Gå til innhold

Ørret i Telemark


Toggi

Anbefalte innlegg

 

Bjorni...

Jeg er helt målløs.. for noen bilder.. Det var bra..

Flott rapport.. Bilde av flua var bare helt sinnsyk!!!

Nå så jeg hvor ille jeg binder  :o..

Takk for en meget hyggelig tur idag.. Vi knekkte koden..

Ikke siste turen dit nei.. Ser frem imot neste allerede..

 

Takk kamrat..

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hallo...

Slettet mitt eget innlegg fordi det var upassende!!! Beklager..

Lasse... Vi kjøpte ikke kort nei.. fordi det

pr.dags dato ikke er en fungerende ordning på dette

for bøelva.. Du får kjøpt kort i turistsesongen, men

dette blir nok bare missvisende..

Har ikke alle detaljer.. Kansje Bjorni kan forklare mer rundt dette?

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua viser hvor BRA du binder Micke!!  :) :). Og i boksene dine var det mye annet snadder også :o. Jeg har bundet en del mini muddlere tidligere, men denne fanget tydelig fisk og flua skal kopieres ja. Jeg synes alltid det er moro å fiske sammen med andre som bruker litt andre fluer enn meg selv. Det er da jeg lærer, fordi jeg veldig sjelden har rett i alt jeg foretar meg  :-\.

Jeg er medlem i Bø fiskarlag Lasse, mener det gir adgang til fiske i Bø elva. Er faktisk medlem i 4 fiskeforeninger  :). Fiskekort for Bø elva kan du  få kjøpt hos Brukås sport i Bø. Som sagt, Bø elva er fin, men kunne vært ei riktig perle. Hadde vært fint om det var mulig å få utredet lakse smolt utsettinga skikkelig.

 

Du får bli med oss på en tur i elva Lasse. Du blir vel kanskje mobil til sommeren?

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua viser hvor BRA du binder Micke!!  :) :). Og i boksene dine var det mye annet snadder også :o. Jeg har bundet en del mini muddlere tidligere, men denne fanget tydelig fisk og flua skal kopieres ja. Jeg synes alltid det er moro å fiske sammen med andre som bruker litt andre fluer enn meg selv. Det er da jeg lærer, fordi jeg veldig sjelden har rett i alt jeg foretar meg  :-\.

Jeg er medlem i Bø fiskarlag Lasse, mener det gir adgang til fiske i Bø elva. Er faktisk medlem i 4 fiskeforeninger  :). Fiskekort for Bø elva kan du  få kjøpt hos Brukås sport i Bø. Som sagt, Bø elva er fin, men kunne vært ei riktig perle. Hadde vært fint om det var mulig å få utredet lakse smolt utsettinga skikkelig.

 

Du får bli med oss på en tur i elva Lasse. Du blir vel kanskje mobil til sommeren?

 

bjorni

 

 

 

takk for info bjørni ;)

 

jeg har lyst til og fiske hver dag jeg bjørni.. bare og ta kontakt viss du skal ut en tur.. jeg blir gjerne med når som helst ut og fisker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var deilig å komme seg ut i går, og det er alltid moro å fiske med flue i elv. Blir garantert flere turer utover våren, både i sjø og elv. Det var moro i går, og litt crazy å vasse i snø til livet for å nå bort til fiskeplassene. Blir ikke til at drar ut hver dag, men aktiviteten er helt klart abstinens dempende  :) :). Tar kontakt Lasse  :).

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongerapport og ørret med fin farge i Februar, hehe!! Det er kult.

Skulle gjerne vært med jeg, derfor kjører jeg til Sandefjord nå og tar blodprøver som blir sendt til USA.

 

En vakker dag skal jeg dra Norge på tvers å fiske etter ALT på flue.

 

Stort å lure ørreten i Februar, gratulerer gutter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gutter

 

Jeg har hytte mellom notodden og bø og har sinsykt mange timer i bø-elva men har tilgode å få en fisk på over 500g. korte men rimlig intense klekkinger eller helt dødt.

