Gå til innhold

Mudding


Flue-amatør

Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

Er ei lita flaske med no gørr du tar på fortommen/fluer ol som du vil skal bryte vannfilmen.

 

Og Ikke drit deg ut slik jeg gjorde, ryddet opp i vesten, satt denne sink tip greia i holderen til Aquel som er fett til tørrfluer. hehe banna og sværta og fant ikke ut hvorfor mine fluer sank :) Sorry tror det er Loop jeg har ikke Loon, men loon produktene skal fungerer de også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, kaffekoppen kan være grei å ha i nærheten, men det var ekstremt irriterende ved dette ene vannet.

Med ny fortom som var muddet ned, fikk jeg tilslag omtrent med en gang flua landa i vaket, men etter to/tre kast så var interressen borte.

Da stoppet fisken helt å vake til flua var ute av dens "synsfelt", og vaket videre som om ingenting var skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Joa, kaffekoppen kan være grei å ha i nærheten, men det var ekstremt irriterende ved dette ene vannet.

Med ny fortom som var muddet ned, fikk jeg tilslag omtrent med en gang flua landa i vaket, men etter to/tre kast så var interressen borte.

Da stoppet fisken helt å vake til flua var ute av dens "synsfelt", og vaket videre som om ingenting var skjedd.

 

Hvor tykk fortom bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På blikkstille vann må man ofte ned i 0,14 - 0,12.

Jeg har variert litt med de to tykkelsene og funnet ut at det ikke er store

forskjellen. Jeg brukte mest 0,14 i sommer på finfisket.

Ventingen er essensiell, ingen vits i å kaste så lenge fisken går fram og tilbake i området der flua ligger.

Da skal den helst ha vaket under 10 cm fra flua, noen ganger hjelper det

faktisk å stripe myggen litt. Prøv det når fisken er et par meter unna.

 

Og vær oppmerksom på at 0,14 er ikke 0,14.

Sammenlikn de forskjellige produsentene, så finner du fort ut hvem som er nærmest det oppgitte. Jeg bruker mye RIO og har også brukt Climax.

Hvis jeg ikke husker feil så er Climax 0,14 nærmere 0,16 og Rio 0,15 er ganske nærme 0,15. Man kan bli litt lurt av det som står på spolen.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte mye 0,12 før men mistet mye fisk da fortommen ofte røk i tilslaget. Nå bruker jeg konsekvent 0,15, men tror ikke jeg får noe mindre fisk av den grunn.

Bruker Maxima Camelon. Innbiller meg at den er en av de mer fleksible fortommene på markedet.

 

Mvh

Tore C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

England sin ukronede fluefiskekonge, Oliver Edwards bruker en blanding av jord og dritt som han lager selv til mud. De skal i følge ham fungere ypperlig. Han lagrer dette gugget på filmboks.

 

Om man kjøper MUD er det uansett en meget god idé å lagre det på filmboks, da det har en tendens til å flyte utover ved høye temperaturer. Har selv ødelagt en fluevest ved å la dette ligge i steik hot bil om sommeren. Både mud'en og flytemiddelet var på god vei utover vesten, da jeg endelig ankom og fikk begrenset skadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi dritt som i bæsj Tormod?

 

Fordel å være hard i magan eller :oops:

 

Hørte jeg resept på selvprodusert mud:

 

- Forret: laksepate (pate=ferdig mud)

- Hovedrett: Indrefilet m/rødvinssaus og gratinerte poteter.

- Dessert:Ostekake.

 

Tung kost som sørger for fastsink mud!

 

Var kanskje litt drøy denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Jeg beklager hvis den var litt på kanten :roll:

Ørret/røye sier du? Trodde vi var snille med de jeg laugh.png' alt=':lol:'>

 

Rune

 

Ørret smaker iallefall bedre enn laks, men Røye er enda bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...