Gå til innhold

Fortom - Rio eller Stroft?


Sailfish

Anbefalte innlegg

Skal jeg velge Rio eller skal jeg velge Stroft til å representere meg i enden av fluesnøret? Jeg skal kjøpe en spole 4X, en 5X og en 6X til spiss.

 

Og hvilken ferdigtaperte fortommer er gode? Tenkte å kjøpe noen 5X ferdigtaperte på 15 fot til brunørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sailfish.

 

Ingen kan motbevis emin påstand her, den er nok litt irriterende for noen men det skal vi ikke bry oss om :)

 

Mono fortom: Stroft ABR....fabelaktig..tror faktisk den vant en test på bruddstyrke også...jeg liker den grunnet at den ikke er for myk.

 

Fluorcarbon: Tiemco Akron...kjøper du annet, ja så ikke klag på meg seinere...fantastisk, og troverdig ned i de minst dimensjoner. Meget god utsalgspris..kun 110.- for 50 mtr, :)

 

Ferdig taper fortom har jeg alltid likt SA, grunnet en slags smidighet jeg ikke har funnet hos mange andre, nå er jeg Tiemco fan der også.

10' fortom med lang butt del...slår oer fluer på langt hold med lang fortom.

I den 4x tykke spissen, skjøter jeg 5 x tiemco akron og så 6, 7 eller 8 x til spiss.

 

Men tror ikke du gjør galt ved å velge Rio hvis du absolutt må.... Men jeg har gitt deg et hint...egentlig et meget godt et ;D

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lang totallengde vil du ha på fortommen?

 

jeg selv bruker en 12 fots ferdigtapert som jeg knyter på en spiss, slik at jeg får ca. 15 fot totallengde. det er plenty langt, men men , smak og behag.

jeg liker guideline ferdigtaperte, er ikke så dyr

 

http://www.flue.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Products/%22Tiemco%20Akron%20Fluorocarbon%20Tippets%22/SubProducts/%22Tiemco%20Akron%20Fluorocarbon%20Tippets-0005%22

 

her har du fortomsmateriell

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sailfish.

 

Ingen kan motbevis emin påstand her, den er nok litt irriterende for noen men det skal vi ikke bry oss om :)

 

Mono fortom: Stroft ABR....fabelaktig..tror faktisk den vant en test på bruddstyrke også...jeg liker den grunnet at den ikke er for myk.

 

Fluorcarbon: Tiemco Akron...kjøper du annet, ja så ikke klag på meg seinere...fantastisk, og troverdig ned i de minst dimensjoner. Meget god utsalgspris..kun 110.- for 50 mtr, :)

 

Ferdig taper fortom har jeg alltid likt SA, grunnet en slags smidighet jeg ikke har funnet hos mange andre, nå er jeg Tiemco fan der også.

10' fortom med lang butt del...slår oer fluer på langt hold med lang fortom.

I den 4x tykke spissen, skjøter jeg 5 x tiemco akron og så 6, 7 eller 8 x til spiss.

 

Men tror ikke du gjør galt ved å velge Rio hvis du absolutt må.... Men jeg har gitt deg et hint...egentlig et meget godt et ;D

 

Stig

 

Kan støtte Stigs anbefaling av Tiemco Akron, har brukt det i et par uker nå og er godt fornøyd. I tillegg er det små nette rullene som inneholder 50 m et stort pluss.  Er fortsatt også fornøyd med Varivas og SA, men det blir nok Tiemco videre for meg.  Når det gjelder fortom så er min anbefaling stroft på de 3 første taperingene, deretter fluorcarbon ( Tiemco feks.) på de to siste.

Morten

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange anbefaler Tiemco Akron Fluorcarbon Tippets, så blir nok til at jeg prøver det :)

 

Men ang. ferdigtaperte fortommer vil jeg gjerne ha fler anbefalinger og praktiske løsninger :) Grunnen til at jeg tenkte det var lurt å kjøpe noen 15 fots ferdgtaperte var fordi jeg da kunne klippe litt av enden på den for så å kanskje tapere èn eller to ganger med vanlig spissmaterialet. Fikk dette tipset fra en fyr jeg akkurat var på fisketur med nå. :) Men kanskje er 12 eller 10 fots noe i steden? Syns i hvertfall 9 fot blir for kort. Har brukt det en stund og synes det lander litt for "hardt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange anbefaler Tiemco Akron Fluorcarbon Tippets, så blir nok til at jeg prøver det :)

 

Men ang. ferdigtaperte fortommer vil jeg gjerne ha fler anbefalinger og praktiske løsninger :) Grunnen til at jeg tenkte det var lurt å kjøpe noen 15 fots ferdgtaperte var fordi jeg da kunne klippe litt av enden på den for så å kanskje tapere èn eller to ganger med vanlig spissmaterialet. Fikk dette tipset fra en fyr jeg akkurat var på fisketur med nå. :) Men kanskje er 12 eller 10 fots noe i steden? Syns i hvertfall 9 fot blir for kort. Har brukt det en stund og synes det lander litt for "hardt".

