Gå til innhold

harr, harr, harr.....


Igor Soldo

hva synes dere om harren egentlig?  

202 stemmer

  1. 1. hva synes dere om harren egentlig?

    • vakker fisk, som jeg mer enn gjerne fisker på!
      146
    • ok fisk, blir ikke sur hvis jeg får en
      50
    • fisker ikke etter harr
      17
    • harr er en dritt-fisk og jeg ville ikke fisket etter den om den var siste fisken på planeten!
      8


Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Harr er er en vakker og ikke minst vanskelig fisk å få i store størrelser. Det som er så glimrende med harr er at det er fisken jeg jeg råder nybegynnere til å prøve seg på, i størrelse 3-4 hg er vel dette den fisken det er lettest å komme i kontakt med. Den gir en lett introduksjon i hvordan det er å kaste på fisk(presentere) ,lære seg å kroke fisk og ikke minst den er tallrik, sånn at turen ikke blir en skuffelse for den som måtte prøve. Suksess her føler jeg gir mere inspirasjon for nybegynnere enn å prøve seg på vanskelig ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harr er er en vakker og ikke minst vanskelig fisk å få i store størrelser. Det som er så glimrende med harr er at det er fisken jeg jeg råder nybegynnere til å prøve seg på, i størrelse 3-4 hg er vel dette den fisken det er lettest å komme i kontakt med. Den gir en lett introduksjon i hvordan det er å kaste på fisk(presentere) ,lære seg å kroke fisk og ikke minst den er tallrik, sånn at turen ikke blir en skuffelse for den som måtte prøve. Suksess her føler jeg gir mere inspirasjon for nybegynnere enn å prøve seg på vanskelig ørret.

Godt poeng og sikkert et godt råd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At harren er generelt livligere i nord kan vel hende,men når det er sagt så har jeg fått harr i Rena som både har vært helt rabiat og som har hengt etter som et slips.

Jeg ska på ingen måte gi meg ut for å være harrekspert men jeg har fått harr på nermere kiloen i rena.

Jeg ble skuffa.

Men tilfeldighetene kan råde som alt annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At harren er generelt livligere i nord kan vel hende,men når det er sagt så har jeg fått harr i Rena som både har vært helt rabiat og som har hengt etter som et slips.

Det samme har jeg opplevd med harr i Rena, noen har vært slips, mens andre har vært spinnville.

Har inntrykket av at harren er mest kampvillig først i sessongen. Virker som den etterhvert bare henger seg på inn fordi den vet den slipper ut igjen, så hvorfor kjempe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At harren er generelt livligere i nord kan vel hende,men når det er sagt så har jeg fått harr i Rena som både har vært helt rabiat og som har hengt etter som et slips.

Det samme har jeg opplevd med harr i Rena, noen har vært slips, mens andre har vært spinnville.

Har inntrykket av at harren er mest kampvillig først i sessongen. Virker som den etterhvert bare henger seg på inn fordi den vet den slipper ut igjen, så hvorfor kjempe :D

Nå synes jeg du tillegger en ikke så alltfor vakker fisk litt vel mye vett :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At harren er generelt livligere i nord kan vel hende,men når det er sagt så har jeg fått harr i Rena som både har vært helt rabiat og som har hengt etter som et slips.

Det samme har jeg opplevd med harr i Rena, noen har vært slips, mens andre har vært spinnville.

Har inntrykket av at harren er mest kampvillig først i sessongen. Virker som den etterhvert bare henger seg på inn fordi den vet den slipper ut igjen, så hvorfor kjempe :D

 

akkurat det samme som jeg har opplevd.. kan det være tempraturen i elva som styrer dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å se på meg selv som ørretfisker, men når sant skal sies er vel den største fisken jeg har tatt på tørt en harr... 1,2kg i Femundsmarka! Tok på en daddy long-leg. Den small på flua, så kom den lett inn, og jeg trodde den var liten.. Men da jeg så den var det akkurat som den våknet.. Den raste ut og ga meg god kamp! Jeg ser på harren som en pen sportsfisk, og den er jo vitterligen vakker, likevel ville jeg når som helst byttet harren jeg fikk i Femundsmarka mot en kilosørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en morsom diskusjon, og jeg er ikke ute etter å frelse noen.

 

Jeg bor og jobber i Trysil elva under fiske sesongen og jeg kan være enig i at harren kan værer en enkel fisk å komme på talefot med, spessielt de mindre. Jeg vil alikevel påstå at en stor harr krever sin fisker, og jeg tror ørret og harr er ganske like der. Grunnen til at harren er en populær fisk i vårt nabo land og andre land i Europa, er den diett, harren er imotsettning til ørreten mere trofast til insektsføde. Stor ørret har gjerne slått over til fiske diett og vil som oftes bare være aktiv på insekter under store klekkinger.

 

Når det gjelder dens egenskaper til å gi en fight kommer det velding ann på tempraturen i vannet og hvor sterk strøm det er der du fisker.

En harr på 35 cm i sterk strøm kan gi en godt fight, den har en egen evne til å bruke strømmen.

 

Jeg har full respekt for de som rangerer ørreten høyest.

