Gå til innhold

Liten kveldstur i Romeriksåsen.


2m

Anbefalte innlegg

Jeg tok meg en liten tur på sykkel i kveld for å sjekke forholdene. Dessverre var det ikke noe vak å se. Jeg satt der vel en halvtime å "spanet" på vannet. Men, det er vel like før det kan skje noe nå! :)

 

[attachimg=1]

 

[attachimg=2]

post-21-13949855750565_thumb.jpg

post-21-1394985575104_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fine bilder!! Blir fort fiskesugen når man ser sånne bilder ;D

 

Jeg tok meg en liten tur på sykkel i kveld for å sjekke forholdene. Dessverre var det ikke noe vak å se. Jeg satt der vel en halvtime å "spanet" på vannet. Men, det er vel like før det kan skje noe nå! :)

 

Gjelder å ha tålmodigheten med seg, snart braker det løs tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nederste bildet fra Gjermåa?

 

 

Hvordan størrelse er det på fisken i gjermåa egentlig?

 

Har hørt om elva men aldri vært der å prøvd Er det bare tettkratt og umulig med fluestanga mht baksleng?

 

Fint med #2- #3 stang ifølge bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett utstyr er nok fint i Gjermåa ja. Det er jo varierende kantveggetasjon fra myrkanter til "buskas" helt ned til bredden. Jeg fisker lite i Gjermåa selv og fisker mest i forskjellige vann i Romeriksåsen i steden, men det kan nok gå en og annen fin fisk i Gjermåa også, selv om det meste er vel ganske smått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært i området i det siste?

 

Hvordan er forholdene?

 

Jeg jogget ( :o !!!!) med bikkja inn til Buvann i går kveld, og det vaket på hver kvadratmeter på hele vannet...

Jeg så ikke én pen fisk vake (hvis de finnes der) - bare små 100-grammere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt lovelig å fiske der, men som Flemming nevner så finnes det jo omtrent ikke fisk over 100 gram.

Noe av dette skyldes antakelig feilslått kultivering hvor man har satt ut alt for mye smått, i tillegg er dette er et av få gjerdrumsvann med gode gytemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fisket der på 60 - tallet var det heller ikke noe storfisk å få, men ungene syntes det var morro likevel. Dessuten, abborren smaker godt den også. Kanskje jeg skulle ta meg en tur opp å se på lokalitetene igjen. Er bommen fortsatt første bakketoppen? Da skulle det vel bli ca. tre kvarters gange for meg hver vei. Er ikke noen ungdom lenger.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kjøre opp til bom nummer 2 som er ved Kokstadvangen og da er det bare 5-10 minutter å gå til Buvann.

 

Fiskekort kan man kjøpe ved "bua" der du kjøper vegbillett (ved saga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt fiskekort på www.inatur.no de siste par årene. Du får kvittering med en gang som printes og taes med på tur. Enklere blir det vel ikke.

 

Se også www.rfa.no som er Romeriksåsens Fiskeadministrasjons nettsider. Oppdateres ikke spesielt hyppig, men det ligger da noe nyttig info der.

 

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har kjøpt fiskekort på www.inatur.no de siste par årene. Du får kvittering med en gang som printes og taes med på tur. Enklere blir det vel ikke.

 

Se også www.rfa.no som er Romeriksåsens Fiskeadministrasjons nettsider. Oppdateres ikke spesielt hyppig, men det ligger da noe nyttig info der.

 

RuneW

 

Kjøper du kort for bare romeriksåsen da?

Ser at de tilbyr et såkalt "statskog norgeskort", men syntes infoen om dette kortet er litt vag.

Kan se ut som det hovedsakelig gjelder troms fylke.

Noen som har mer peiling eller evntuelt kjøpt dette kortet?

Hadde jo vært supert med et kort som gjelder for hele landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere år har det vært sånn at man kan kjøpe fiskekort for hver enkelt sone eller for alle

sonene; Nannestad, Holter, Gjerdrum og Nittedal.

Veit ikke hvordan det er i år, for jeg har ikke kjøpt fiskekort der enda,

men tviler på at det er endret vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra inatur.no:

 

"Skal du litt hit og dit og overalt? Planlegger du ferie med fisketurer? Da kan du ta en titt på Statskogs tilbud om fiskekort.

 

Med kun ett Statskogs Norgeskort kan du fiske med stang og håndsnøre etter innlandsfisk i de aller fleste vann og vassdrag på statsgrunn i hele landet utenom statsallmenning.

 

Statskogs Norgeskort for fiske kjøper du på inatur.no"

 

 

Var først og fremst dette kortet jeg tenkte på, har tenkt meg litt rundt omkring i sommer så lurte egentlig på hvordan dette kortet fungerte. Litt usikker på begrepet statsgrunn og når man kliker seg videre kommer det opp spesifikk info om kun troms fylke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...