 

Jeg har akkurat hatt svært gode erfaringer med 10' tiemco ferdigtapert fortom.

Som jeg nevnte har den meget lang butt del, dvs ypperlig å skjøte videre med tipsene bla Morten ga.

Jeg bruker til tørrfluefiske 5x videre ca 1,5 meter fra 4x spissen på den ferdigtaperte.

Så ønsket lengde av selve spissen...som gjerne er 1,5 meter +. Dvs du får godt og vel 2 stanglengder med fortom, som alltid slår pent over.

 

Til nymfefiske med samme fortom skjøter jeg spissmateriala rett fra fortomm, ca 1,5 meter til tørrlue/nymfe (første oppheng) og 1- 1,5 meter til ytterste nymfe. Total lengden til nymfe blir ofte 1 meter eller deromkring kortere.

 

Håper dette hjalp noe. Men igjen, den lage butt delen på denne 10' lange fortommen synest jeg var en fin ting, også fordi den ikke er for tjukk og stiv.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange anbefaler Tiemco Akron Fluorcarbon Tippets, så blir nok til at jeg prøver det :)

 

Men ang. ferdigtaperte fortommer vil jeg gjerne ha fler anbefalinger og praktiske løsninger :) Grunnen til at jeg tenkte det var lurt å kjøpe noen 15 fots ferdgtaperte var fordi jeg da kunne klippe litt av enden på den for så å kanskje tapere èn eller to ganger med vanlig spissmaterialet. Fikk dette tipset fra en fyr jeg akkurat var på fisketur med nå. :) Men kanskje er 12 eller 10 fots noe i steden? Syns i hvertfall 9 fot blir for kort. Har brukt det en stund og synes det lander litt for "hardt".

 

Jeg har akkurat hatt svært gode erfaringer med 10' tiemco ferdigtapert fortom.

Som jeg nevnte har den meget lang butt del, dvs ypperlig å skjøte videre med tipsene bla Morten ga.

Jeg bruker til tørrfluefiske 5x videre ca 1,5 meter fra 4x spissen på den ferdigtaperte.

Så ønsket lengde av selve spissen...som gjerne er 1,5 meter +. Dvs du får godt og vel 2 stanglengder med fortom, som alltid slår pent over.

 

Til nymfefiske med samme fortom skjøter jeg spissmateriala rett fra fortomm, ca 1,5 meter til tørrlue/nymfe (første oppheng) og 1- 1,5 meter til ytterste nymfe. Total lengden til nymfe blir ofte 1 meter eller deromkring kortere.

 

Håper dette hjalp noe. Men igjen, den lage butt delen på denne 10' lange fortommen synest jeg var en fin ting, også fordi den ikke er for tjukk og stiv.

 

Stig

 

Har du en link til denne ferdigtaperte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Jeg benytter Rio(mono) ferdigtapert i 12 fot med 0.18 spiss, så bruker jeg 1-1,5 meter spiss. Spissen er alltid Stroft.

Fungerer veldig bra for meg.

Stroft har enda ikke skuffet meg......

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange av stroft- fortomsmaterialspolene er dimensjonen som er oppgitt langt fra sannheten. Fikk dette bekreftet i forrige uke ved å måle med mikrometer. Husker ikke eksakt tallene, men tror det som var oppgitt som 0,16 egentlig var 0,19. og det som var oppgitt som 0.10 egentlig var 0.125. Ikke rart de Stroft vinner noen bruddstyrke-tester ;) Sammenlign 5 x til rio med det som er oppgitt som 0.16 hos stroft, hold de opp mot hverandre......da ser du virkelig dimensjonforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta, det er jo ikke bare bruddstyrke som teller...!? Hvor mye press klarer vi egentlig å legge på en fluestang klasse 5? Tipp, jeg har testet.... Mykhet, holdbarhet blir for meg avgjørende når vi snakker fluorcarbon...

¨

 

Er helt enig med deg i det, Kim. Skal fryktelig mye til å ryke fortom (mono eller fluor) hvis fisken kjøres riktig med relativt myk stang. Og når det gjelder fortomspiss, så blir man med årene mindre og mindre opptatt av 7x og 6 x, hvis det ikke er påkrevd for å få fortom gjennom krokøye, eller det er dønn stille på myggfiske i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel... Da antar jeg at det kun er jeg som hvert år ryker fisk på 6x tørt og 5x nymfe... (ko-koo!) Selvfølgelig er bruddstyrke av avgjørende betydning for fortomsvalg. Mykhet, synlighet og bruddstyrke er forskjellige sider av samme sak. Jo bedre de to første faktorene blir, dess dårligere blir den tredje. Når du først har fått fisk til å gafle i seg flua, så er den tredje faktoren faktisk ENORMT viktig.

