Gå til innhold

Hardangervidda - erfaringer?


André A

Anbefalte innlegg

Har ikke fisket i elva fra Hellevassbu til Songa. Erfaringsmessig finner du finest fisk på øst vidda. Skal selv inn til Reksjå om noen uker. Dit kommer du ved å kjøre til Kalhovd og videre til Synken. Fra Synken går det sti innover fjellet mot Reksjå. Her ligger det en del fine vann i et naturmessig meget flott område.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Langt å gå?

 

Du kan kjøre til Synken, parkeringsplass der mot avgift (det er forøvrig bomveg til Kalhovd\synken). Det er et par timer å gå. Fra Synken så er det noe slak og javn stigning første 45 min. Når du kommer på toppen ser du innover mot Reksjå. Så bærer det nedover igjen mot Reksjå. Mellom Reksjå vanna er det flatt. Ta en kikk på kartet. Dersom du skulle "misslykkes" på Reksjå, så er det også gode fiskemuligheter i området rundt Gøyst. Selve Kalhovdsjøen er ikke så dårlig det heller :). Kalhovd turisthytte er åpen om sommeren. Det går båt fra Synken til Mårbu turisthytte. Mårvatn er også fiskbart, men det er et stort vann. Mange muligheter her oppe, men som over alt på fjellet er du litt avhengig av været, dette er høyfjellet.

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Har vært litt inne på tanken om å gå inn fra Mårbu mot Geitvassdalen, men har hørt at det er mye privatisert der inne. Og så hadde det vært deilig å slippe å bruke halve turen på å gå. Hvordan er insektsklekkingen i midten av august?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Fant plutselig ut at jeg har to kontoer i forumet og gikk tilbake til den gamle der jeg har lagt inn skrytebilde ;D

 

Har kikket litt på kartet, men tror ikke det jeg har er detaljert nok. Finner Kalhovd, men ikke Reksjå og Gøyst. Finner et vann som heter Rosjå litt ovenfor Kalhovd, men det er vel ikke samme område. Får skaffe meg et bedre kart  :)

 

Uansett, takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andrè, det finnes to fine oversiktskart over Vidda, ett i M1:100 000 og ett i M1:200 000. Dette er fine planleggingskart, da de viser hele Vidda. De er litt for lite detaljerte til å gå etter. Er ingen stor kjenner av Vidda, da jeg bare har hatt fire turer opp dit. Da brukte vi kart og litteratur for å finne område vi syntes virket spennende og der har vi vært de siste fire årene. Det tok oss to år å bli kjent i området, da det der som over alt på Vidda, er masse store og små vann innenfor et lite område. Været er svært variert når man kommer så høyt til fjells, slik at fisket kan variere fra ingen ting til det helt store. Vi har opplevd alt fra badetemperatur i vannet til snø på de dagene vi har vært der oppe. Vårt mål har vært å finne område litt utenfor de mest populære, da vi ikke er "køfiskere" noen av oss.

I år har vi imidlertid leid oss hytte med fiskerett inne i Kvennadalen, så det blir rein luksus.

Lykke til og god tur.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda er svær og mulighetene er enorme. Men, det er ikke slik at en opplever fiske eldorado hver dag og i hvert vann.

Som rbk01 skriver så varierer været veldig der oppe. Den ene dagen er det så varmt at du ikke vet hvor du skal gjøre av deg og det er bare fluene som biter. Den neste dagen blåser det så en bare kan glemme fluefiske. Den tredje dagen høljregner det, og når det klarner opp står 10 000 hærer av mygg og knott klar for å spise deg levende. For 2 år siden hadde vi ett tordenvær jeg aldri har opplevd maken til (og vi lå i Lavvo, med aluminiumstang). Det lynte så en kunne lese en bok. Den natta føltes det som vi hadde innlagt strøm og vann i lavvoen (...nei, jeg følte meg ikke helt komfortabel da).

Så kan plutselig fjellet vise seg fra sin fine side. Varm sval bris på kvelden, vårfluene striper, døgnfluene danser, bibioene gynger opp og ned i lufta og stankelbein surrer i lyngen. Alt dette akkompagnert av rypeskvadder, steinskvett og heiloens jamrende toner. Utover vanna brer ringene seg og det er bare å hive på vak.. Nei, nå drømmer jeg meg vekk  :rolleyes:

Det er mange som går fra Mårbu inn til Geitvassdalen. Geivassdalen er vel blant de mest kjente fiske områdene på vidda. Der har jeg ikke vært men vet andre på forumet her har fisket der.

