Gå til innhold
  • 0

Noen få spørsmål fra fersking


Vangen

Spørsmål

Hei!

 

Jeg har helt siden tidenes morgen drevet litt med fluefiske, siden både far og bestefar er ivrige fluefiskere. De siste årene har det blitt

mindre og mindre fisking på meg pga. andre ting, men kjenner interessen begynner å komme tilbake nå etter noen fisketurer i det siste(selvom det ikke ble fisk:P).

 

Jeg har derfor i den forbindelse et par spørsmål:

 

1. Ettersom jeg har stort sett fisket med min far/bestefar har jeg ikke fått mange input i fra omverdenen ang. fluevalg og diverse utstyr.

Det er stort sett tørrflue jeg fisker med, og har alltid fisket med de samme type fluene, som i min verden er det mest "vanlige". Dette inkluderer da Green Wells Glory, Black Gnat, Blue Dun osv... Derfor fant jeg nå denne artikkelen om skogsvannfiske med tørrflue av Runa Andre Stokkebekk interessant. Siden jeg er ganske grønn når det gjelder det tekniske innen fluefiske så fant jeg ikke en eneste flue av de han henviste til som er av disse "vanlige" fluene, og som heller ikke er av samme "type".

 

Det er jo skogsvannfiske som jeg holder mest på med, så derfor lurer jeg på om disse fluene jeg har i boksen min holder mål, eller om jeg må gå til innkjøp av nye fluer for å fange fisken.

 

2. Er det sant at fisken slutter å bite ved en vanntemperatur på rundt 20 grader? Eller avhenger det kun av fluer på vannet og aktivitet av vaking?

 

3. De fleste fluene jeg har i boksen er vel krokstr 12, hva slags fortomstykkelse skal brukes med dette, er det noen tommelfingerregel på det? er vandt med å bruke 0,20 ytterst.

 

Var i hovedsak spm 1 jeg lurte på, men kom på noe mer i farta, mulig det finnes poster om dette allerede og da beklager jeg det.

 

Mvh

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Mange av de klassiske fluene holder mål vil jeg påstå, dette er jo "modne" fluer. Men jeg ville nok komplettert med noen "nyere". Det er jo en årsak til at "nyere" fluer langt på vei har "erstattet" de gamle. Jeg ville ha spedd på med f. eks. noen spennt spinnere, Superpuppan, Devils Bug, Dyret, CdC-Caddis, Streaking Caddis, Elk hair caddis etc. Flere av disse caddis fluene er så artige og effektive  å fiske med at det ikke blir til at en tar frem de gamle traverene.

Fisker du vått derimot så er jo Olsen, Heckam Peckam Green, March Brown, Jungle cock, Zulu silver og Alexandra svært gode fluer.  Men, nattfiske uten Wolly Bugger... ehhh....nei, den må bare være med. Vaker det om natta på ettersommeren så er det på med en stripende CdC caddis eller Devils Bug nesten med en gang.

Men, dette er subjektiv synsing fra min side. Det er nok medlemmer her på forumet som fisker mye mer og kan langt mer enn meg :)

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Vangen, stilig navn forresten  :)

 

1) Ikke la jungelen av ulike fluer og mønster være til hinder for ditt fluefiske i starten.

Til tørrfluer i skogsvann ville jeg satse på noen mygg-imitasjoner eks. palmermygg str. 14-18, svarte maur-imitasjoner str. 12-16, døgnflue brun-oliven parachute str. 12-18 og vårflue-imitasjoner eks. brun Rackelhanen str. 10-16. Til slutt noen nymfer, gjerne gullribbet hareørenymfe str. 12-16.

 

2) Min erfaring er at ørret godt han vake ved temp på 20 grader, men da er det best å oppsøke vannet om natten, når lufttemperaturen er lavere. Ved mange vann kommer det tilsig av kaldt vann fra bekker eller kilder under vann. Forsøk å lokalisere disse hvis mulig. Er det varm i vannet står ofte ørreten i de dypeste hølene eller rennene, fisk over disse med fortyngede nymfer dersom fisken ikke vaker.