 

Noen som har erfaring med Fluoroflex Plus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Javel... Da antar jeg at det kun er jeg som hvert år ryker fisk på 6x tørt og 5x nymfe... (ko-koo!) Selvfølgelig er bruddstyrke av avgjørende betydning for fortomsvalg. Mykhet, synlighet og bruddstyrke er forskjellige sider av samme sak. Jo bedre de to første faktorene blir, dess dårligere blir den tredje. Når du først har fått fisk til å gafle i seg flua, så er den tredje faktoren faktisk ENORMT viktig.

 

Noen som har erfaring med Fluoroflex Plus?

Sussebass......Knyt en flaske med 1.5 liter vann i... (Jada...du kan bruke en colaflaske). Prøv så å løfte denne opp fra bakken med firerstanga di. Da vil du fort finne ut at fortommen tåler MYE mer en du føler at du løfter (ko.koo) :)

Det er knuter, tenner, greiner, slitasje osv som gjør at en fortom ryker. Er du heldig med krokingen (krokøyet utenfor munnen på fisken), og ikke har slitasje på fortom, ja, så kan du "taue" inn fisken. Om den tåler 2,2 eller 2,8 kilo har ikke så mye å si ;)

 

Men en fortom på 0,18 tåler self LITT mer slitasje en en på 0.12 da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel... Da antar jeg at det kun er jeg som hvert år ryker fisk på 6x tørt og 5x nymfe... (ko-koo!) Selvfølgelig er bruddstyrke av avgjørende betydning for fortomsvalg. Mykhet, synlighet og bruddstyrke er forskjellige sider av samme sak. Jo bedre de to første faktorene blir, dess dårligere blir den tredje. Når du først har fått fisk til å gafle i seg flua, så er den tredje faktoren faktisk ENORMT viktig.

 

Noen som har erfaring med Fluoroflex Plus?

Sussebass......Knyt en flaske med 1.5 liter vann i... (Jada...du kan bruke en colaflaske). Prøv så å løfte denne opp fra bakken med firerstanga di. Da vil du fort finne ut at fortommen tåler MYE mer en du føler at du løfter (ko.koo) :)

Det er knuter, tenner, greiner, slitasje osv som gjør at en fortom ryker. Er du heldig med krokingen (krokøyet utenfor munnen på fisken), og ikke har slitasje på fortom, ja, så kan du "taue" inn fisken. Om den tåler 2,2 eller 2,8 kilo har ikke så mye å si ;)

 

Men en fortom på 0,18 tåler self LITT mer slitasje en en på 0.12 da ;)

 

Helt riktig henning... Jo, 0,18 tåler mer slitasje enn 0,12.. Men, er man flink med knuter og skifte av fortom vil ikke forskjellen virke så alt for stor!  Hadde fisken blitt kjørt i et basseng hadde man nok ryket minimalt med fisk!

(ko-koo!) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sussebass......Knyt en flaske med 1.5 liter vann i... (Jada...du kan bruke en colaflaske). Prøv så å løfte denne opp fra bakken med firerstanga di. Da vil du fort finne ut at fortommen tåler MYE mer en du føler at du løfter (ko.koo) :)

Det er knuter, tenner, greiner, slitasje osv som gjør at en fortom ryker. Er du heldig med krokingen (krokøyet utenfor munnen på fisken), og ikke har slitasje på fortom, ja, så kan du "taue" inn fisken. Om den tåler 2,2 eller 2,8 kilo har ikke så mye å si ;)

 

Men en fortom på 0,18 tåler self LITT mer slitasje en en på 0.12 da ;)

 

Hei, er du helt noldus ell? Jeg skjønner jo at jevnt drag under ideelle forhold ikke er den store utfordringen for tippet'en. DET skjønner jo alle. Tilogmed deg, tydligvis. Men nå er det ikke DET vi diskuterer, da. Vi diskuterer praktisk fiske. Og når tror du tippet'en ryker oftest? Ja, nettopp, i TILSLAGET.

 

Så kom ikke her og susebass meg her og der. Det tar seg ikke ut.

 

Jeg velger derfor å opprettholde mitt ko-KOO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange av stroft- fortomsmaterialspolene er dimensjonen som er oppgitt langt fra sannheten. Fikk dette bekreftet i forrige uke ved å måle med mikrometer. Husker ikke eksakt tallene, men tror det som var oppgitt som 0,16 egentlig var 0,19. og det som var oppgitt som 0.10 egentlig var 0.125. Ikke rart de Stroft vinner noen bruddstyrke-tester ;) Sammenlign 5 x til rio med det som er oppgitt som 0.16 hos stroft, hold de opp mot hverandre......da ser du virkelig dimensjonforskjell.