Gøyst området ligger på sørsiden av Kalhovd Andrè. Du kan kjøre inn i området og trenger ikke gå langt. Hvor mange er dere som skal på tur?

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig finner du finest fisk på øst vidda.

 

Ikke et utsagn jeg ville lagt opp turen min etter det der. Østvidda har til dels store problemer med ørekyte, vestvidda har fantastiske fiskemuligheter, og iom at bjorni selv har lagt turen sin til Kvenna, som vel defineres som vestvidda, så tror jeg vi kan være enige om at vestvidda duger mer enn nok.

 

Som det blir sagt av bjorni, så er det været som er den store jokeren - og været er nok røffest langt vest på vidda.

 

Kan anbefale Qvenilds referanseverk Hardangervidda, som selges til gi-bort-pris for 200 kr på Nordisk. Telefonkatalogstørrelse.

Forfatteren har også skrevet en artikkel om vestvidda i bladet Fluefiske 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ikke et utsagn jeg ville lagt opp turen min etter det der. Østvidda har til dels store problemer med ørekyte, vestvidda har fantastiske fiskemuligheter, og iom at bjorni selv har lagt turen din til Kvenna, som vel defineres som vestvidda, så tror jeg vi kan våre enige om at vestvidda duger mer enn nok.

 

Som det blir sagt av bjorni, så er det været som er den store jokeren - og været er nok røffest langt vest på vidda.

 

Kan anbefale Qvenilds referanseverk Hardangervidda, som selges til gi-bort-pris for 200 kr på Nordisk. Telefonkatalogstørrelse.

Forfatteren har også skrevet en artikkel om vestvidda i bladet Fluefiske 2008.

 

 

Sier meg enig i alt der ja. Kjøpte nylig Quenilds Hardangerviddebibel;fantastisk, terningkast 6 å vell så det ;D. Tips om du ikke vil gå minst mulig kan være å kjøre til Trondsbu og Tinnhølen, lenger inn på vidda kommer du ikke med bil. Var ved Snero, som ligger ca 1,5 times gange derfra i fjor. Været var mildt sagt elendig, så lite fisk ble det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett ei eneste ørekyte der jeg har vært, men det er på +1300m.o.h. øst for Mårvann. Været er og blir den store jokeren i høgfjellet. Med nordvest, regn og tåke, kan du nesten glemme å få fisk - i alle fall på tørt. Så, om du kan velge, sjekk langtidsvarslet på yr.no før dere drar. Er det dårlige varsler, er det liten vits i å krabbe opp på 1300 m. Når det gjelder Kvenna, så renner den ut i Møsvann, så store deler av den vil nå jeg mene ligger på østvidda. I tillegg er store deler av Kvenna er imidlertid ikke tilgjengelig for allment fiske etter det jeg mener å vite. Da det eies av Laagefjeld AS.

 

Jens

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig finner du finest fisk på øst vidda.

 

Ikke et utsagn jeg ville lagt opp turen min etter det der. Østvidda har til dels store problemer med ørekyte, vestvidda har fantastiske fiskemuligheter, og iom at bjorni selv har lagt turen din til Kvenna, som vel defineres som vestvidda, så tror jeg vi kan våre enige om at vestvidda duger mer enn nok.

 

Som det blir sagt av bjorni, så er det været som er den store jokeren - og været er nok røffest langt vest på vidda.

 

Kan anbefale Qvenilds referanseverk Hardangervidda, som selges til gi-bort-pris for 200 kr på Nordisk. Telefonkatalogstørrelse.

Forfatteren har også skrevet en artikkel om vestvidda i bladet Fluefiske 2008.

 

Lar meg "arrestere"  ;D. Erik Pettersen har helt rett i at en ikke bare finner fin fisk på øst vidda. Fin fisk kan du få over hele vidda, men ikke i alle vann. Ørekyte finner du også i Kjela vassdraget, altså fra Ståvatn ved Haukelidsæter og nedover i Vinje. Dette vassdraget er også sterkt regulert og fiske kan variere veldig. Min erfaring herfra er at du kan få mye fisk, av fin kvalitet, men sjeldent over 500g. Men, ingen regel uten unntak!! ;D. Anbefaler også boka om Hardangervidda som Erik Pettersen nevner.

