Gå til innhold

Skjermoppløsning etc.


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg laptop med litt for høy oppløsning  :o. 1920x1200 på 15,4" = veldig små bokstaver. Så nå må jeg ctrl+ ganske ofte for å blåse opp fontene for ikke å overanstrenge øynene for mye.. Problemet er at forumet, og forsåvidt en god del andre nettsider, plukker opp skjermoppløsningen til brukeren, og tilpasser "bredden" til skjermen. Når jeg da tar en ctrl++ blåses også tables og alt opp, og masse havner på utsiden av skjermbildet. Er det mulig fiske en setting under f.eks. layout hvor en kan "sette" skjermoppløsningen selv? Eller er det noen som har noen fine work-arounds på dette, bortsett fra da å redusere selve oppløsningen på skjermen?

 

Mulig faktisk at dette bare er et problem i explorer. Fikk seff med Vista nå, og den ville visst ikke tillate Firefox.. :(

 

 

Edit: Firefox (fikk til slutt installert det likevel) fiksa biffen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å endre DPI`en under Control Panel --> Personalization --> Adjust font size (DPI)?

De fleste nettlesere skal fungere i Vista, inkludert Firefox. Kjører for øyeblikket favorittnettleseren Opera :)

 

Si i fra om det fungerte  :)

 

edit: Hvis du vil tilpasse skjerminnstillingene i egne profiler med forskjellig farge, kontrast, gamma etc kan du teste Powerstrip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å endre DPI`en under Control Panel --> Personalization --> Adjust font size (DPI)?

 

Takk for tipset. Har ikke helt oversikten på dette Vistafjaset enda, fikk maskina i går. Fullspekka Dell XPS M1530. Sitter nå og prøver å restore data (spesielt alle RAW-bildene som jeg seff ikke hadde tatt backup av :\) fra den forrige laptopen. Fullstendig crash med blåskjerm selv  når jeg boota fra CD og prøvde å formatere. Mystifistisk.. Har kobla disken i en 2.5"-kabinett nå og prøver å formatere disken fra den nye maskina, for å gjenopprette MTF-greiene og så kjøre en getdataback. :) Har funka før.

 

 

Siden er desverre noe gammeldags pr.dags dato og følger skjermbredden 90 eller 95% på forumet. Når jeg lager nye sider kan det være vi holder oss til en fast bredde, men litt vanskelig å finne en "norm" da alle kjører forskjellige oppløsninger.

 

Med explorer fulgte skjermbredden med når jeg økte fontstørreslen, det gjorde den ikke i firefox. Nok en god grunn til ikke å bruke explorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Vista er litt anderledes enn XP.. Synes fortsatt XP er bedre, men man må jo henge med :rolleyes:

Anywho.. var det diskkrasj eller var det operativsystemet som krasjet?

 

edit: Det var BSOD du fikk ja.. glem spørsmålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Vista er litt anderledes enn XP.. Synes fortsatt XP er bedre, men man må jo henge med :rolleyes:

Anywho.. var det diskkrasj eller var det operativsystemet som krasjet?

 

Alt tydet først på diskkrasj, ettersom jeg ikke får kontakt med den når jeg kobler den på den nye maskina heller.. Men når jeg nå satte en annen disk inn i den gamle (krasj)maskina, så får jeg blåskjerm når jeg prøver å formatere den disken også.. Så for meg virker det som det er noe annen hardware some har streika, og som i tillegg har medført diskkrasj.. Disken hadde to partisjoner, og begger er fucked. Kjenner ikke igjen NTFS filsystem; så tabellene (MTF) er også ugjenkjennelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Vista er litt anderledes enn XP.. Synes fortsatt XP er bedre, men man må jo henge med :rolleyes:

Anywho.. var det diskkrasj eller var det operativsystemet som krasjet?

 

Alt tydet først på diskkrasj, ettersom jeg ikke får kontakt med den når jeg kobler den på den nye maskina heller.. Men når jeg nå satte en annen disk inn i den gamle (krasj)maskina, så får jeg blåskjerm når jeg prøver å formatere den disken også.. Så for meg virker det som det er noe annen hardware some har streika, og som i tillegg har medført diskkrasj.. Disken hadde to partisjoner, og begger er fucked. Kjenner ikke igjen NTFS filsystem; så tabellene (MTF) er også ugjenkjennelig.

Har du kjørt et diagnoseprogram på disken? Hvilken merke er hardisken?

Dette er ei kjekk plate å ha liggende: http://www.ultimatebootcd.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fujitsu ATA. Fant en diagnostic spesifikt for den. Tester nå. Takk for tips.

 

 

 

+

Checkdisk påstår ihvertfall at det er MFT som er skadet, og den "forsøker å gjenopprette MFT fra disken", men det ser ikke ut som det skjer stort... Formaterte systempartisjonen (C:\) og fikk kjørt GetDataBack for NTFS men var ikke stort å finne. :( Tør ikke gjøre det samme med den andre partisjonen, der alle bildene og snackset befant seg. Begynner å lukte tap nå. :[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Så lenge du ikke skriver over partisjonen er det fullt mulig å hente ut tapt data!

 

Kan du ikke kjøre en test så du får utelukket hardiskfeil? For det virker som at filsystemet er den store synderen her..

 

edit: du kan vel ikke tilfeldigvis ta et bilde av blåskjermen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...