Gå til innhold

Hvor har vulgataen begynt/ferdig


omland

Anbefalte innlegg

Tenkte folket kunne begynne å melde fra om hvor det har begynt å klekke uten å nevne godvannet.

For min egen del anser jeg østmarka og lavere liggende områder i oslo regionen som "ferdig". Jeg skal ut i morgen i nordamarka nord for å sjekkeforholdene.

Håper denne varmen gir seg snart. Værmeldingen for neste uke ser bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig?? tviler på det. Spinnerfallet varer jo lenger en selve klekkeperioden og kan gi fantastisk fiske på kveldene.. I Nedre Eiker har vulgataen klekket i over en uke i de lavereliggende vanna <350m.o.h. Regner med en uke til med klekking her. Men i denne varmen ville jeg ha satset på kveldsfiske og spinnerfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ferdig mener jeg det er lite aktivitet. Vanntemperaturen er over 20 grader i flere vann. Hadde et brukbart spinnerfall mandag denne uken med svært lite fisk oppe. Var 20 grader og vannet er relativt dypt og stort. Men denne kan selvfølgelig variere.

Men da er det fortsatt håp i lavere områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er håp. Innsektene er der, men vannet er litt i varmeste laget tror jeg. Til uka kommer det regn, da blir det nok fart i disse lavereliggende vanna.. Jeg pleier å dra i de dype Vulgatavanna når det blir varmt, her klekker Vulgataen både senere og lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i går kveld i aurskog-hørland traktene. her har Vulgataen holdt på i over en uke.

Spinnerfallet er bra, men fisken er mer og mer selektiv, og muligens litt mett etter flere gode kvelder med mye fin fisk.

Nærmer seg nok slutten etterhvert her óg.

 

vannet ligger på ca 300moh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i går til et vann her i Hurdalsområdet. ca 450moh. Så absolutt ikke snurten av noe som kunne minne om vulgata. Virker ikke som om den har begynt enda. Var mye snø så høyt i vinter og isen gikk senere enn de siste åra, så selv om det er varmt virker det som om det starter til ca normal tid her. dvs rundt 10 juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Jeg pleier å dra i de dype Vulgatavanna når det blir varmt, her klekker Vulgataen både senere og lengre!

Dette kan jeg skrive under på at stemmer, har kun sett vulgata i et veldig dypt og lite vann jeg pleier å fiske i (52 meter på det dypeste), dette vannet har heller ingen bekk som kommer inn, kunn oppkom fra grunnvan. En slags "spring creek" bare at det er et vann i stedet ;) Virker som vulgataen liker vanntemperatur på 13-14 grader, hvertfall det jeg har målt vanntempen til nå.

Det rare er at jeg aldri før har sett vulgata i dette vannet, mens i de vanna hvor vulgataen vanligvis pleier å klekke, har jeg ikke sett noen ting. Kan hende vannet rett og slett ble for fort oppvarma. Disse vannene er mye grunnere.

 

Nå skal jeg ut å fiske :) Håper på et vulgata spinnerfall, for det har jeg aldri opplevd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...