 

3) Jeg forsøker ofte å gjøre det enkelt, til tørrfluer str. 12 og mindre fisker jeg med 0.14. Er det helt stille på vannet og jeg fisker med små fluer, eks. str. 16 og mindre setter jeg ofte på 0.12. Ved fiske i elv kan det være en fordel å gå litt opp i tykkelse.

Det aller viktigste er at tykkelsen på fortommen ikke er mindre enn at du får god strekk slik at flua lander ytters.

 

Lykke til  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

hei

Enig med Morgan Cane ikke prøv å svelg alt på en gang. Gode tips her både fra Morgan Cane og bjorni

Og en viktig ting ikke heng deg for mye opp i hvordan andre sier det skal være, sil ut det du mener høres fornuftig ut og kos deg med fisket.

La ting komme etter vært som det er aktuelt. Enn lærer etter hvert. Start med fluebinding det øker forståelsen og interessen av det hele.

Ha en fin fiskesommer  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei og hopp!

 

Tusen takk for mange fine svar:) Nå ble jeg glad! ;D

 

Skal en tur på fjellet i dag, så skal teste ut et nytt fiskevann jeg aldri har vært i, det blir morro.

Var forresten innom en tur innom G-sport i stad for å se etter en ny turbukse, de hadde utrolig dårlig utvalg,

så det ble til at jeg kjøpte noen fluer i stedet, og er glad for å se at noen har anbefalt noen av disse i alle fall.

 

Siden jeg har en boks full av klassiske tørr og våtfluer, så kjøpte jeg to slike Black Eagle esker med vårfluer og

maur immitasjoner.

 

Her er lista på vårfluene:

 

2 stk Rackelhanen, grå og brun

1 stk Europea 12

1 stk Long horned sedge

1 stk Elk hair caddis

1 stk Goddard sedge

1 stk Superpuppan

 

Maurene var det ingen navn på, men de er stort sett veldig like, med forskjellige farger.

 

Ser på boksen at disse vårfluene er anbefalt å bruke på høsten, men er de aktuelle på denne tiden også?

 

Ellers har jeg vurdert å begynne å binde fluer, men dette kommer ikke å skje i første omgang.

 

Skal prøve å komme meg mest mulig ut i sommer/høst og ikke dvele altfor mye på utstyr osv. Men har dårlig erfaring med å ta fisk

men dette kan komme av vannene jeg fisker i, og fiske på "feil" dager og i dårlig vær. Kan uansett ikke klage, siden jeg ikke har vært så aktiv de siste årene, og har uansett tatt det som kastetrening ;)

 

Igjen, takk for alle svar!

 

Mvh

 

Stig

 

Ps: Vangen er navnet på stanga mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Stig, velkommen til klubben. Når det gjelder valg av fluer, kan du se litt på disse to trådene også; http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7357.0 og http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6938.0

her er det kanskje noen nyttige tips å få. Lykke til, det er nå livet begynner. Skal selv en tur opp på Holtefjell i Buskerud til helga og jeg gleder meg til det som en unge.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for det Jens, og takk for linkene :) skal kikke litt på de nå...

 

Mvh

 

Stig

 

EDIT: Ser forresten at du nevner området rundt norefjell i en post. Fisker du mye der selv? Var på Høgevarde i går

skjønner du.

 

Har du fisket i vannet til PG  :D;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for det Jens, og takk for linkene :) skal kikke litt på de nå...

 

Mvh

 

Stig

 

EDIT: Ser forresten at du nevner området rundt norefjell i en post. Fisker du mye der selv? Var på Høgevarde i går

skjønner du.

 

Har du fisket i vannet til PG  :D;D

 

Den tok jeg ikke helt? ???  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for det Jens, og takk for linkene :) skal kikke litt på de nå...

