Gå til innhold

Skal kjøpe EN kvalitetsnakke - men hvilken farge?


Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

kjøp en grizzly, del den på to, risk forsiktig med ett barberblad nesten gjennom huuden før du "river" den i to.......farg den ene delen brun....bruk hårfarge....følg brisanvisningen....vask makken først i shampo osv......garanterer deg et fint resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

svart hanenakke hhar jeg aldri hatt gitt......ser vel heller ikke behovet for svart til moe...men slik er smaken og så forskjell er det på oss....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, smaken er som baken ;)

 

Jeg bruker svarte eller grizzlyfargete hacklefjær på de fleste hackle-fluene mine. Det er vel derfor jeg ville investert i en svart nakke... :rolleyes:

 

Men så er jeg ingen guru innenfor fluebinding (heller tvert i mot), så jeg bøyer meg glatt i støvet for Staffans synspunkter her... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kun ha én farge er vel grizzly den mest allrounde' fargen. Ikke så pent (synes jeg), men det duger, og gir mer liv til flua enn ensfargede alternativer. Min favorittnakke er barred dark ginger, som er en slags naturlig krysning(?) mellom grizzly og ginger. Men denne kan være vanskelig å få tak i, og med etterspørselen kommer prisen...

 

Kjøp bronze. Liten vits i å bruke penger på noe finere kvalitet, så sant du ikke har et sinnsykt forbruk av fluer i krok 20 og mindre. Og handle der de koster 350, og ikke der de koster 700. ;)

 

whit_ginger_barred_dark.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp en grizzly, del den på to, risk forsiktig med ett barberblad nesten gjennom huuden før du "river" den i to.......farg den ene delen brun....bruk hårfarge....følg brisanvisningen....vask makken først i shampo osv......garanterer deg et fint resultat!

 

Hei Staffan!

Takk for tipset - det der skal jeg prøve.

Bruker også en del grizzly og ser helt klart verdien av å ha en brunaktig grizzly.

 

Så gjelder det å finne seg en nakke (som vampyrene sier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Binder man mye fluer er det alltids kjekt med litt forskjellig fargevarianter av nakker.

Skulle jeg derimot hatt kun ett par nakker så hadde jeg valgt en brun nakke til diverse vårfluer, vårflueklekkere og vårfluepupper......samt at det funker fint

med brunt hackle på en del klekkere ala klinkhammer..... brunt hackle er jo også midt i blinken til parachute varianter av Marginata og Vespertina

 

Til parachute døgnfluer hadde jeg valgt noe i ginger eller noe i den gata (gjerne en som er lys på undersiden iallefall).

Jeg bruker en ginger nakke til de fleste parachute døgnfluer (Aurivilli og Sulphurea) og det fungerer utmerket :D

 

Nå går jeg å kikker i postkassa og venter på min første barred dark ginger og den skal kun brukes til fluer i egen boks ;D ;D......

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må henge meg på Terje her . brunt å ginger er snasne saker . å da selvfølgelig naturlig å ikke farget , da får du lys underside som jeg syntes gir noe bedre kontrast å ikke så " hard" farge. 50/50 nakkene til whiting er jo ikke å forrakte de heller.da får du 2 forskjellige farger . ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg ville egentlig heller anbefalt å kjøpt CDC fjær.

Ihvertfall til mitt bruk bruker jeg kun CDC og det holder i massevis. Er sinnsykt artig å binde med det, pluss att det er ganske så lett også.

Har faktisk kun fått fisk på CDC fjær i år :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på nakkene bestemmes, naturlig nok, utifra kvaliteten på fjærene. I tillegg bestemmes kvaliteten av fjærmengden, varaiasjon i fjærstørrelse og farge, osv. Les f.eks http://www.whitingfarms.com/articles/grading.html

 

Selve fjærkvaliteten på en topp nakke, f.eks #1 fra Metz eller andre annerkjente produsenter, sammenlignet med #2 er ganske så lik. Det er stort sett mengden fjær det går på. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt halve nakker i #3 (silver fra Whiting) eller #2.

 

Du kan binde flere hundre fluer av en #1 nakke og sikkert flere hundre av en #2 også. Det vil altså ta deg lang tid å bruke opp en topp nakke. Trenger du virkelig 500+ fluer med samme hackle de neste 2-3 årene?

 

Det er få, om noen, fluebindere som kan se forskjell på en flue bundet med hackle fra nakke #1 og #2. Fisken bryr seg i hvert fall ikke.

 

Du får flere halve nakker i lavere "kvalitet" til prisen av en topp nakke.

 

Jeg handler nakker her:

 

http://www.taimen.com/mt/product_info.php?cPath=49_50_299&products_id=2144

http://www.taimen.com/mt/index.php?cPath=49_50_243

http://www.taimen.com/mt/product_info.php?cPath=49_50_106&products_id=470 

 

http://www.feathersideflies.com/1w/w.html

 

Du får en halv nakke fra Keough til 90kr i Masters grade. Keough har veldig fine grizzly fjær.

 

Anbefaling om farger har du fått fra mange andre. Grizzly og noe mørkt (brunt) høres ikke så dumt ut.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...