Gå til innhold

Stokkmaur sverming


Anbefalte innlegg

Har brukt pinsen på Hurum. Lite fisk å snakke om, men noen tasser ble havne da tross alt i håven. Men... til min store overaskelse fant vi flere stokkmaur på vannet. ikke de store mengdene, men alikevell. Har aldri sett dette så tidlig før.

"normalen" er jo gjerne i slutten på juni og utover i juli. Vi så et par fine vak som nok skyldtes flyvende stokkmaur, men ikke nok til å få fart i fisket generelt.

 

Det var generelt litt av alt: litt marginata, litt mygg, litt vespertina, litt stokmaur, litt fisk og litt vind :-\

 

Noen som har sett dette så tidlig før?

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Akkurat nå svermer stokkmaurene i kristiansand vest.

Hvordan jeg vet det? Jo de holder til under huset :P:( For noen beist, blir nesten redd :rolleyes: 

Der bør de da helst ikke være, de er vriene å bli kvitt.  Det har jeg erfaring med.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. De holder til i isoporen under kjellergulvet og der er det varmekabler så det er rene drømmeboligen.

Har og hatt folk til å se på det med eneste resultat at han lurte kona for 7 lapper uten at det hjalp. Tror han bare sprayet permetrin rundt i rommet. >:( Han skulle jeg likt å ha en alvorsprat uten vitner med. Men han er dessverre død.

Har du noe tips? Kan ikke odelegge hele kjellerstua heller. Har nesten ingen inne i huset.

Sporet litt av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Noen som vet hva som setter igang svermingen til maurene? Ser jo det svermer på samme tid over et område. Det kan ikke være temp.

Kansje det er noen kjemiske signaler? Noen som vet?

 

Følg litt bedre med hjemme neste gang de kryper ut av veggene ;D

 

Edit: Oooups. Dette var jo spikern på hodet. I utgangspunktet en fleip og glemte å lese lenger opp i tråden. Ta kontakt med Rentokil eller liknede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som setter igang svermingen til maurene? Ser jo det svermer på samme tid over et område. Det kan ikke være temp.

Kansje det er noen kjemiske signaler? Noen som vet?

 

Følg litt bedre med hjemme neste gang de kryper ut av veggene ;D

 

Edit: Oooups. Dette var jo spikern på hodet. I utgangspunktet en fleip og glemte å lese lenger opp i tråden. Ta kontakt med Rentokil eller liknede.

De holder til i isoporen under huset så de er ikke lett å få has på uten å ødelegge hele kjellerstua.

Det posetive er jo at jeg ikke så lett går glipp av tidspunktet når de svermer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som setter igang svermingen til maurene? Ser jo det svermer på samme tid over et område. Det kan ikke være temp.

Kansje det er noen kjemiske signaler? Noen som vet?

 

Følg litt bedre med hjemme neste gang de kryper ut av veggene ;D

 

Edit: Oooups. Dette var jo spikern på hodet. I utgangspunktet en fleip og glemte å lese lenger opp i tråden. Ta kontakt med Rentokil eller liknede.

De holder til i isoporen under huset så de er ikke lett å få has på uten å ødelegge hele kjellerstua.

Det posetive er jo at jeg ikke så lett går glipp av tidspunktet når de svermer :P

 

Hmmm, den sverminga tror jeg at jeg ville vært foruten  :rolleyes: ::)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det finnes firmaer som er gode på dette her, var med på en stokkmaurjakt i etasjeskilleren på hytta en gang.  Mannen krøp rundt og så etter spor, forsøkte derette å beregne hvor de befant seg.  Boret forsiktig noen hull i ytterveggen og plutselig tøt det ut maur.  Da ble det fart i maurjegeren, var visst viktig å drepe dem før de rakk å flytte.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...