Enig med Jens om å sjekke langtidsvarselet. I fjor regnet vi bort en hel uke, håpet liksom på at det ikke skulle bli så ille som varselet tilsa. Det blei fryktelig tungt å gå hjem med søkkvått utstyr. Fisket var bortimot elendig. Merkelig, dette glemmer en, og ønsker seg tilbake igjen. Det er noe "magisk" med vidda slik.

 

bjorni

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt fanget av Vidda, som bjorni og mange andre, men det er surt å se at dagene man har gått å gledet seg til i 51 uker, går bort til å ligge teltet å vente på at det skal slutte å regne og at tåka skal blåse bort. I følge Hamsun er alting glemt om 100 år. Jeg vil si at for en ekte fisker, tar det mindre enn ei natts god søvn. Kanskje med unntak av den sværingen som glapp på grunn av dårlig fortom :(

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Heisann, og takk for mange gode svar! Har vært på ferie(syden) og ikke fått sett dem før nå.

 

Har slitt veldig med å bestemme oss for destinasjon. Som alle andre er vi på jakt etter et område med både stilleflytende elver og småvann. Virket ikke som om det var så mye av dette i området Reksjå, eller?

 

Er ikke akkurat meldt godvær til uka/helga, men vi drar likevel(ons-søn). Har tilgang på hytte i Vinje og har derfor tatt utgangspunkt i noe i nærheten. Drar derfor opp til Haukeli og trasker innover derfra. Blir det styggvær er Hellevassbu innen rekkevidde. Fortsetter styggværet drar vi tilbake til hytta i Vinje og tar noen øl i stedet.

 

Ingen av oss har som sagt vært på vidda før og er helt blanke. Får håpe det finnes fiskbare vann/elver der vi drar. Blir vel rundt Bordalsvatn og elva Bora som renner ned fra vannet. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, og takk for mange gode svar! Har vært på ferie(syden) og ikke fått sett dem før nå.

 

Har slitt veldig med å bestemme oss for destinasjon. Som alle andre er vi på jakt etter et område med både stilleflytende elver og småvann. Virket ikke som om det var så mye av dette i området Reksjå, eller?

 

 

Har vel ikke sett så mange stilleflytende elver i Reksjå-området, men det er jo en del småvann der, kommer an på hvor glade dere er i å gå.  Var der oppe i fjor, for 3 uker siden, og skal opp i slutten av kommende uke.  værmeldinga blir jo spennende, og jeg stoler i svært liten grad på yr.no.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKal også opp i slutten av neste uke. Har fulgt mer på yr en stund nå, og været har forandret seg veldig, heldigvis noe til det bedre. Blir spennende å se. Hva slags fluefiske kan jeg forvente på vidda? Vårfluer? Stankelbein? Mygg? Bibio?

 

Du nevner det jo selv  ;D ;D, svaret er ja. Ville i alle fall tatt med meg godt med vårflue imitasjoner. Disse kan gi knallfiske i skumringen hvis vær og temperatur er riktig. Jeg bruker:

 

CdC caddis (brun str. 8-14, gjerne ganske bustete)

Goddard Sedge

Gary LaFontaine emergent sparcle pupa slik Trygve binder dem: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=9173.0;attach=25118;image

Devils bug, slik Terje binder dem: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=9173.0;attach=24963;image

Dyret, slik Terje binder dem: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=9173.0;attach=24966;image

 

Dersom du skal fiske i Vinje vassdraget og ikke er tørrflue purist, så kan det være ok å ha med seg noen streamere og muddlere også. Hele dette vassdraget er desverre "infisert" av ørekyte. For meg er muddler minnow førstevalget når jeg fisker vått. 

 

Eks. http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=8359.0;attach=23355;image

 

bjorni

 

 

 

 

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i fjor på denne tiden dro jeg mye fisk på "Europa 12".  Ser at Yr endrer mye på værmeldinga, så "lotto" blir det vel uansett, hvordan det blir ser man når man kommer til Kalhovd/Synken.  Uansett, torsdag ettermiddag blir det tur, skulle det bli vind og regn så har man jo alltids en mudler liggende. Nå må jeg bare få fikset stangringen på Z-axis`n som knakk på nordlandsturen min denne uka.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i områder rundt Tinnhølen (øst) fra lørdag til tirsdag (09 - 12 aug) og kan melde om svært varierte forhold, både med tanke på vær og fiske. vinden snudde rettning rett som det var og styrken gjorde det vanskelig å kaste bra, men fiske på kvelden når vinden løyer har fungert bra, selv om det var perioder med meget dødt fiske. lengter likevell allerede opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...