 

Jeg personlig har stor glede av å variere de artene jeg fisker etter, fra ørret, harr, sik og gjedde. Alle byr på sine utfordringer.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Unknown User

som profilbildet viser syns jag Harr er en nydelig fisk. det er en morsom fluefisk. harren er også fantastiskt god, men man skal vite at den må spiser helt fersk. det går ikke mange timer før den er ødelagt. maks en time og da skal den legges i aluminiumsfolie på bålet sammen med smør, salt og pepper, enris og litt vitløk ... maks ti minutter. kakkmaddafakka, der har du en god middag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er en stor fan av harren...min favorittfisk...kanskje noe pga av der jeg fisker så dominerer harren,men den er en nydelig fisk og til tider utfordrende...de største vaffal :)

 

Jeg er så stor fan av harren att jeg nesten faktisk er misunnelig på han dansedommeren TROND HARR... ;D

 

kanskje mulig att hvis jeg får en sønn en gang att jeg kaller han HARRald  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg er en stor fan av harren...min favorittfisk...kanskje noe pga av der jeg fisker så dominerer harren,men den er en nydelig fisk og til tider utfordrende...de største vaffal :)

 

Jeg er så stor fan av harren att jeg nesten faktisk er misunnelig på han dansedommeren TROND HARR... ;D

 

kanskje mulig att hvis jeg får en sønn en gang att jeg kaller han HARRald   ;)

 

eller harry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stor fan av harren...min favorittfisk...kanskje noe pga av der jeg fisker så dominerer harren,men den er en nydelig fisk og til tider utfordrende...de største vaffal :)

 

Jeg er så stor fan av harren att jeg nesten faktisk er misunnelig på han dansedommeren TROND HARR... ;D

 

kanskje mulig att hvis jeg får en sønn en gang att jeg kaller han HARRald   ;)

 

eller harry

 

Eller HARRy HARRhald men det blir vel og dra den litt langt kanskje...fort bli ett mobbeoffer av ett sånt navn ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stor fan av harren...min favorittfisk...kanskje noe pga av der jeg fisker så dominerer harren,men den er en nydelig fisk og til tider utfordrende...de største vaffal :)

 

Jeg er så stor fan av harren att jeg nesten faktisk er misunnelig på han dansedommeren TROND HARR... ;D

 

kanskje mulig att hvis jeg får en sønn en gang att jeg kaller han HARRald   ;)

 

eller harry

 

Eller HARRy HARRhald men det blir vel og dra den litt langt kanskje...fort bli ett mobbeoffer av ett sånt navn ;D

 

Ja,du må bie litt,kan jo være du får to sønner. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HARRfan,jeg og !

 

Nord-sør,joda etter å ha dratt opp harr både i sør og nord,så vil jeg vel gå for Nordharren på Finnmarksvidda.I tillegg syns jeg det er kortere mellom fisk fra kiloen og oppover og at den kan være dynamitt i forhold til Sørharren.Har faktisk opplevd å bruke 20 min.på å trette ut en på1,4kg(brukte 20 min.på gjennutsetting og).

 

Men at tørrfluefiskere ikke liker å fiske harr(seriøst?)kan jeg ikke forstå,de stiger jo gjerne til en velpesentert en selv om det ikke finnes et vak(nærmest villig til å hogge seg igjennom isen for å få tak i en).

Bor nå på Vestlandet og her er det ikke harr,savner det faktisk litt,men etterhvert som lakseelvene dør ut kan vi jo sette ut harr istedet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel det som kan kalles et noe ambivalent forhold til harr  ;) Uten harren hadde jeg neppe blitt fluefisker, den er helt klart i overtall her i G-lågen, og vaker villig, og tar (som regel) flua. Fikk av den grunn mye trening i presentasjon og kroking i starten av "karrieren"  Men jeg ville ikke reist på tur for fiske harr. Til det er den ikke utfordrende nok, samt for dau i andre enden av snøre. Harrfiske er og blir tidtrøyte i mangel av noe annet pr d.d.

 

Per M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant som du sier att harren dominerer store deler av lågen, ihvertfall nedenfor harpefossen...vet ikke åssen det er ovenfor jeg men,ser for meg att det er større sjangs for att man kan få mere ørret ørret oppafor der ,eller større sjangs for vakende ørreter :)

 

Jeg kunne gjerne dratt på langtur jeg for og fisket harr....ett sted der der en sjanser for STOR harr...for her i ringebu jeg fisker er det langt mellom kilosharren :-\

Men som regel i de elvene det er stor harr finnes det også bra med ørret så man slår to fluer i en smekk ;)

Harrfiske blir en form for tidsfordriv ja...men jeg velger ofte harrfiske framfor fiske i vann, vann det er liksom...ja huff...man blir liksom stående og se på fisken vake langt utenfor kastehold...eller så er det ikke plass til bakslengen,har ett myrvann i nærheten her som jeg drar til,der fisken står helt inntil myrkanten..men så er det det da att man setter livet på spill når man skal hove fisken og må helt ut til vannkanten....hengemyr er skumle greier ;),eller så flyr fisken under torvkanten,og er den stor så blir den stående der, og billybåt er FY i området her så da kan man ikke satse på det heller...har en liggende men den er lite brukt for og si det sånn ;) Men jada jeg har lurt den uti ett par ganger sånn etter fiskeoppsynet fårhåpentligvis har lagt seg og tatt kvelden,så fiske fra billybåt,det er morro, og effektivt;D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...