 

Har fisket mest ovenfor oterholt fossen og ovenfor en annen foss som jeg ikke vet navnet på.

 

Har fått mest fisk på den såkalte bøflua som jeg ble tipset om av brukås sport. Er vel egentlig en puppe men men den tørrfluefiskeren jeg er bindte jeg den som en superpuppe.

 

I fjor tok jeg sikkert 25 stk på en kveld når klekkinga varte i litt over 2 timer

 

Men elva er som sagt en meget fin elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gutter

 

Jeg har hytte mellom notodden og bø og har sinsykt mange timer i bø-elva men har tilgode å få en fisk på over 500g. korte men rimlig intense klekkinger eller helt dødt.

 

Har fisket mest ovenfor oterholt fossen og ovenfor en annen foss som jeg ikke vet navnet på.

 

Har fått mest fisk på den såkalte bøflua som jeg ble tipset om av brukås sport. Er vel egentlig en puppe men men den tørrfluefiskeren jeg er bindte jeg den som en superpuppe.

 

I fjor tok jeg sikkert 25 stk på en kveld når klekkinga varte i litt over 2 timer

 

Men elva er som sagt en meget fin elv.

 

Bø flua er ei vårflue puppe imitasjon, med en spesiell blågrønn farga bakkropp. Den fungerer  bra under de intense vårflueklekkingene som forekommer i Juli. Staffan laget en egen dubbing med Bø elva farge :). Kjenner meg igjen i det du skriver om korte intense klekkinger. Dette er typisk for området ovenfor Herrefoss. Klekking starter et sted mellom kl. 22 og kl. 23. Fra å være tilsynelatende død, begynner elva å "koke" for deretter å bli tilsynelatende død igjen. Klekking varer fra ca 15 min til 60 minutter. 2 timers klekking har jeg aldri opplevd. Desverre er det mye småvokst fisk ovenfor Herrefoss og selv den kan være vrien nok å ta når det står på. 25 stk er mye!!  I øvre del tar jeg all småfisken.  I nedre del setter jeg det meste tilbake.

Elva ovenfor og nedenfor Oterholtfossen er som to vidt forskjellige elver. Øvre del er "overbefolket" med masse innsekt. I nedre del er det for lite fisk og mindre klekkinger. Den etter mitt syn skandaløse og helt stupide lakse smolt utsettinga, skjer nedenfor Oterholt fossen (kan det ha en sammenheng???) I tillegg til at det settes ut laks, så har laksetrappa ved Skotfoss vært ute av drift i 4 år. Med andre ord, 300 000 lakseyngel er satt ut, uten mulighet for å vandre helt tilbake!! Hvorfor er det ingen som reagerer på dette?  Kan det være fordi fordi laksefiskerene ikke befinner seg ovenfor Skotfoss, men nedenfor?

Jeg unner laksefiskerne i Grenland laks, men ikke på bekostning av at den øvre delen av vassdraget ødelegges. Bø elva kunne vært mye mer enn den er i dag, det er jeg overbevist om.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fisket i vanna, men vet at det skal være fin fisk i ett av vanna du nevner :). Anbefaler deg å ta noen turer til Lifjell. Flere fine vann der oppe med flott fisk. All ære til Bø fiskeforening som har gjort en meget respektabel jobb der oppe.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når men kjører over flyplassen i notodden og over til Bø renner det ei lita elv langs veien. Har prøvd et par ganger der, har bare fått noen veldig små som så vidt har klart å gape over flua. Er det kjangs for å få noe større der. Er et par fine kulper nedover, men har ikke sett noe som minner om fisk på over 100gram. Noen som har prøvd noe der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva heter Heddøla og det ryktes at den kan være bra tidlig på sesongen. Jeg har imidlertid ikke fisket i den nedre delen selv. Lenger opp har jeg fått fisk, men det er som du sier mye smått. Når vårflommen er på retur  hender det at en kan få noen rundt 3-400 gram.

