Gå til innhold

Makrell fluer


LAzyLeif

Anbefalte innlegg

Sild og brislingimitasjoner! :)

Det er derfor makrellen trekker inn i fjordsystemene; pga. sild og brisling.

 

Bruk gjerne et intermidate-snøre og fluorcarbon til fortom. Ang. fisketips så er jo makrellen like mye midt utpå fjorden som langs land, men den er som oftest veldig høyt i vannet. Så det er bare å slenge ut flua og trekke inn relativt fort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har rett og slett bare brukt de sildeaktige imitasjonene som jeg bruker sil sø.....det funker bra....hastighet er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gjerne et intermidate-snøre og fluorcarbon til fortom
Tviler på at det er nødvendig med Fluorkarbon og eller tynne fortommer.. Makrellharpa har vel omtrent 0.60 nylonsnøre. "De" bruker vist mye sorte kroker, og ingenting mer, etter stalltips fra en fiskeforhandler i Brevik:
Vistnok så har makrellen tatt fælt på svarte krokær utafor Langesund, men ifjor så begynte den jaggu å ta på det inne i Eidangerfjorden også..
  ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Makrellen tar nesten alt. Har gode erfaringer med mindre jiggy fluer, men en flue som har fungert hver gang er en vanlig variant av "crazy charlie". Et fluemønster som er suverent til sjøørreten også.

 

Her jeg fisker er ikke makrell fiske noe hokus pokus, treffe den og variere inntrekk er pri 1. Som regel ganske hurtige inntrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Makrellen tar nesten alt. Har gode erfaringer med mindre jiggy fluer, men en flue som har fungert hver gang er en vanlig variant av "crazy charlie". Et fluemønster som er suverent til sjøørreten også.

 

Her jeg fisker er ikke makrell fiske noe hokus pokus, treffe den og variere inntrekk er pri 1. Som regel ganske hurtige inntrekk.

 

Enig der Toggi, her er egentlig makrellen en artig bonus når man fisker etter sø ;D Men den artige bonusen blir fort en kjedelig bonus etter ørten makrell og null sø. Skal man ta makrell for middag er d desverre frem med harpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

I oslofjorden vet jeg flere fisker med "svart-angel", som igrunn er en sort krok..., og ikke stort annet. Onkelen min ble introdusert til det i fjor sommer, og den biter visst noe voldsomt etter det, så jeg tror ikke den er så kresen :) "makrell hekkelet" er jo stort sett store fargerike fluer(om du i det heletatt kan kalle de det) med litt glans i.

 

Kunne sikkert fiska makrell med klepp eller ljå på en god dag ;D

 

Personlig holder jeg en knapp på makrell-hekkel med stingsild i enden.. funka når jeg var liten, funka sist jeg prøvde det...tipper det fortsatt funker :) Så enhver flue som vekker nok oppmerksomhet til at makrellen for øye på den bør hyre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigere med hastighet enn fluevalg. Dra hurtig!!. Makrellen tar hva som helst.

 

hmm... har fått mye makrell i år, ja, noen av kompisene mine har faktisk begynt å kalle meg makrell-kongen! Drar ikke spesielt fort, bruker små decivere og bruker fast inter.m. De fleste har jeg tatt helt inne ved båten, når flua har gått som saktes... men, det varierer sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigere med hastighet enn fluevalg. Dra hurtig!!. Makrellen tar hva som helst.

 

hmm... har fått mye makrell i år, ja, noen av kompisene mine har faktisk begynt å kalle meg makrell-kongen! Drar ikke spesielt fort, bruker små decivere og bruker fast inter.m. De fleste har jeg tatt helt inne ved båten, når flua har gått som saktes... men, det varierer sikkert!

 

Båten ?? Bruker du båt altså ? Skal ikke fisken ha noen steder den skal få beite i fred ?

 

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigere med hastighet enn fluevalg. Dra hurtig!!. Makrellen tar hva som helst.

 

hmm... har fått mye makrell i år, ja, noen av kompisene mine har faktisk begynt å kalle meg makrell-kongen! Drar ikke spesielt fort, bruker små decivere og bruker fast inter.m. De fleste har jeg tatt helt inne ved båten, når flua har gått som saktes... men, det varierer sikkert!

 

Båten ?? Bruker du båt altså ? Skal ikke fisken ha noen steder den skal få beite i fred ?

 

Mvh

Rolf JF

 

For et utrolig dårlig forsøk på å "ta meg"!!!  :rolleyes: Jesus... Sammenligner du oslofjorden med rena? makrell og ørret?? Spar meg............

Er vel noen tusen mål mer å boltre seg på både for landfisker og båtfisker i en fjord!! Pluss x antal meter nedover i dypet som fisken beiter på.  Er det virkelig en rettferdig sammenligning Rolf? har jeg noen gang sagt at jeg er i mot båtfiske generelt?  :rolleyes: hmm... Var innlegget for å provosere meg, eller ville du få fram noe viktig? Jeg skjønte det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigere med hastighet enn fluevalg. Dra hurtig!!. Makrellen tar hva som helst.

