Gå til innhold

Hallo Trøndere... Tips til Nea i sommer..??


Rennestraum

Anbefalte innlegg

;D Hei vi er noen kompiser som skal  til Nea i sommer, etter en flott tur i fjor..Fantastisk elv!! :) Eneste negative med fjoråret var at vi kom noen uker for sent..

Reiser i år fra 08-21 juni.. og planen er vel egentlig å fiske mest i de nedre deler av elva og litt i Tya.. Fikk med oss noen aurevilli klekkinger forrige tur.. ellers var det sulphurea og baetis som dominerte.. Siden vi i år reiser så tidlig som begynnelsen av juni, har jeg håpet på gode klekkinger.. Finnes det noen forslag til hvilke fluer jeg MÅ ha med i år?? Håper på noen gode svar her!? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper det blir fullt i nea i sommer etter Tørrfluelandet 3 :) er spent på om næringslivet i selbu sin sponsing av lentz og gutta får så stor effekt som de ønsker:-) får også håpe at e-verket ikke begynner å stenge elva i midten av juni som de pleier - dersom de gjør det blir det nok trangt om plassen i de fiskbare områdene...

 

ellers så er nea som de fleste andre elver mht. til klekking - som skk skriver så er ikke klekkinga noe hokus pokus :) er vel mer forundret over at det i det hele tatt er såpass mye insekter der med tanke på at elva kan sprette opp og ned som en jojo. vær forsiktig med å vade ut til øyer og over elva ved lav vannstand i nedre deler når tunnelen er stengt - elva kan stige mye på 15 minutter - ikke noe fare akkurat - men det kan bli langt å gå tilbake til bilen:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper det blir fullt i nea i sommer etter Tørrfluelandet 3 :) er spent på om næringslivet i selbu sin sponsing av lentz og gutta får så stor effekt som de ønsker:-) får også håpe at e-verket ikke begynner å stenge elva i midten av juni som de pleier - dersom de gjør det blir det nok trangt om plassen i de fiskbare områdene...

 

ellers så er nea som de fleste andre elver mht. til klekking - som skk skriver så er ikke klekkinga noe hokus pokus :) er vel mer forundret over at det i det hele tatt er såpass mye insekter der med tanke på at elva kan sprette opp og ned som en jojo. vær forsiktig med å vade ut til øyer og over elva ved lav vannstand i nedre deler når tunnelen er stengt - elva kan stige mye på 15 minutter - ikke noe fare akkurat - men det kan bli langt å gå tilbake til bilen:)

 

 

 

Hei !

 

Som sagt ikke noe hokus pokus, men jeg sliter litt med å finne klare mønster. Synes tidspkt for klekkinger varierer en del og jeg opplever Nea noe uforutsigbar.

Klekkeperiodene er korte, med dødperioder i mellom. Det klekker gjerne flere arter samtidig.

Det ser også ut som om storfisk andelen varierer en del fra år til år. Men det står stor fisk på de samme plassene hvert år, som oftest vanskelig til.

Konsesjonen for regulanten er ikke endret, så de raske vannstandsendringene vil nok bli som før, desverre. De som kjenner elva godt, har fine muligheter under alle forhold.

 

Stein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...