seg var et godt valg. Plutselig så sto stanga til Micke i en bue og årets første var en realitet. Det var en fin fargerik ørret, som faktisk ga litt motstand. Den ble foreviget og satt fint tilbake. Dette ga oss et skikkelig kick begge to. Kulda, som begynte å sette seg i kroppen ble borte og vi fisket til det begynte å skumre. Men, det ble med den ene.

Denne flotte delen av elva har desverre ingen stor bestand av ørret, noe den hadde tidligere. Kraftregulering, med kompensasjon ved årlig utsetting av 75 000 laksesmolt, som eter seg nedetter elva for å havne i sultne gjeddemager i Nordsjø har satt sine spor. At ørekyta også har befestet sin plass i elva har vel ikke gjort det bedre. Dette kunne vært en fiskeperle i Telemark, vi trenger det virkelig, men galskapen får lov å fortsette. Det er helt utrolig og uendelig trist.

Takker for en virkellig trivelig tur Micke :) :) :)  Nest gang håper jeg du er frisk nok til å bli med Toggi. Savnet selskapet ditt.

 

bjorni

post-1017-1394986224437_thumb.jpg

post-1017-13949862244856_thumb.jpg

post-1017-13949862245445_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...