Gå til innhold

harr fluer


Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Erik Eikre

Litt morsomt å se hvor utfyllende dere svarer når noen spør om ørretfluer og hvor korte svarene blir når det er spørsmål om harr. Diskriminering!!!  ;D

 

Joda jeg kunne listet opp mange mønstre som jeg selv bruker, men da må jeg sensurere materialbeskrivelsene. Ikke kan jeg linke til fluene heller. Dermed er vi like langt. Red Tag (standard) er etter min mening funksjonell som en generell "fishfinder", men langt fra noen ultimat løsning. Den finnes nemlig ikke i ett eneste mønster. Faktisk har jeg til gode å oppleve at en helt standard Red Tag har vært "dagens beste flue", unntatt etter ørret.

 

Venter i spenning på fortsettelsen...

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt å se hvor utfyllende dere svarer når noen spør om ørretfluer og hvor korte svarene blir når det er spørsmål om harr. Diskriminering!!!  ;D

 

Joda jeg kunne listet opp mange mønstre som jeg selv bruker, men da må jeg sensurere materialbeskrivelsene. Ikke kan jeg linke til fluene heller. Dermed er vi like langt. Red Tag (standard) er etter min mening funksjonell som en generell "fishfinder", men langt fra noen ultimat løsning. Den finnes nemlig ikke i ett eneste mønster. Faktisk har jeg til gode å oppleve at en helt standard Red Tag har vært "dagens beste flue", unntatt etter ørret.

 

Venter i spenning på fortsettelsen...

 

;)

 

da får jeg ta meg en tur på siden din og sjekke litt i flueboksen din :)

 

og ja, det er litt "enkle" svar her ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Harren spiser red tag og olsen  ;D

 

Hehe er djevelsk med klekking av disse innimellom.

 

Neida samme som til ørret funker det, er ikke ett helt sett med andre insekter som bare harren spiser. Harren er vanligvis enklere enn ørret, helt til den en dag uti august ikke er det lengre, og får ørret til og virke simpel i matveien....iallefall stor harr

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare tøyse litt. Hvis jeg skal være litt seriøs så har jeg 3 favoritter til harr.

Og det er nymfer:

 

1: Liten Aurvivillii/ignita beadhead med tungsten.

2: Pink Tag GB m/cdc hackle

3: Denne:

 

 

[attachthumb=1]

 

Tungsten i denne også...

 

[attachthumb=2]

 

Aurivillii bead, meget god som dropper.

 

Men jeg har også hørt at harren kan bli temmelig selektiv på blå fluer med flash i som f.eks Glomma Spesial.

Jeg har dog. aldri opplevd klekking av disse  ;)

Czech Nymphs3 004.jpg

aurivilliibeadhead.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt å se hvor utfyllende dere svarer når noen spør om ørretfluer og hvor korte svarene blir når det er spørsmål om harr. Diskriminering!!!  ;D

 

Joda jeg kunne listet opp mange mønstre som jeg selv bruker, men da må jeg sensurere materialbeskrivelsene. Ikke kan jeg linke til fluene heller. Dermed er vi like langt. Red Tag (standard) er etter min mening funksjonell som en generell "fishfinder", men langt fra noen ultimat løsning. Den finnes nemlig ikke i ett eneste mønster. Faktisk har jeg til gode å oppleve at en helt standard Red Tag har vært "dagens beste flue", unntatt etter ørret.

 

Venter i spenning på fortsettelsen...

 

;)

 

Du kan godt sende meg de linkene på pm Erik ;D. Ingen vil finne ut av det vøt ;D

Ellers må jeg si meg enig med purristen. Ingen ekspert på harr  , men når det ikke klekker noe nevneverdig er superpuppan min favoritt. Jeg bruker den i flere varianter, flyt som deadrift, striping og fisking av svingen. og fortynget som nymfefiske alla polsk med svingen ;D. ellers har jeg fått en del harr på små streamere. Bare jeg hører ordet harr kjenner jeg lukten av timian,  Ps kan godt sende meg en pm på fine steder åsså Erik ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen som ligner på nr 3. peeping caddis. har en del red tag og den funker som bare det på ørret.

får ta med meg alle fluene og se hva harren i bosnia vil ha

 

Oi da! Bosnia ja. Der er harren vanskeligere å ta enn ørreten (har erfart det, unntak) Du burde sende en mail til Zeljko, han er spesialist på vrien harr. Sjekk ut http://www.guidepool.eu

Må ha mye små tørrfluer og nymfer.  Elver du skal prøve? Ribnik? Pliva? Una?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen av de, skal i bryllup, tvilling søstra mi gifter seg...

men ene av de jeg skal til, husker ikke navnet, er type una-elv. der er det harr og ørret i allefall.

men hvis tiden rekker tar jeg meg en tur til una og prøver meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har noen gode mønster de vil dele?

 

Prøv Gul Enke, Du Grønne Glitrende Tre/Pink Lady eller Grøthe-Muddler?

Eikre-puppa er også en selvfølgelighet i flueboksen til både harr og ørret.

