Gå til innhold

Beste stang - G-Loomis, Hardy, Thomas&Thomas, Orvis, Sage...?


André A

Anbefalte innlegg

Heisann. Skal til statene snart og tenkte å bruke anledningen til å ta med en fluestang til halv pris hjem.

 

Har i dag en Vision GTFour klasse 4 som jeg er godt fornøyd med, og vil ha en stang i tilsvarende klasse medium/rask. Kan noen anbefale hva jeg skal ta med meg? Er sugen på det aller beste når jeg først har råd ;D

 

Anbefal gjerne en spesiel stang, eks G-Loomis streamdance, og gjerne også et snøre dere vet funker godt med stanga.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare for hva som er den beste stanga for deg, men hvis jeg skulle ha ny stang nå og kunne velge fritt ville det blitt enten Scott S4, eller om jeg skulle hatt ei rolig stang ; Sage ZXL .

Tipper begge disse kler et Sharkskin-snøre  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er endel merker som ikke trenger å markedsføre seg.....det er ikke så ofte man ser Bentley markedsføre bilene sine, nettop fordi de ikke har behov for det.....en sweetgrass ville jeg gjerne sett og forsøkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men $2000 var kanskje litt høyere pris enn jeg hadde regnet med  :)

 

Ser at G-Loomis Streamdance ligger på rundt 3000 NOK i statene, og det var denne prisklasse +/- jeg vurderte.

 

Har hørt mye bra om Thomas&Thomas, men husker ikke hvilken stang. Hardy har jeg null peiling på, men det skal jo være rimelig bra.

 

Ser forøvrig at Scott er svært billige i statene. Ligger langt under halv pris.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takk for tips, men $2000 var kanskje litt høyere pris enn jeg hadde regnet med  :)

 

Ser at G-Loomis Streamdance ligger på rundt 3000 NOK i statene, og det var denne prisklasse +/- jeg vurderte.

 

Har hørt mye bra om Thomas&Thomas, men husker ikke hvilken stang. Hardy har jeg null peiling på, men det skal jo være rimelig bra.

 

Ser forøvrig at Scott er svært billige i statene. Ligger langt under halv pris.

 

 

 

Da sier jeg bare: Scott G2 ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Medium aksjon med en sykt sterk rygg :D........varierer også endel i forhold til hvilken lengde og klasse du velger :D

Scott G2 har en herlig spenst. ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye bra om Thomas&Thomas, men husker ikke hvilken stang.

 

Sikkert Horizon. Er vel den som har vært mest populær opp gjennom åra, og spesielt i Norge. Relativt rask stang, men likevel følsom. Perfekt finish. Kjøp deg en Horizon II 905. Om du ikke liker den kan du selge den til meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en G.Loomis Streamdane HLS? Med Guideline TheDry line på?  ;D

Jeg syntes i alle fall det passer meg godt, men som nevnt tidligere i tråden her. Så kan den stanga noen syntes er helt sykt digg, være helt pyton til andre...

Så ville vel kanskje prøvd litt stenger før jeg kjøpte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho-ho...idag har vi hatt Orvis Helios demo på Askøy.

Mange meget fornøyde smil.. ;D ;D ;D ;D--osv.

 

Hadde jeg skulle valgt idag, en #5 stang, hadde det likevel blitt vanskelig.

Skulle jeg hatt en rask, men samtidig ufattelig lettkastet og følsom stang med passe dyp flex(uten noe dau punkter), så hadde det blitt Orvis Helios #5 9' Mid Flex... (helt annerledes enn de gamle Mid Flex utgavene til Orvis).

Meget lett i hånden, meget enkel å spenne opp på kort hold, og ikke minst bare fortsetter på de lengre kastene. Nydelig med Sharkskin #5...Bombe!! ;D

 

Hadde jeg skulle hatt en #5, med enda mer delikatesse, så hadde nok jeg gått for min kosestang Winston BIIx #5 9'. Eller kanskje tom Sage Zxl høres spennende ut i mine ører.

Eller Orvis #5 8'6 eller Winston BIIx #5 8'6.

Jeg liker 9' best.

Men dette er meg :)

 

Både Orvis og Winston er underrepresentert i Norge...bare vent, folket oppdager nok dem etterhvert. :D

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste stangen? Det beste er å finne ut hva du liker selv :) Hva andre liker kan gi deg en pekepinne, ikke stort mer.

 

Veldig enig med deg Robin!

 

bjorni

 

Takk for svar, men dette blir egentlig bare svada. Finne ut selv? Jeg har holdt på med dette i over ti år, men har da ikke råd til å kjøpe stang i tide og utide for å finne en jeg liker. Så langt har jeg hatt to 4'er stenger(Scott til rundt 1500.- og Vision GTFour). Jeg velger å tro at det finnes noe bedre, og spør derfor de med best brukererfaring. Mulig dere som er i bransjen har mulighet til å prøve stenger til dere finner en dere liker, men det har ikke jeg råd til. Dessuten får man ikke alltid en objektiv mening hvis man går til forhandler. De har sine merker som de gjerne vil selge og anbefaler sjelden en konkurrent. Jeg har heller ikke så mange bekjente som fisker med flue at jeg kan dra erfaringer av deres stenger. Dette er grunnen til at jeg er så naiv at jeg går ut til dere og spør hva folk har gode erfaringer med.

