Gå til innhold

Andre arter i ferskvann


Gjest Ørreten

Anbefalte innlegg

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Sattan Robban!! Har ikke sett dette før nå jeg. Ikke nok med at du drar store gjørmefisker men du klarer i tilegg å formiddle det på en måte som gjør at det frister å prøve. Hadde aldri giddet å vurdere å se på en gjørmefisk før, men etter å ha lest rapportene dine frister det bare mer og mer.

Jeg sitter igjen med godfølelsen når jeg leser om turene dine. Jeg ser du "koser ræva av deg" når du er ute og det er det som alt handler om!!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sattan Robban!! Har ikke sett dette før nå jeg. Ikke nok med at du drar store gjørmefisker men du klarer i tilegg å formiddle det på en måte som gjør at det frister å prøve. Hadde aldri giddet å vurdere å se på en gjørmefisk før, men etter å ha lest rapportene dine frister det bare mer og mer.

Jeg sitter igjen med godfølelsen når jeg leser om turene dine. Jeg ser du "koser ræva av deg" når du er ute og det er det som alt handler om!!!

:)

 

Takk ruffen :) Dette er kos og stress, glede, skuffelser og bomturer, men du verden så deilig det er når alt stemmer :). Du har helt rett, "koser ræva av meg". Slenger ut noen flere bilder sånn at du kan finne flere grunner til å besøke østlandet neste år ;D

 

Litt blodharry å skryte av fiske og sladde bilder, men nå har det nå engang blitt sånn at det begynner å bli løpt ned dette gjørmefisket åsså :). Men her er noen flere bilder og et par tips.

 

Aspfiske er bare dritkult fordi det er så visuelt. Fisken må av og til letes opp og da blir det en jakt ut av det. Alt fiske for min del foregår med fluer som enten flyter i, oppå eller rett under overflaten.

Raske inntrekk er det som gjelder, gjerne under armen med stanga og dobble inntrekk. At flua skaper litt lyd er fint ;) . Fiskekompis Roy har fått et par fine på gummi minnow så her er det ingen regler. Er bare så utrolig deilig å sitte på promperommet om vintern og konstruere og tenke , denne , denne funke til Asp. Det er jo seff tilfeldig som alt annet fiske at denne turen ble helt monsterbra, men at det var akkurat den flua som slo til den dagen viser jo at man tenker litt i fisken bane, og da driter jeg i om fisken har prikker eller vannrette strømpeformarosaguleogblåxpåkroppen. De to påfølgende dagene så vi ikke snurten av dem. Hmmm , i tenkeboksen igjen ;D

Nå er jo jeg en utrolig merkelig fyr, men man kan ikke si at dette ikke er en vakker fisk. :-*

 

Flua har jeg døpt "Streaking Juletre" og den funka bra den dagen ;D

 

[attachimg=1]

 

 

[attachimg=2]

 

 

[attachimg=3]

 

 

[attachimg=4]

 

 

[attachimg=5]

post-982-13949867221368_thumb.jpg

post-982-13949867221687_thumb.jpg

post-982-13949867222208_thumb.jpg

post-982-13949867222691_thumb.jpg

post-982-1394986722925_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der var drøy robban. Nå spør jeg dumt men vi har ikke noe "gjørmeland" her nede så jeg har ikke peiling ???

Er det en drøy asp? Den ser jævla svær ut.

 

Ps: muddlerene dine får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Hvordan klarer du å få det så tett?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der var drøy robban. Nå spør jeg dumt men vi har ikke noe "gjørmeland" her nede så jeg har ikke peiling ???

Er det en drøy asp? Den ser jævla svær ut.

 

Ps: muddlerene dine får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Hvordan klarer du å få det så tett?

 

 

Om Aspene vi får er drøye eller ikke vet jeg rett og slett ikke, men de som har peiling og fisker etter denne arten med haspel får av og til eksemplarer mellom 5-6 kilo. Roy har jo den nye norgesrekorden på 4,2 på flue, og den gamle var 3,2. Vi får ikke mange fisk som bikker opp mot 4 kilosgrensa så det er helt klart ikke vanlig å få Asp på over 3 kilo på flue i norge.(oss) Min største er 3,8 og det er ikke mange over 3 kilo for noen av oss, snittvekta ligger på mellom 2-3 kilo. Det som var litt spesielt denne turen var at alle fiska lå på ca 3 kg og det er bra. Vet fra lesing over landegrenser at den kan nå en vekt på ca 12 kilo. Ligger i trening for den størrelsen akkurat nå ;D Tenk "tropetur" til tyskland eller sverige, det er eksotisk det ;D Der har jeg sett bilder av mye stor asp.

 

Muddlerhodebeskrivning må vi ta på pm eller telefon, det er vanskelig ;D hater det rett og slett ;) Lasse 17,18 eller 19 er utrolig flink her, bla i gamle ørretfluetråder ;)

 

Tettpakke med neglen og børste ut underulla hver gang du binder inn en ny bunt er stikkord, ikke for mye i hver omgang, sterk bindetråd og 3 av 5 fluer blir bra ;D

Lasse hvor er du? ;D Redd meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Kalkuler hvor mudlerhode skal være på krokstammen. En bar krokstamme er lettere å "spinne" på. Skal flua ha en krans av hjortehår er det veeldig viktig å riste de en runde i hairstakkaren( :)).

som nevt tidligere i uttalige fluetråder så er antall suringer noe av hemligheten bak sukksess her, har du festa maerilae så er det nok.. Når krage/kransen/hackle er bindt inn, klipper jeg ut en bundt hjortehår, grer det med den grønne kammen for å få bort underulla og så klipper jeg bort de tyneste fibra, fordi hvorfor spinne noe vi ikke trenger rundt kroken , de fører bare til komplikasjoner.nei faen i helvete , kryper til korset å lager en bildeserie litt senere, er i ferd med å slå Jb i promille nå , beklager , dete tar vi snere ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fa.. Robert.

Så ikke denne før nå. Gratulerer med storfangsten

Dette så heftig ut. Blir gjerne med på noe jørmefiske en vakker dag.

 

 

Ola

 

 

 

Tar gjerne dobbeldate med begge to :). Tru meg, når du treffer så er det virkelig heftig. Når man ikke treffer så er det,,,,,,,,,,, tja som alt annet. Gjørmefiske er en grei aveksling(?) så det er bare å si fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Greit med en kjentman innimellom. he he he Eller hva robert ;D

Dritfine fisker Robert!

Og ja, jeg er temmelig misunnelig på de der.

Det skulle vært moro å prøvd det fisket, høres spennende ut!

Kan tenke meg det ligger mye research bak det du og Roy presterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...