 

hmm... har fått mye makrell i år, ja, noen av kompisene mine har faktisk begynt å kalle meg makrell-kongen! Drar ikke spesielt fort, bruker små decivere og bruker fast inter.m. De fleste har jeg tatt helt inne ved båten, når flua har gått som saktes... men, det varierer sikkert!

 

Båten ?? Bruker du båt altså ? Skal ikke fisken ha noen steder den skal få beite i fred ?

 

Mvh

Rolf JF

 

For et utrolig dårlig forsøk på å "ta meg"!!!  :rolleyes: Jesus... Sammenligner du oslofjorden med rena? makrell og ørret?? Spar meg............

Er vel noen tusen mål mer å boltre seg på både for landfisker og båtfisker i en fjord!! Pluss x antal meter nedover i dypet som fisken beiter på.  Er det virkelig en rettferdig sammenligning Rolf? har jeg noen gang sagt at jeg er i mot båtfiske generelt?  :rolleyes: hmm... Var innlegget for å provosere meg, eller ville du få fram noe viktig? Jeg skjønte det ikke...

 

Bevares da  :) Prøver verken å ta deg eller og komme med urettferdige sammenligninger. Alt er ikke svart/hvitt her i verden. Uansett et lite forsøk på å være litt vittig feilet totalt.

 

Det er vel ikke slik at vi i utgangspunktet er fiender eller uvenner her inne...er det ikke motsatt da ?

 

Til makrell holder jeg forøvrig en knapp på (i den grad det er greit å holde knapper på ting) relativt små slanke bucktailfluer ala clousere og thundercreeks og helst i hvit og oliven. Tror likevel at det som regel er av underordnet betydning dersom man påtreffer makrell i beitemodus. Raskt fiskede små tynne clousere kan også være effektivt til å trigge makrellen litt utpå høsten når den beiter i raudåte og tilsynelatende er umulig å få.

 

Mvh

Rolf Jf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigere med hastighet enn fluevalg. Dra hurtig!!. Makrellen tar hva som helst.

 

hmm... har fått mye makrell i år, ja, noen av kompisene mine har faktisk begynt å kalle meg makrell-kongen! Drar ikke spesielt fort, bruker små decivere og bruker fast inter.m. De fleste har jeg tatt helt inne ved båten, når flua har gått som saktes... men, det varierer sikkert!

 

Båten ?? Bruker du båt altså ? Skal ikke fisken ha noen steder den skal få beite i fred ?

 

Mvh

Rolf JF

 

For et utrolig dårlig forsøk på å "ta meg"!!!  :rolleyes: Jesus... Sammenligner du oslofjorden med rena? makrell og ørret?? Spar meg............

Er vel noen tusen mål mer å boltre seg på både for landfisker og båtfisker i en fjord!! Pluss x antal meter nedover i dypet som fisken beiter på.  Er det virkelig en rettferdig sammenligning Rolf? har jeg noen gang sagt at jeg er i mot båtfiske generelt?  :rolleyes: hmm... Var innlegget for å provosere meg, eller ville du få fram noe viktig? Jeg skjønte det ikke...

 

Bevares da  :) Prøver verken å ta deg eller og komme med urettferdige sammenligninger. Alt er ikke svart/hvitt her i verden. Uansett et lite forsøk på å være litt vittig feilet totalt.

 

Det er vel ikke slik at vi i utgangspunktet er fiender eller uvenner her inne...er det ikke motsatt da ?

 

Til makrell holder jeg forøvrig en knapp på (i den grad det er greit å holde knapper på ting) relativt små slanke bucktailfluer ala clousere og thundercreeks og helst i hvit og oliven. Tror likevel at det som regel er av underordnet betydning dersom man påtreffer makrell i beitemodus. Raskt fiskede små tynne clousere kan også være effektivt til å trigge makrellen litt utpå høsten når den beiter i raudåte og tilsynelatende er umulig å få.

 

Mvh

Rolf Jf

 

Vel, Rolf, Litt usikker, men når jeg prøver å være vittig pleier jeg som regel å markere det med et smiley eller to... men, var det en spøk så får jeg selvfølgelig unnskylde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tre makrell på søndag, kona mi fikk to  ;D Tre av dem på hørgård silda og 2 på gummimark som opphenger.

 

Faren min er yrkesfisker og dorger makrell på høsten. Han har testet ut forskjellige farger på krokene, men rød gummimark viser seg som regel å være det beste.

 

Når jeg fisker makrell med sluk (!) så tar nesten alltid makrellen i det sluken og opphengeren synker, eller akkurat i det en drar til. Om en sveiver veldig fort så tar den ofte når en bråstopper. Kan jo prøve noe av det samme med fluestanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter fikk en blågrønn (nesten turkisblå) Wollybugger som han hang på dørja og den gir fangst hver gang.

Mer enn de andre blinkene osv som han har hengende bak båten når han er ute.

 

Gidder du binde 200 stk som jeg kan gi til min far?  ;D

 

Eeehh nei, tenkte jeg skulle være raus og gi ham 5 stk i julepresang ;D (min far altså).  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...