Har også god erfaring med Klinkhamer, prøv gjerne gul, grønn eller claret bakkropp.

 

Har inntrykk av at harren er glad i fager, så prøv gjerne vanlige nymfemønster med fluoriserende tag/hale.

 

Hvorfor ikke prøve "våtfluer" også, March Brown, Wickhams Fancy, Bradshaws Fancy, Grayling Steel Blue eller Grayling Witch.

Disse gjerne impregnert og fisket "tørt" oppstrøms.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer eller mindre vokst opp rundt Koppangsøyene, og har vinsjet inn min kvote Harr oppgjennom. Og det er en flue jeg har fått mer på enn noe annet.

Dette er vel ei allroundflue, og fisker godt under de fleste forhold.

Den har ikke noe navn (som jeg vet om), og den er veldig enkel å binde.

Hale: Nei.

Bakkropp: Sort hanehackle (ikke bruk toppkvalitet hackle her, da den fisker best når det er litt liv i hackelet))

Kropp: Ribbet påfuglherl. (funker også greit med fasanhale biots, eller bare sølvtinsel).

Hackle: Brunt hanehackle.

Krok: 14-16 std. tørrfrrfluekrok (f.eks. Mustad R30)

 

Regner med at flua kan gå for å være både klekker, bille/maur og ren attraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer eller mindre vokst opp rundt Koppangsøyene, og har vinsjet inn min kvote Harr oppgjennom. Og det er en flue jeg har fått mer på enn noe annet.

Dette er vel ei allroundflue, og fisker godt under de fleste forhold.

Den har ikke noe navn (som jeg vet om), og den er veldig enkel å binde.

Hale: Nei.

Bakkropp: Sort hanehackle (ikke bruk toppkvalitet hackle her, da den fisker best når det er litt liv i hackelet))

Kropp: Ribbet påfuglherl. (funker også greit med fasanhale biots, eller bare sølvtinsel).

Hackle: Brunt hanehackle.

Krok: 14-16 std. tørrfrrfluekrok (f.eks. Mustad R30)

 

Regner med at flua kan gå for å være både klekker, bille/maur og ren attraktor.

 

Hei Tyrving, noen spørsmål:

 

1. Surrer du sort hanehackel rund kroken?

2. Forsterker du flua? Påfuglherl er jo ganske sprøtt

3. Klipper du flua under?

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bjorni.

 

Surrer det sorte hanehackelet rundt kroken ja, på samme måte som fronthackle.

Jeg forsterker påfuglherlet med en dråpe lakk, men det er sant at dette er sprøtt.

Jeg klipper det sorte hackelet i bakkant litt i underkant for å å frigjøre krokgapet litt. Har sjelden hatt problemer med dårlige krokingsegenskaper.

Fisker den både tørt, og intermediate.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bjorni.

 

Surrer det sorte hanehackelet rundt kroken ja, på samme måte som fronthackle.

Jeg forsterker påfuglherlet med en dråpe lakk, men det er sant at dette er sprøtt.

Jeg klipper det sorte hackelet i bakkant litt i underkant for å å frigjøre krokgapet litt. Har sjelden hatt problemer med dårlige krokingsegenskaper.

Fisker den både tørt, og intermediate.

 

 

Takk for svar og beskrivelse Tyrving, denne skal jeg ta med meg til koppang i september. Flua ligner litt på Tricolor, som også fungerer godt på harren.

Jeg vil tro flua flyter godt. Fisker du den mest på glattstrømmer, stille partier, eller i hardstrøm? Ble mye mas det her... ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden bjorni.

 

Jeg synes flua fungerer godt i det fleste strømtyper.

Skrått opstrøms i strømbrekk og funker bra eller litt raske glatte partier.

Hvor godt den flyter avhenger litt av hvor god kvalitet du bruker på hackelet i bakkant.

Det begynner å bli noen år siden jeg dengte flue rundt Koppangsøyene nå, men flua er stadig med meg. Har også fått pen ørret på den på fjellet, fisket tørt midt på dagen.

Det var vel egentlig en kompis som viste meg denne flua i sin tid (sikkert 16-17 år siden), tror vi kallte den spesialflua eller Øvergaardflua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden bjorni.

 

Jeg synes flua fungerer godt i det fleste strømtyper.

Skrått opstrøms i strømbrekk og funker bra eller litt raske glatte partier.

Hvor godt den flyter avhenger litt av hvor god kvalitet du bruker på hackelet i bakkant.

Det begynner å bli noen år siden jeg dengte flue rundt Koppangsøyene nå, men flua er stadig med meg. Har også fått pen ørret på den på fjellet, fisket tørt midt på dagen.

Det var vel egentlig en kompis som viste meg denne flua i sin tid (sikkert 16-17 år siden), tror vi kallte den spesialflua eller Øvergaardflua.

 

Takkar så mye for info Tyrving!!

Her har trådstarter sikker også fått med seg et godt tips. Det enkleste er overasskende svært ofte det beste. Denne flua skal jeg sannelig prøve, både på fjellet og i Glomma. Binder opp noen i dag allerede  :D :D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...