 

Mvh

 

Stig

 

EDIT: Ser forresten at du nevner området rundt norefjell i en post. Fisker du mye der selv? Var på Høgevarde i går

skjønner du.

 

Har du fisket i vannet til PG  :D;D

 

Den tok jeg ikke helt? ???  :P

 

Da er det bare å glemme det  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

(stygg nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Stig,

fisker en del i Åselv-vassdraget oppe på Sigdal-sida. Har hytte oppe ved Skareseter. Det er en del brukbart fiske der. En del sik i vannene som til tider kan være en utfordring å få på kroken. Det er imidlertid langt mellom fiskene på over halvkiloen, så er du ute etter storfisk, er ikke det området.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

det er kort varsel....men tror ditt fluefiske ville fått et hopp dersom du kom på renatreffen hele neste uke....

 

Har du noen link?? Har faktisk fri til uka, så hadde vært interessant :) Takk for tipset!

 

Takk til deg også Jens ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for linken :)

 

Dette hørtes interessant ut. 150 kr er ikke værst det!

Men hvordan er det med overnatting?

 

Var forresten en tur oppe i et skogsvann i nærheten å fikk mine 2 første "napp" for året,

litt uoppmerksomhet fra min side, gjorde at jeg ikke hadde med meg fisk hjem i dag. Var forresten

en på e12 og en på Olsen tørrflue

 

Morro læl! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for det Jens, og takk for linkene :) skal kikke litt på de nå...

 

Mvh

 

Stig

 

EDIT: Ser forresten at du nevner området rundt norefjell i en post. Fisker du mye der selv? Var på Høgevarde i går

skjønner du.

 

var ved eggedal/hagglebu i helgen, har hytte der og av naturlige grunner vil jeg ikke gi opp navn på vannenene jeg tok disse fiskene i. men jeg kan si at det var godt bitt, alt tok jeg på black parashute krok 14. veldig mye småfisk, men fikk også et par fine, som fortsatt svømmer rundt i vannet, med an avkappet fettfine ;) gidder du og gå langt så får du også lønn for strevet.

 

lykke til

 

martin

post-2558-13949856581606_thumb.jpg

post-2558-13949856581993_thumb.jpg

post-2558-13949856582277_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fra en "fersking" til en annen...

 

Hvis du fisker en del på fjellet, vil jeg absolutt anbefale at du skaffer noen "Daddy Long Leg's"...

De kan være skummelt effektive....  ;)

(Ikke bare på fjellet heller...)

 

Driver å fyller på flueboksene mine nå, så skal ikke se bort i fra at den kommer med ;)

Takk for tipset!

 

Ellers kan ikke du sende meg en PM på hvor disse fiskevannene ligger Martin? :D

skal ikke si det til noen :-X lover.. Ellers så driver mine foreldre å bygger hytte på Høgevarde

så blir nok noen turer over heia der i framtiden, skal ikke se bort i fra at jeg finner de selv :P

 

Mvh

 

Stig

 

Ps: Årets første ørret tatt i dag. Ikke store karen, men rundt 300g tipper jeg. Tok den på Olsen tørrflue.

    Morro var det!! ;D På tide å vurdere å kjøpe meg en håv :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Håv er bare tull :P Fikk jevnt med fisk før jeg kjøpte håven, og mistet ikke en eneste pga at jeg ikke hadde håv. Men etter at jeg kjøpte håven har jeg ikke fått en eneste fisk! (Tør jo ikke legge ulykkeshåven igjen hjemme heller, for tenk om drømmefisken biter neste gang.. ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hehe! Morsmomt :) Litt sant det der. Har vært på noen turer med bestefar i det siste, og som regel så er det når vi legger igjen håven i bilen at det blir fisk:P

 

Men, som du sier, den dagen storfisken biter på, så er det litt dumt å ikke ha den.

Men tror ikke det er så stor fare for det der jeg fisker :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...