Gå til innhold

Hvilke av TMC-krokene er "must-haves"?


Sailfish

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å bytte ut Mustad med Tiemco-kroker siden jeg er litt lei av alt for myke kroker og har sett at TMC er mye brukt og godt likt :) Hvilke kroker burde jeg kjøpe? Jeg skal bare binde tørrfluer til brunørret med disse krokene; og kanskje noen klekkere. Er det kanskje lurt å ha litt vidt krokgap slik at det blir lettere å kroke fisk på palmermygg eller andre fluer som har hackle eller noe annet under som gjør det vanskeligere å kroke fisken?

 

Og forskjellen mellom TMC 101 og TMC 102Y, er det bare at 101 har rett krokøye, mens 102Y har bøyd ned? Hva er mest fordel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et must have her er TMC 100. Jeg vil vel si at dette er standar krokene til Timeco. Jeg liker disse veldig godt. Eller kan du jo google krokene slik jeg har gjort oppover årene og lære litt selv. Men bare for å gi deg et lite kick start http://stevenojai.tripod.com/tiemco.htm

 

Når det er sagt skal en ikke skimse av Mustad heller. Jeg personlig synes R30 er en flott krok.

 

Sigve

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg rimelig novice på ørretfluer, men har blitt litt forelsket i 102Y kroken. Synes fluene ser bedre visuelt ut med den litt kortere krokskaftet, samtidig som en får større krok til å kroke fisken med. Spesielt når en kommer ned i de litt mindre imitasjonene tror jeg det er viktig.

Bruker også 2487 (tror jeg det var) mye til klekkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du fiske med mygg imitasjoner er 102Y en selvfølgelig valg da det er en extra lett tørrflue krok .100 er som Sigve sier standard tørrflue krok å et must.

skal du ha en klekker krok så har jeg forelsket meg i en mothakeløs som heter 2499 helt nydelig å barberblad skarp spiss sitter også veldig godt i fiske kjeften.

til fluer med forlenget kropp bør du bruke 921 kort skaft å stort gap .

 

Oppsummering av kroker

Standard tørr : TMC100

Lett mygg krok: TMC102Y

Til forlenget kropp: TMC 921

Klekker Mothakeløs: TMC 2499

Klekker m/mothake :TMC 2487

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God oversikt over Tiemco kroker finner du her: http://www.tiemco.co.jp/english/products/flyhook/tmcflyhooks_e.pdf

 

TMC 100 er også den kroken jeg bruker aller mest. TMC krokene er seige og gode, retter kroken seg ut er det bare å bøye den tilbake og fiske videre  8) TMC 100 får man også i mothakerløs utgave.

 

Daiichi lager også meget gode kroker.

 

Skal du kjøpe mye kroker lønner det seg veldig å bestille fra uniten (http://www.bobmarriottsflyfishingstore.com/)...

 

Grunde

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips her  :D. Mine: TMC 103 BL er jo en virkelig flott krok. Tynn og med en fullendt form for vanlige tørrfluer. For virkelige små fluer er 518 bra, den har ok krokgap i forhold til størrelse. Liker også 2499SP-BL i #18 til myggpupper for stor fisk. Savner en god stor lang nok SC krok fra TMC, her har Partrigde (Salt water nymph) og Mustad klart bedre (M94831).

 

Ellers bruker jeg Mustad og TMC om hverandre og opplever ikke Mustad som noe dårligere mhp styrke.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at en av dere her sier at 102Y er en ekstra lett tørrfluekrok. Er ikke dette en fordel på alle fluer? Ser at denne er MYE brukt på fluene som er lagt ut her på forumet. Kan noen gi meg noen eksempler på fluer som bør bindes på TMC 100 og ikke TMC 102Y?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at en av dere her sier at 102Y er en ekstra lett tørrfluekrok. Er ikke dette en fordel på alle fluer? Ser at denne er MYE brukt på fluene som er lagt ut her på forumet. Kan noen gi meg noen eksempler på fluer som bør bindes på TMC 100 og ikke TMC 102Y?

 

Tyngde på krok henger sammen med styrke. Altså tåler en tyngre krok mer og rettes ikke så lett ut som en lettere krok (lett og lett..alt er relativt. Sjelden et stort problem her til lands uansett). I tillegg blir dette en avveining med tanke på hvilke materialer du bruker i flua du skal binde. Streaking Caddis f.eks. flyter som en kork, så her kan du kjøre TMC100, men hvis du skal binde No hackles eller andre lett dressede fluer kan det kanskje være fornuftig å gå for en lettere som f.eks. 102Y.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at en av dere her sier at 102Y er en ekstra lett tørrfluekrok. Er ikke dette en fordel på alle fluer? Ser at denne er MYE brukt på fluene som er lagt ut her på forumet. Kan noen gi meg noen eksempler på fluer som bør bindes på TMC 100 og ikke TMC 102Y?