 

Var i butikken idag, fant frem en spole 6x Stroft ABR og en spole 6x rio Fluorflex....jeg ble ikke klok på hvem som var tykkest ??? Så at forskjellen er så stor tviler jeg på, ihvertfal utfra øyemål...

En ting vite ihvertfall: Tiemco Akron 7 og 8 x er ihvertfall tynnere... ; Og rikelig bra i sine ulike tykkelser ;)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varivas Super Tippet Fluorcarbon ultra super duper hyper fantastico til 159.- for 30 møkkings meter  :o :o  ..... det er mitt siste innkjøp....

Hva gjør man vel ikke når man skal på kveldstur og oppdager kl 1745 at man er tom for spiss.....

 

Den tippeten bør jo fanden meg være magisk... testrapport følger-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Sussebass......Knyt en flaske med 1.5 liter vann i... (Jada...du kan bruke en colaflaske). Prøv så å løfte denne opp fra bakken med firerstanga di. Da vil du fort finne ut at fortommen tåler MYE mer en du føler at du løfter (ko.koo) :)

Det er knuter, tenner, greiner, slitasje osv som gjør at en fortom ryker. Er du heldig med krokingen (krokøyet utenfor munnen på fisken), og ikke har slitasje på fortom, ja, så kan du "taue" inn fisken. Om den tåler 2,2 eller 2,8 kilo har ikke så mye å si ;)

 

Men en fortom på 0,18 tåler self LITT mer slitasje en en på 0.12 da ;)

 

Hei, er du helt noldus ell? Jeg skjønner jo at jevnt drag under ideelle forhold ikke er den store utfordringen for tippet'en. DET skjønner jo alle. Tilogmed deg, tydligvis. Men nå er det ikke DET vi diskuterer, da. Vi diskuterer praktisk fiske. Og når tror du tippet'en ryker oftest? Ja, nettopp, i TILSLAGET.

 

Så kom ikke her og susebass meg her og der. Det tar seg ikke ut.

 

Jeg velger derfor å opprettholde mitt ko-KOO!

nemmen :) Måkke bli sinna sussebass :)

Vist du ryker en fortom i tillslaget, så er det KUN tennene til fisken som er grunnen....Eller at du ikke klarer å styre du sinnsyke kreftene dine og smææler til når fisken tar :) Eller at du eventuelt lager grådig dårlige knuter...... men det kan jo self ikke jeg svare for ;)

 

Ellers så synest jeg at tonen din...og min forøvrig tar seg veldig godt ut på et fiskeforum :) Allle virker så glade og fornøyde.

 

Ha en fin fin kveld ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også meget godt fornøyd med Akron. Hvilke nettbutikker selger Stroft ABR?

Mvh Lars

 

Vet ikke hvilken reine nettbutikker som selger, men vet at min lokale forhandler i tillegg til Winston bare fører "sterke merkevarer"...blir litt reklame for dem, men, men...vær obs på at nettbutikk IKKE er oppdatert...tror det kommer ny snart.

Ekslempler: Native Ultimate Kajakk, bla SA liner, Tiemco fluor, Stroft ABR, Redington sine fantastiske stenger..i tillegg til Winston, Danielsson sneller, fluer fra Tundra og ikke minst Eikre Fly....

Rett og slett et meget treffende utvalg :)

 

www.aktiv.us    men ta gjerne en tlf, Endre bak disken er meget behjelpelig ;)

 

Men for at ikke reklamen skal bli ensidig så er det vel bare å ta for seg en rekke, noen nevnt, mange glemt:

Nordisk

Gero

Grønberg

JAkt og friluft? Arendal

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også meget godt fornøyd med Akron. Hvilke nettbutikker selger Stroft ABR?

Mvh Lars

 

Vet ikke hvilken reine nettbutikker som selger, men vet at min lokale forhandler i tillegg til Winston bare fører "sterke merkevarer"...blir litt reklame for dem, men, men...vær obs på at nettbutikk IKKE er oppdatert...tror det kommer ny snart.

Ekslempler: Native Ultimate Kajakk, bla SA liner, Tiemco fluor, Stroft ABR, Redington sine fantastiske stenger..i tillegg til Winston, Danielsson sneller, fluer fra Tundra og ikke minst Eikre Fly....

Rett og slett et meget treffende utvalg :)

 

www.aktiv.us    men ta gjerne en tlf, Endre bak disken er meget behjelpelig ;)

 

Men for at ikke reklamen skal bli ensidig så er det vel bare å ta for seg en rekke, noen nevnt, mange glemt:

Nordisk

Gero

Grønberg

JAkt og friluft? Arendal

 

Stig

 

Her var noen som ble glemt ja...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...