 

Uansett, takk til alle dere som har kommet med svar og gode forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, her er mine erfaringer så langt.

 

Jeg liker litt progressive stenger, men ikke for harde. Jeg er ingen kastenisse, men elsker selve fiske opplevelsen. En del av denne opplevelsen er selvfølgelig at du føler at du behersker kastingen. Det gir en god følesen av at utstyret du bruker er en "del av deg selv". Jeg er ikke bundet til noen utstyrsleverandør og bruker det jeg liker og som passer min kasteteknikk. Min erfaring er at snøre og stang må passe sammen. Kombinasjoner jeg bruker i dag:

 

Mest i bruk: Scott E2 #5 9", snøre Rio Accelerator #5. Prøvde Sharkskinn #5 på denne stanga men likte ikke det. Airflo sixt sense #5/6 fungerer bra, men for meg er RIO Accelerator det som klart fungerer best.

 

G. Loomis Trilogy #4 9": Stanga er noen år nå, men elsker denne sammen med Guideline High Water #4. Stanga fungerer også ypperlig med Lee Wulf Triangeltaper #4. Lee Wulf Triangeltaper snørene er blandt de jeg liker best, men de er lite holdbare. Jeg sliter dem ut etter en sesong. :(

 

Nytt av året er:

SAGE Z-axis #4 9". Denne stanga har jeg satt sammen selv for eldstemann på 16. Snøret jeg prøvde på denne var Sixth Sense #4/5. Kan bare si det med det samme, ble bergtatt.

SAGE Z-axis #7 9,6". Stanga kjøpte jeg brukt på forumet her med et Sharkskinn snøre #7. Hiver ut hele snøret og det er mer enn godt nok for meg. Stanga fungerte ikke så bra med Streamline kasteklump #7.

Streamstix Evolutionstix II 9'6 #7 er også en stang for meg. Her fungerer Streamline kasteklumpen #7. Synes også stanga fungerer også ypperlig med SA Wet Cel intermediate WF #7 S.

 

Jeg har også så vidt prøvekastet Reddington CPS #7. Den falt i god smak, men det er jo begrenset hvor mange #7 stenger en kan fiske med.

 

Jeg inrømmer at jeg liker å prøve nye kombinasjoner. På "tapetet" fremover så står Winston stenger,Sage ZXL og Reddington CPS. Kjøpte meg en stangbyggemaskin fra Rodsmith jeg fikk levert i mai. Denne brukte jeg til å montere Z-axis #4. Sage, Winston og Scott blanks er å få kjøpt fra $340 og oppover. Det gjør det noe billigere å ha flere stenger og er en fin hobby vinterstid.

 

Håper dette gir deg litt mere "mat" enn forrige innlegg. Men jeg vil fremdeles sterkt anbefale deg å prøve stengene før du kjøper med forskjellige snører.

 

bjorni

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andris, har du fisket med flue i 10 år så har du vel opparbeidet deg en idè om hva du liker av stenger? Det er vanskelig å være objektiv på noe subjektivt som fluestenger.

 

Er det andre sine meninger om stenger du er på jakt etter, så anbefaler jeg deg å bla igjennom utstyrsprat emnet her på siden; der vil du vil finne sider opp og ned med informasjon, men igjen - er det et par stenger som virker interessante så prøv de før du kjøper de.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene gutter!

 

Jeg trives best i 4'er klassen. Har hatt to stenger, en scott med medium aksjon og Vision GTFour som er medium/rask. Scott-stanga var glimrende på presentasjon, men ingen kastemaskin. Vision-stanga er omtrent det motsatte. Har prøvd toppaksjon, men likte det ikke. Derfor er jeg vel egentlig på jakt etter en kastemaskin med suveren presentasjon i medium/rask. Ettersom jeg skal til statene og har mulighet til å kjøpe kvalitet for en billig penge, tenkte jeg å spørre hva slags erfaringer folk hadde. Jeg har aldri vært borti de dyre stengene, og ville vel egentlig bare vite om det er verdt pengene. Men det jeg i bunn og grunn er ute etter er å finne ut om jeg kan oppgradere meg fra Vision GTFour. Er vel på jakt etter det beste av medium/rask-stenger. Om det er G-Loomis, Sage, Orvis, Hardy, Scott eller noe annet er egentlig ikke så viktig.

 

Har ikke tid til å teste ut alt som finnes(trebarnsfar og to jobber), og søkte egentlig bare råd og tips hos folk som har erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Andris.

Sage SLT er jo udgået af Sage´s program, og de sælges derfor meget billigt ;D

Det er fantastiske fiskestænger, der også kan slynge linen afsted, hvis det behøves.

Du kan jo købe en 8½ fod #4 (Da har du til alt det følsomme) + en 9 fod #5 .. for de penge, du sparer. Den er fantastisk og kan nå alle de fisk, du drømmer om :-*

Dette ville være et prima sæt......

 

Ellers er der Sage Z-axis 8½ fod #4, der ligesom SLT´eren er følsom, men den har lidt mere spændstighed og klarer sig bedre i blæst. Vil du kaste laaangt, klarer den også det :D

 

Jeg ejer alle tre stænger og har bare gode erfaringer.....

 

MvH

Torben, DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...