Gå til innhold

Ørretfiske i trøndelag 2008


Igor Soldo

Anbefalte innlegg

kanksje litt lurt å ha en samletråd om ørretfiske i trøndelag?

 

for starte jeg da.

 

var ute i dag med en kompis fra 9.30 til 18.00 i vasseltjønna. vaket når vi kom og det va lovende, men så startet det å hagle... ja ja på med streamer. ingenting. nård detr sluttet å hagle begynte vakingen igjen og da var det på med mygg, men nei da vil ikke ha den heller... etter å ha vært gjennom flueboksen flere ganger og brukt det vi hadde, og ikke fått fisk da stakk vi hjem.

stor mygg klekking i dag med storparten av myggen i str. 20-22 og noen i str. 12-14, det såg ut som fisken var super kresen på de minste mygga, for den ville ikke ha str. 18 og opp, desverre.

såg flere fine fisk (350-450) godt innenfor kastehold, men som sagt ville den ikke ha det vi hadde å tilby. fikk også sett en enslig døgnflue flyte på vannet, var litt langt unna, men jeg regner med at det var marginata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesvatnet på Åsen er godt i gang nå med mye fjærmyggklekking. Var der på mandag i 14-16 tida og selv om det var relativt kaldt var det vakfest! Er fisk med pen størrelse der også, men etter ca 1 time kom den sure vinden og da dabbet det litt av. Ingen fisk i håven.

 

Nesvatnet er mest gunstig med bellyboat når det gjelder fluefiske. Det finnes også en båt som er lagt ut der som skal være gratis å låne så sant den er ledig.

 

Noen andre som har efaringer derfra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesvatnet på Åsen er godt i gang nå med mye fjærmyggklekking. Var der på mandag i 14-16 tida og selv om det var relativt kaldt var det vakfest! Er fisk med pen størrelse der også, men etter ca 1 time kom den sure vinden og da dabbet det litt av. Ingen fisk i håven.

 

Nesvatnet er mest gunstig med bellyboat når det gjelder fluefiske. Det finnes også en båt som er lagt ut der som skal være gratis å låne så sant den er ledig.

 

Noen andre som har efaringer derfra ?

 

 

Hysj.. er jo liksom hemmelig at det e bra fiske dær da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunneierlaget har en båt på Nessvatnet til gratis utlån for de som løser fiskekort,

dette har også inkludert flytevester. Sympatisk at noe av inntektene på kortsalg

går direkte tilbake til kundene på denne måten.

 

Sist jeg var der (i fjor) hang det et oppsalg om at de vurderte å avslutte ordningen på

grunn av vannskjøtsel, forsøpling, og at mange ikke vasket båten for blod etc.

Snakk om å pisse i buksa for å holde seg varm. Kjørte forbi i går, og da så det i alle fall

ikke ut som at båten var lagt ut.

 

Nessvatnet er som du sier lett tilgjengelig for de som liker å fiske med ponton eller belly,

og bare å glemme for andre fluefiskende. Mye fin fisk mellom 3-6 hg, men jeg har ikke sett

eller hørt om så veldig mange større enn det. Mye lus på fisken, og ofte mange luftige vak,

angivelig i et forsøk på å kvitte seg med lusa.

 

Fikk forøvrig årets første ørret i Nidelva 1. mai, men har enda ikke fått lurt opp

noen av nevneverdig størrelse.

 

Mvh

 

Erlend

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med dagen, forresten!

Med melding fra fua om 30 grader på Kreta og 0 grader her hjemme i dag tidlig, ble det ikke 17.mai-tog på meg. Tok en tur til ei lita sideelv til Namsen idag, endelig var det noen vak å se, men det ble ingen i håven. På et lite skogstjern rett ved var Marginataen så vidt igang. Endelig begynner det å skje noe her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den del som skryter av Hoklingen og Moavatnet, men ser alt for stort syns jeg. Noen som har noen andre plasser å anbefale i området Åsen/Levanger ? Gjerne elv.....

 

Kanskje litt off topic, men har du prøvd å fiske i den små elven som renner nedover dalen fra Frigården? Er en smal liten elv\bekk der borti. Var en bussjåfør som snakket om ganske fin ørret der, en gang vi var på vei til skytebanen. Tviler på det er annet enn småfisk, men kanskje du vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden det var sol her idag, tok jeg med kjerringa på en rask tur ut. desverre ble det DRITTVÆR når vi kom frem, sludd og hagl...

måtte da ta noen kast siden jeg allerede var der. satte på en red tag og den ville fisken ha ja, fikk tre og denne ble med hjem.

hadde masse marflo og husbyggende larver i magen

 

 

post-2543-13949856025762_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Leksa du mener ? En elv/bekk som starter godt ovenfor leksdalen som renner ut i Stjørdalselva..Har fisket der litt og det er relativt lett å få fisk der, men mye smått....MEN det finnes pen fisk der også..var en som tok en ørret på rundt 2 kilo der i fjor, på sluk..men lenge mellom fiskene på den størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjaaa...er noe usikker. Mener å huske denne rant ut et stykke bortenfor utløpet av Stjørdalselven. Var en ganske liten elv altså...kanskje snarer omtalt som bekk i trøndelag. Husker iallefall at vi så den fra veien da vi kjørte oppover mot frigården.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Ikke glem Nea folkens.

 

Var en tur i nidelven i kveld. begynnte å fiske kl.20. Masse fjærmygg på vannet, men ikke et eneste vak å se

 

De kjører fossen på Løkaunet og da synker temperaturen til 4-5 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg inn i trøndelags-tråden;)

Er det noe bra ørretsteder rundt Gaula? vil jo gjerne tro det...

Har en stående invitasjon dit:) Men den er jo mest kjent for laks...

 

Tips er fint;)

 

Finn

 

Øverste delene av Gaula skal huse stor ørret! Hadde en kunde en gang for noen måneder siden som snakket masse om dette. Han ga meg nummeret til en person i familien som jeg skulle kontakte om jeg ville ta turen. Har selvsagt rotet bort nummer og navn. Ifølge denne karen var det meget bra der!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ble en "tømme-hodet-for-organisk-og matkjemi-før-neste-eksamen" tur i dag. turen gikk til vasseltjønna, ikke stor fisk der, men en del 200g. var ikke noe som klekte, så det vaket ikke noe særlig. det ble fisk alikevel. 8 på meg og 2 på kompisen.

fluene som funket i dag var palmermygg, parachute-myggklekker, devilbug, gullhodenymfe, redtag og redtag variasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må snike meg inn i tråden her. Jeg fisket for en del år tilbake i et vann i Sør-Trøndelag som jeg mener hette for Svarbotja eller Svartbotntjønn - jeg opplevde meget godt fiske i det vannet den gangen. Lurer da på om det er noen av dere som kjenner til dette vannet, og om det er like bra fiske i det enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...