 

Tyngde på krok henger sammen med styrke. Altså tåler en tyngre krok mer og rettes ikke så lett ut som en lettere krok (lett og lett..alt er relativt. Sjelden et stort problem her til lands uansett). I tillegg blir dette en avveining med tanke på hvilke materialer du bruker i flua du skal binde. Streaking Caddis f.eks. flyter som en kork, så her kan du kjøre TMC100, men hvis du skal binde No hackles eller andre lett dressede fluer kan det kanskje være fornuftig å gå for en lettere som f.eks. 102Y.

 

 

Skjønner. Men er TMC 100 lang nok til SC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at en av dere her sier at 102Y er en ekstra lett tørrfluekrok. Er ikke dette en fordel på alle fluer? Ser at denne er MYE brukt på fluene som er lagt ut her på forumet. Kan noen gi meg noen eksempler på fluer som bør bindes på TMC 100 og ikke TMC 102Y?

 

Tyngde på krok henger sammen med styrke. Altså tåler en tyngre krok mer og rettes ikke så lett ut som en lettere krok (lett og lett..alt er relativt. Sjelden et stort problem her til lands uansett). I tillegg blir dette en avveining med tanke på hvilke materialer du bruker i flua du skal binde. Streaking Caddis f.eks. flyter som en kork, så her kan du kjøre TMC100, men hvis du skal binde No hackles eller andre lett dressede fluer kan det kanskje være fornuftig å gå for en lettere som f.eks. 102Y.

 

 

Skjønner. Men er TMC 100 lang nok til SC?

 

Jada, det funker. Skal du ha lengre kroker til SC så er TMC2302 bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips her  :D. Mine: TMC 103 BL er jo en virkelig flott krok. Tynn og med en fullendt form for vanlige tørrfluer. For virkelige små fluer er 518 bra, den har ok krokgap i forhold til størrelse. Liker også 2499SP-BL i #18 til myggpupper for stor fisk. Savner en god stor lang nok SC krok fra TMC, her har Partrigde (Salt water nymph) og Mustad klart bedre (M94831).

 

Ellers bruker jeg Mustad og TMC om hverandre og opplever ikke Mustad som noe dårligere mhp styrke.

 

Må si meg enig med Alfern her. TMC 103 BL er helt klart den kroken jeg bruker mest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbiller meg det er en liten fordel at krokøyet er bøyet ned av to grunner:

1. hjelper til å skjule siste del av spissen foran flua.

2. kroker bedre ved tilslag

 

Har ikke gjort empiriske studier av pkt 2, men har vel lest det noen plasser og lagret det i hodet, sammen med mye annet interessant...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bestilte nylig et par esker TMC 100BL sammen med noe annet ræl fra usa.

Etter å ha åpnet eskene ser jeg at selv om eskene er riktig merket, er det neppe standard 100BL kroker jeg har fått . . .

Krokene er i bronze, og noe kraftigere enn tidligere utgaver jeg har brukt av denne kroken.

Etter å ha sjekket litt, ser jeg at den eneste TMC 100BL kroken som kommer i bronze er den som heter TMC 100BL SP.

Om det er sistnevnte jeg har fått så har jeg isåfall fått de til en god pris, selv om de etter min smak er litt vel kraftige til tørrfluer.

Samme det, bare de ikke drukner fluene mine  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker for det meste 103 bl, og ser ikke noen grunn til å bytte den. Fisker for det meste mothakeløst, og har derfor falt for dette alternativet. Jeg tror i tillegg at sorte kroker ikke gir "blink" som bronsefargede osv kan. Å trua må'n ha :D

 

 

Per M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at mange kroker som folk opplever som svake, ikke er det. Mange kroker blir skadet i det man tar den ut av kjeften på en fisk. Om du klemmer ned mothaken slipper du det problemet. Ei tørrflue i krok 18 som har fanget en til to fisk ca 500-1000 gr bør skiftes ut. Hvis jeg har sitti fast i noe eller hatt på noe "stort" så bytter jeg krok og spiss. Her går folkå kjøper fiskestenger og sneller m.m til flerfoldige tusen. Så er man gnien og gidder ike kassere ei flue?? KO KO! :rolleyes: ::) "MAN RYKER IKKE FISK"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...