Gå til innhold

Klekketispunkt og forhold


Carl-Martin

Anbefalte innlegg

Er ganske fersk, men har hørt at rhodanien ofte klekker selv om det er regn/kjølig.

 

Nå som det er så fint vært og rundt 25 grader, er det no håp å komme over noen klekkinger i rennende vann på dagtid ?

 

Når er "døgnflueklekketidspunktet" ? 10-14 `?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Rhondani liker seg best i regnvær......dette været vi har nå er etter min erfaring skadelig for en god fiskesesong....sier de fra en eller annen elv nå...f.eks. Rena at Aurivilli klekker, ja...da blir sesongen dårlig....garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhondani liker seg best i regnvær......dette været vi har nå er etter min erfaring skadelig for en god fiskesesong....sier de fra en eller annen elv nå...f.eks. Rena at Aurivilli klekker, ja...da blir sesongen dårlig....garantert!

 

hmm, jeg henger ikke helt med!

Kan du forklare?

Hvordan kan heile sesongen påvirkes?

Og kanskje du kan svare meg på hva, som setter i gang en vulgata klekking? (savner den, ser etter den hver dag,men...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jo det kan påvirke sesonge....alt blir veldig mye tideligere, alt går mye raskere....sommeren 2002 eller 2003 (rena) var sli de fleste steder...Det meste utklekket til St. Hans.... i 93 var det badevann på denne tida i Oslofjorden, sesongen ble ussel.....I denne tempen foregår de fleste klekkingene av døgnfluer sene kvelder og nettene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hvordan blir andregenerasjonsklekkingene ved så tidlig klekking?

 

2. genrasjon.....de fleste entomologer påstår at det ikke finnes....de mener at lang klekketid på baetis! ikke at eggene som var lagt på forsommeren blir klekket på ettersommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Rhondani liker seg best i regnvær......dette været vi har nå er etter min erfaring skadelig for en god fiskesesong....sier de fra en eller annen elv nå...f.eks. Rena at Aurivilli klekker, ja...da blir sesongen dårlig....garantert!

 

Dette har Staffan helt rett i. Klekkingene brenner opp på 1-2-3. Jeg sitter selv i disse dager å venter på yr/ regn for en forestående rhodani- klekking i lokalelva, men det er brennhett, brennhett og atter...ja, du skjønner  :) Null vak i dag, og bare en liten ørretpinne som tok på et lite brekk, og da ble jeg så deppa at jeg gikk hjem  ;D For et par uker siden var jeg borti både kilosfisk og tokilos. Men det er ikke bare rhodanien som blir skadelidende av dette. Mange døgniser er ferdige før vi vet ordet av det - i stedet for å hale det ut i lange gode klekkinger dag etter dag. Det vi ønsker oss er litt lett yr/ regn  ;D

 

Men vi ser framover - ikke det at vi ønsker oss en regnvåt sommer, men litt...?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan blir andregenerasjonsklekkingene ved så tidlig klekking?

 

2. genrasjon.....de fleste entomologer påstår at det ikke finnes....de mener at lang klekketid på baetis! ikke at eggene som var lagt på forsommeren blir klekket på ettersommeren.

 

Det var jo en dårlig forklaring på hvorfor de sene er så veldig mye mindre, men kan jo være andre årsaker. Det må det jo være mulig å finne ut av, eller er det kanskje det de har gjort? Er vel ikke vanskelig for en ekspert på slikt å finne ut hvor gammelt et innsekt er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ignitaen er i renaelva når den sommerklekker på ca. #14 i september# 18......jeg kan heller ikke forklare det bbedre....fikk det slengt fram på denne måten av en sveksk entomolog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhondani liker seg best i regnvær......dette været vi har nå er etter min erfaring skadelig for en god fiskesesong....sier de fra en eller annen elv nå...f.eks. Rena at Aurivilli klekker, ja...da blir sesongen dårlig....garantert!

 

Dette har Staffan helt rett i. Klekkingene brenner opp på 1-2-3. Jeg sitter selv i disse dager å venter på yr/ regn for en forestående rhodani- klekking i lokalelva, men det er brennhett, brennhett og atter...ja, du skjønner  :) Null vak i dag, og bare en liten ørretpinne som tok på et lite brekk, og da ble jeg så deppa at jeg gikk hjem  ;D For et par uker siden var jeg borti både kilosfisk og tokilos. Men det er ikke bare rhodanien som blir skadelidende av dette. Mange døgniser er ferdige før vi vet ordet av det - i stedet for å hale det ut i lange gode klekkinger dag etter dag. Det vi ønsker oss er litt lett yr/ regn  ;D

 

Men vi ser framover - ikke det at vi ønsker oss en regnvåt sommer, men litt...?  :)

 

Ja, jeg begynte å lure på deg når du skrev "kom dere ut på baetisen" her for en dag eller to siden...

 

Det ér allerede badetemp i oslofjorden, vulgataen har klekka i omtrent to uker allerede(!) i de lavere vanna på Romerike, og det aller verste er at det er spådd enda varmere i uka fremover, og null nedbør. Det ser ikke lyst ut. Har venta på regn siden 17.mai... Dette er jo håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ignitaen er i renaelva når den sommerklekker på ca. #14 i september# 18......jeg kan heller ikke forklare det bbedre....fikk det slengt fram på denne måten av en sveksk entomolog!

 

Jeg gikk selv i baret med å si "annengenerasjons ignita" for en stund tilbake, ettersom denne har to klekkinger, en midtsommers, og en sent på høsten. Men nå var det vel Baetis Rhodani det var snakk om her, og den kan vel ha to generasjoner i løpet av én sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur opp i Finnemarka i helga, for dere som ikke er lokalkjent her på Østlandet, ligger Finnemarka på platået mellom Drammen og Tyrifjorden. Tjønna vi fisket i ligger på litt over 500 meter. Der var det akkurat slik Staffan og Andè beskriver, full turboklekking. Her var lufta og tjernet på dagen, fullt av Skogshårmygg og Marginata, i tillegg til en og annen flyvemaur. På kvelden var det tydeligvis starten på klekkingen av vanlig mygg. Det virket som at øretten allerede nå begynte å bli litt "matlei" ved at det var lange opphold mellom vakeperiodene. Heldigvis har vi her i Norge muligheten til å følge sommeren langt til fjells, slik at vi kan forlenge sessongen sselv om det skulle bli en varm og tørr sommer.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg gikk selv i baret med å si "annengenerasjons ignita" for en stund tilbake, ettersom denne har to klekkinger, en midtsommers, og en sent på høsten. Men nå var det vel Baetis Rhodani det var snakk om her, og den kan vel ha to generasjoner i løpet av én sommer?

 

Denne svenske insektsforskerern, tror han var fra uppsala uneversitet.....trodde ikke det.....han trodde at det bare var en lang klekkeperiode som hadde topp på en viss tempratur i begge ender av sesongen....na må vi gå for radiomerking av baetisnymfer,

dette må vi vite mere om ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...