Gå til innhold

harr fluer


Anbefalte innlegg

Men jeg kan Erik :)http://www.eikre-fly.no/eikre-fly.htm flueboksen-mikronymfer... Ajajajaj her er det mye giftig...

 

 

Herlig ;D

Jeg har Eikre pupp med claret stuss, og rosa stuss som fine harrfluer. Også cdc red tag ser ut til å klekke massivt noen ganger... ;D siden harren vet de er gode ;D

Samt de til Rune, under vann er bra....

Og så vet jeg at Pål med mange andre fisker veldig godt med ulike Klinkhammere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

Svensk bøgfisk spiser alt med rosa og rødt. ;D

 

Snusleppefisk (Lenthis) spiser alt med oliven, gult og rusty... ;D

 

Skal se om jeg kan få rota sammen litt, etter svenskekampen i EM, om hvorfor jeg forsvarer harren såpass som jeg gjør . Hvis det er interessant da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt utrolig gode erfaringer med spent spinner etter harr i G-Lågen...

 

Aner ikke hvorfor, men det fungerer som bare f****  8)

Stort sett i str 12-16, har ikke merket forskjell ang farge...

Selv når det er helt dødt og stille, så kommer harren opp for å ta spente'n....

 

Men som sagt, spør meg ikke hvorfor!! Bare glad det funker jeg!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

 

Skal se om jeg kan få rota sammen litt, etter svenskekampen i EM, om hvorfor jeg forsvarer harren såpass som jeg gjør . Hvis det er interessant da.

JA gjerne  :D

Jeg synes harr er en kongefisk jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Igor, harr er som ørret i matvalget. Jeg benytter samme fluer på harr som ørret.

Redtag/superpuppan og andre fluer som "mobbes" her inne, er også svært effektive til ørret. Jeg har tatt mange storørreter på disse latterlige fluene.

 

Harr kan bli svært selektiv, selv om alle ikke liker å høre det  :D. Storharr kan til tider være langt vanskeligere å ta en en ørret. Av og til er storharren svært enkelt å komme på talefot med. Slik er det med ørret også. Jeg har fisket en hel dag på grov harr i midnattsolens land uten å få de til å ta, og de vaket som besatt. Fant aldri ut av hva de tok. Harrene på rundt kiloen tok jeg greit, men de svære......

 

 

Stein

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen som ligner på nr 3. peeping caddis. har en del red tag og den funker som bare det på ørret.

får ta med meg alle fluene og se hva harren i bosnia vil ha

 

Oi da! Bosnia ja. Der er harren vanskeligere å ta enn ørreten (har erfart det, unntak) Du burde sende en mail til Zeljko, han er spesialist på vrien harr. Sjekk ut http://www.guidepool.eu

Må ha mye små tørrfluer og nymfer.  Elver du skal prøve? Ribnik? Pliva? Una?

 

 

 

 

her er en av de elvene jeg kommer til å besøke. fant ingen bilder av de andre i nærheten av sarajevo.

denne heter i alle fall rakitnica og huser masse ørret og noe som heter "mekousna pastrmka" på bosnisk (ser ut som en ørret, men munnen ligner på munnen til en harr) i store mengder, står det på bistro bih sine nettsider. der fant jeg bildene også.

 

post-2543-13949856601221_thumb.jpg

post-2543-13949856629693_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der så fint ut  :rolleyes: For en natur i området :o Broren til en kompis av meg har en vingård "nede i der". Har blitt spurt med noen ganger.

Bør kansje prøve å bli med neste gang. (hvis jeg for lov etter å ha takket nei før) 

Kom med rapport når du kommer hjem.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Syns å merke en viss nedlatende tone overfor fluefiskere som fisker harr mr. Thorkildsen. Har du bare fått en haug med småharr og at du derfor syns harrfiskere er noen idioter? Hvis du ikke har mer interessant å komme med så kan du vel like godt la være, eller du? Her er det altså ei jente på 16 år (?) som vil dele sine tips med andre fluefiskere og så får hun den latterliggjøringen tilbake... Shame on you!  >:(

 

Det er sant at det er lett å få småharr. Ofte til og med lettere enn småørret. Men svært mange misforstår størrelsen. En harr på 30-35cm er ofte fortsatt en liten harr og fortsatt èn av svært mange på samme sted. Harren er nemlig mer soisial av seg enn ørreten og derfor kan det ofte være svært lett å få mange hvis man finner riktig sted. Men altså fortsatt småharr. En ørret på 35cm blir sjelden sett på som liten lenger og opptrer heller ikke i like stort antall på samme sted. Derfor blir det svært ofte konkludert med at harren er støkk dum og biter på alt. Altså på samme måte som 20-25cm ørret. Men hvor ofte greier f.eks. mr. Thorkildsen å kroke en harr på 50cm+? Tipper det er lettere med ørret ettersom den fortsatt er nesten like dum i den størrelsen mens harren begynner å bli supersær. Og ikke påstå at det er fordi det er ferre harr enn ørret i den størrelsen. De er bare verre å få fordi de titter mindre og mindre opp mot dårlige imitasjoner på toppen av vannflata. Det samme gjelder i f.eks. Finnmark så vidt jeg har forstått. Bortsett fra at harr på 45-50cm fortsatt regnes som småharr der.

;D

 

Uansett, prøv å vis litt respekt for fiskere med et annet syn på fluefiske enn det du selv har. Eller er det for moro å komme med småspydige kommentarer til "fiskere som ikke har skjønt hva fluefiske egentlig er"? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fisk som blir undervurdert. at mange mener at ørret er en "edlere" fisk enn f.eks harr er ikke ne nytt

synnes det er gøy uansett hva som henger i enden av snøre (nesten iallefall........ det er alltids litt ekstra gøy med litt sørrelse på fisken) ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Eline og Eikre - harr er ålræite dyr.

Når ørreten er for dum til å skjønne sitt eget beste og ikke vaker fordi om det er kjempeklekkinger, så har heldigvis harren matvett (ref. Rena de siste ukene).

 

Utover de opplagte, som allerede har blitt nevnt, så vil jeg trekke frem to enkle mønstere jeg har hatt godt "Koppangfiske" med på høsten:

 

- Sparsommelig hacklet grå palmermygg i str 16.

 

- En slags klekker eller maur eller no' som består av rackelhane bakkropp (brunt polygarn) og Blue dun fronthackle. Enkel og schtøgg. ;)

 

Gleder meg til å se bildene. Men... er det ikke ørret der nede?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...