Gå til innhold

Topp 5 Nymfe til Ørret


Petter91

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

 

 

Navn på nymfa... Tailless Goldheaded Flashback... ;D

 

 

 

 

Trur ikke det. Måtte vel bli: "gudsjelovendeligeiflueutennavn" eller noe da. Forøvrig har den "internt" blitt kalt metall-puppa flere år... Dette pga. de "metalliske" materialene/fargene som er i flua...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hoho... tok helt av du. ;D Bra! Så spørs det om folk skjønner hva de får... helt gratis...

 

 

Syntes et ærlig spørsmål fortjener et fyldig svar bare :)  Da  FRITT for; " nymfe er ukult æsse ", tar ikke fisken tørt gjelds det ikke osv.... Fullstendig fritt for klumpvekter i gram per sekund meter i annen med omvendt proposjonal ERN i BUTTE`n å :)  Bare svar på det det ble spurt om... Genialt ikke sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymfer er kult æsse. ;D

 

her er noen av mine favoritter

 

Tynnsvart nymfa. helt sort nymfe med bakropp av flosssilke og tynn copperwire med et lag av epoxsy tungstenhode grov sort dubbing i thorax str 18

Copper John str 14

Døgnfluenymfe: sort tungsten, brun biots bakkropp, hale brun høne, thorax  påfugl. "Lokk" over thorax fasanhale og liten stripe med flash. str 16-18

Fasanhale flashback: med sort tungstenhode

Dypdykkar: bakkropp av sort kobbertråd,thorax av påfugl med en stripe med flash over. gullhode bundet på krok M. c49s el tilsv.  str 14-16

 

Legg spesielt merke til hvor mange av fluene som er anbefalt her som ha påfuglherl som en del av sin oppbygging. Tilfeldig? neppe. ;D

 

Gisle

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange fine svar ;)

 

Men når dere fisker med nymfe, rykker dere den rykkvis inn eller dere den ligge helt stille i vannet??

Og  fisker dere på samme måte i elv som i vann??

 

Takker for svar og god info :);D ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Her er regelen INGEN FASIT :) Variasjon til man finner det som er greia der og da... PS. i stille vann er det greit å "telle" fra flua treffer vannet til man begynner å hente den hjem. Gjelder både med flyt og synkeliner.. I elv alt fra maks fart i våtfluesvingen til dead drift med synk 7....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordelen ved å bruke tungsten/wolfram fremfor "vanlige" kulehoder?

 

Jeg foretrekker tungstenhoder på de små nymfene 16 og mindre. Disse kan være vanskelig å få ned på dypet, så all vekt jeg kan påføre uten at det går ut over formen på flua er en fordel synes jeg. Nå fisker jeg ikke nymfer i stille vann i noen særlig grad, så dette gjelder for min del, nymfer for dead drift fiske i elv.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hareøre m. gullrib

2) Kobbertrådnymfe eller PT

3) Simon Lumme puppe (egentlig ikke nymfe, men alikevel  ;) )

4) Døgnflue nymfa. Sort tungsten hode, dubbet bakkropp m rib av tykk mørk brun kobbertråd. Gummibein bak hode.

5) Cobber John varianter

 

Alle unttatt 3) fiskes dead drift i elv. 3) fiskes med rykkvis inntrekk slik at den stiger opp.

 

Ellers så er ikke mygg pupper med her. De er jo mer brukt i vårsesongen  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krok til kulehoder: Anbefaler Knapek W 14-16, eller Knapek N 14-18 for lengre og slankere fluer. Fluer med mothake, Kamasan B401. Gullhodene er Tungsten (slotted) fra Eikre-Fly (http://www.eikre-fly.no/) 1,5 mm på de minste fluene, og 2,3mm på de litt større. For krok 12 og større: "Vanlige" gullhoder i str. 2,6mm til 3,5mm.

 

Bindetråd er Synton Brown el. light Olive. Rib er tynn kobbertråd ALT. gulltråd.

Ryggskjold: Magic Shrimp Foil Olive. (Her er det bare å teste andre farger).

Dubbing bakkropp: Ice dubbing (Jan Siman) Golden Greene

Fremkropp: Ice UV Black.

 

Jeg synes denne nymfa ser veldig spennende ut, og har forsøkt å bestille materialene ved å maile Eikre-Fly og ved å sende Erik en PM her på Fluefiskesiden, men det er ingen som svarer.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan nå Erik eller få bestilt materialene på annen måte?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krok til kulehoder: Anbefaler Knapek W 14-16, eller Knapek N 14-18 for lengre og slankere fluer. Fluer med mothake, Kamasan B401. Gullhodene er Tungsten (slotted) fra Eikre-Fly (http://www.eikre-fly.no/) 1,5 mm på de minste fluene, og 2,3mm på de litt større. For krok 12 og større: "Vanlige" gullhoder i str. 2,6mm til 3,5mm.

 

Bindetråd er Synton Brown el. light Olive. Rib er tynn kobbertråd ALT. gulltråd.

Ryggskjold: Magic Shrimp Foil Olive. (Her er det bare å teste andre farger).

Dubbing bakkropp: Ice dubbing (Jan Siman) Golden Greene

Fremkropp: Ice UV Black.

 

Jeg synes denne nymfa ser veldig spennende ut, og har forsøkt å bestille materialene ved å maile Eikre-Fly og ved å sende Erik en PM her på Fluefiskesiden, men det er ingen som svarer.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan nå Erik eller få bestilt materialene på annen måte?

 

 

 

 

 

Hei Tom.

Nfisk har Siman Magic Pearl Green som brukes til "ryggskinn" og Grandes Fluefiske har SLF dubbing i fargen "golden olive" som burde fungere godt. Grande har også den svarte UV dubbingen som brukes til thorax, samt gullholder og tungsten hoder til de som måtte ønske det.

Jeg har akkurat bundet noen nymfer på Mustad sin sirkelkrok str. 10 med disse materialene etter Pål sin oppskrift, og disse ser "giftige" ut  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

Nfisk har Siman Magic Pearl Green som brukes til "ryggskinn" og Grandes Fluefiske har SLF dubbing i fargen "golden olive" som burde fungere godt. Grande har også den svarte UV dubbingen som brukes til thorax, samt gullholder og tungsten hoder til de som måtte ønske det.

Jeg har akkurat bundet noen nymfer på Mustad sin sirkelkrok str. 10 med disse materialene etter Pål sin oppskrift, og disse ser "giftige" ut  ;)

 

Takk for tipset!  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...