Gå til innhold

Hvilken døgnflue er dette?


Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Jeg er rimelig sikker på at det må være en Marginata, og den finnes faktisk i elv :D......i Rena har vi den på stilleflytende partier ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper marginataen har klekket ferdig nedi der.. Sixpack kan jo selvfølgelig ha vært i høyden, men på den annen side kan også  fuscospinnere ha det mørke partiet på vingene, om enn i litt mindre grad enn marginataen..

 

Her er et dårlig bilde av en fuscospinner jeg posta på forumet i 2005, som tydelig til en viss grad viser det mørke vingepartiet.

 

index.php?action=dlattach;topic=1590.0;attach=1133;image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er 99,9 % sikkert ikke en Marginata-spinner, selv om jeg er enig i at likheten er slående. Jeg trodde også først at det var en stor myrdøgnflue som hadde mistet den midterste haletråden. Derfor fanget jeg flere døgnfluer for å sjekke, og ingen hadde mer enn to haletråder... :rolleyes:

 

Jeg mener ganske bestemt at dette er en spinner i Heptageniidae-familien, men jeg er veldig usikker på hvilken av dem det er ???

 

Jeg synes nemlig den var litt stor og litt lite markert til å være Fuscogrisea. Ihvertfall sammenliknet med de Fusco`ene jeg har sett i vassdraget tidligere. Jeg synes også at den var litt "lite gul" til å være Sulphurea... :rolleyes: Kan det være Dalecarlica`en som har kommet helt ned til Agder? ??? Jeg tviler litt på det... :rolleyes: Arthroplea congener??? ??? Muligens litt for stor...?!?? :rolleyes:

 

Mitt tips er Fuscogrisea, men jeg er slett ikke sikker... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 mai svermet det en del av de døgnfluene der oppe. Tok de for være fusco,er. Men kan hende det er feil ??? I vært fall var det ikke marginata. Var en del av de og, tydelig forskjeld.

Kan legge til at de fløy veldig høyt opp i lufta over elva viss det kan være med å gi en pekepinn ???

Jeg tror det var fusco.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døgnflua på bildet ser ut til å ha ensfargede mørke bein, ensfargede mørke haletråder, mørkebrun fremkant øverst på vingene. Åremønsteret på vingene stemmer vel også ganske dårlig med fuscogrisea. Synes den er for lite gul til å være dalecarlica. Som andre her synes også jeg dette ligner en marginataspinner hunn, som mangler en haletråd. Pussig da at du sier det var flere og at alle hadde to haletråder. Sikker på at du har tatt bilde av den samme arten som du så flere av med to haletråder ;) Har ikke så god kjennskap til Arthroplea congener og størrelses- og fargevarianter, men det er kanskje mer sannsynlig enn noen heptagenia art.

 

Mvh

Rolf J. F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fristet til å si marginata spinner, størrelse, det brune feltet øverst på vingen og fasongen på vingeparret, samt kropps/hode fasong.

Dette med at du finner den i en elv, og at den har 2 haletråder strider i mot. Du har paralepto arter som har to haletråder med en mikro haletråd i midten, men med kraftigere tegninger i vingen.

Fusco'en synes jeg ofte å finne med kraftigere markeringer av kroppssegmentene og med noe lysere haletråder.

Ikke lett.... har sett den varianten før selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette er et mysterium. Hvordan ser Metropus borealis ut? Har vi ikke noen biologer med døgnfluer som spesialområde her? :)

 

Legger ut et par bilder av et par av de foreslått artene. Ingen som ligner så veldig bra. Men det er store forskjeller på kjønnene på de forskjellige artene, så det er alltid vanskelig.

 

Ameletus inopinatus kanskje?

 

Gisle

post-2382-13949856140712_thumb.jpg

post-2382-13949856141437_thumb.jpg

post-2382-13949856142276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Arthroplea congener regnes som regel som egen familie; Arthropleidae, men jeg har også sett at noen regner den inn under Heptaeniidae begrepet.

Tror ikke det er Metretopus Borealis for den har jeg sett i Rena og den skal ha grønne øyne (svensk: grönögd sälslända). Nå blei jeg litt usikker på om hunnen også har grønne øyne ? Eller om dette er et abolutt kjennetegn overhodet. Congener skal visstnok klekke i juli da,  men det er jo også andre arter som er tidligere her nede enn i resten av landet  ??? Nå hjalp jeg visst ingen ting her. Men det at øynene er plassert på siden av hodet er jo en heptagenia/Arthroplea karakter.

 

Mvh

Rolf jF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Ospreys noe forvirrende innlegg, så fikk jeg plutselig en sterk trang til å oppsummere litt... ;D

 

 

Døgnflua har to haletråder og stor bakvinge. Det betyr at det enten er en:

 

1. Heptageniidae.

 

2. Siphlonuridae.

 

3. Ametropodidae.

 

 

Når jeg eliminerer alle fluer med en kroppslengde som ikke ligger innenfor ytterpunktene 10-14 millimeter, så står vi igjen med:

 

1. Heptagenia Sulphurea.

 

2. Heptagenia Dalecarlica.

 

3. Heptagenia Fuscogrisea.

 

4. Parameletus chelifer.

 

5. Parameletus minor.

 

6. Metropus borealis.

 

7. Metropus alter

 

 

Er det noen som kan fullføre eliminasjonen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Du kan fjerne Sulphurea :D :D :D Da er iallefall nr. 1 borte :)

 

Den er (i alle tilfeller) en del lysere/gulere som spinner?

 

Den er knall gul, og er vel den døgnflua som er lettest å kjenne igjen :)

En ting er helt sikker i denne verden vi lever i .....Den døgnflua di er ikke en sulphurea :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ta med den en familie til Sixpack ;D

 

 

Siphlonoridae

Familien kalles svømmedøgnfluer. De lever i både stille vann og i rolige strekker i elver. Krever at vannet er

forholdsvis rent. Dette er mellomstore døgnfluer med stor bakvinge. Døgnfluene er for det meste gråbrune og klekker fra juli og utover.

 

Klekker ved å svømme til land og kryper opp på fast grunn.

S. Aestivalis er vår tredje største

døgnflue. Siphlonurus artene er

meget utbredt i Norge. Insektene

har store bakvinger, ingen utvidning

ved basen. Det er 3 slekter:

 

Siphlonurus og Parameletus og Ameletus.

 

Arter i Norge:

 

S. Aestivalis 15-18mm

S. Lacustris 10-15mm

S. Alternatus 14-17mm

A. Inopinatus 9-11 mm

P. Celifer 8-13mm

P. Minor 8-13 mm

 

Forholdsvis like i farger alle sammen. Grå/brune. Ameletus finnes i fjellet i

Sør Norge, den er mer

vanlig Nordover.

 

Parameletus finnes i bekker og elver,

 

 

 

Gisle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...