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo..

Jeg har fisket et par ganger i heddøla..

Var sammen med en kamrat fra hønefoss.

Han fisket mye her for 15 år siden, og var

vel nyskjerrig på åssen det var stellt nå..

Han sa at det bestandig har vært smått lenger ned i elva!!

Vi kjørte lenger opp og fisket fra der du kjører over elva

og du får den på høyre hånd..

Vi fikk ikke noen kjemper, men snittet var nok rundt 3-400 gram.

Sikker på at det går noen større der og..

Nedre parti er vel mest interesant med tanke på vårbeite til

norsjøørreten.. og kansje gytefisk fra august-oktober ???

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, den lille elva langs veien mellom Bø og Notodden er nok ikke heddøla, men heter vel Lonåa eller noe lignende. Jeg har fisket ganske mye der, og det er voldsomme menger smått. Visstnok skal det slenge en og annen større fisk, og "i gamle dager" var visstnok fisket ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var en tur i Bø elva idag. Skulle fiske med bjorni og Micke, men missforståelser gjorde at jeg gikk Sauherad rundt med snø til over kneet ute på kilomtervis med jorder.

Men det var kanskje meninga at jeg skulle finne det stedet jeg gjorde.

 

Jeg fisket av områder med glassline og cdc streamern til Rune Stokkebekk.

 

Mye grunne partier, men fant noen spennene strømkanter med litt dypere høl.

Etter å ha kjent null i ca 45 min så lar jeg streameren ta en våtfluesving og da napper det ordentlig til.

Men sitte ville den ikke :rolleyes:

 

To minutter etter ser jeg et skikkelig plask vak ca 6 meter til høyre fra der jeg hadde lugg.

Prøvde steinfluenymfe etterpå på samme plass som vak, men kjente ingenting.

 

Sola gikk ned og jeg forbrant ca 1680 kalorier på vei mellom jorder og stabburshus.

Kan tenke meg de lokale innbyggerne lurte på hvem han tullingen var.

 

Uansett en nydelig dag, hadde ikke forventa noen som ting aktivitet på denne turen, men jeg fikk hvertfall kjenne årets første. Fisken som vaket virket faktisk overraskende fin :)

 

Takker Micke og bjorni for inspirasjon til turen ;)

 

Bilder kjem!!

post-1259-1394986230408_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen luringer jeg snakker med en og annen gang som har strekker i Bø elva som huser fin fisk, vi snakker fisk ala kiloen. Men det er nok de som kjenner elva som jeg kjenner Eidangerfjorden ;D

 

Er det noen som vet om Farsjøelva er isfri? Mest spent på øvre parti. Dette er ikke langt fra Kragerø.

Tilbakemeldinger tas imot med stor takk :)

 

Elvefiske er gøy gitt!!

 

Det stedet jeg besøkte i Bøelva idag var hvertfall en perle, første gang jeg har fisket her.

Jeg kjenner lite til elva og har hørt det samme som marbakken samt litt annet godis.

Så får vi se om de smarte herrer vil dele litt info, det tror jeg nemlig siden jeg har gitt dem 3 fine spots i sjøen som har levert for dem. Med andre ord en vinn-vinn situasjon. Sånn det skal være i min verden!

(forøvrig en rar verden) :D

 

Edit: Nesten 11 minus her nå, hurra hurra :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen stemningsbilder fra siste fisketur i Bø elva. Denne gangen fikk vi ingenting. Ikke antydning til liv annet enn noen fjærmygg som luktet på ettervinteren.

Mistet desverre en stangtupp. Fant den ikke igjen, tross intensiv leiting. Så hvis noen tilfeldig har en tupp til en Temple Fork Outfitter #6 10' 4pc blir jeg veldig glad.

 

Bjorni

post-1017-13949862363018_thumb.jpg

post-1017-13949862363548_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...