Gå til innhold
  • 0

Innkjøp for fiske av ørret i skogsvann østmarka, nordmarka samt bekker i trysil


Fly Rod

Spørsmål

Hei, endelig fant jeg et fint forum.

 

Okay, hmm jeg er ikke helt inn i fluefiske enda men jeg leser så mye jeg kan.. Fiskingen kommer til å bli inne i østmarka og oppe i bekker i trysil, så det er ørret. stangen jeg har er en 9" 5-6#

 

Er det dette jeg skal ha på snelle og snøre også, altså klasse 5 til 6??

 

Jeg har lyst til å fiske med tørr flue, mest fordi jeg synet dette er en fin måte å øve på, sikte på vak.

 

lurer litt på hvilken fortom jeg skal ha og hvilke fluer?? samt størrelse på kroker.

 

mange sier at man ikke skal kjøpe fluer i butikken, men jeg er på utkikk etter noe til å begynne med.

skal få med meg flere av gutta etter jeg har begynt..

 

så trenger:

 

snelle, snøre, backing, fortom samt flue. helst uten at skattepengene går før de kommer inn..

 

(er det lov å handle på xxl.no)

 

holder til i Ski, rettuten for Oslo.

 

takker for alle svar

 

hilsen nok en nybegynner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest Ørreten

Når stanga di er i klasse 5-6 betyr dette enten et DT snøre i klasse 5 eller en WF i klasse 6. Fin stang å bruke til stille vann det.

Fortom, brukes det vanligvis ca en stanglengde(9fot) men jeg foretrekker gjerne 1,5 til 2 ganger stanglengde.

Fluer som er fine å ha i skogsvann av tørrfluer er parachute døgnfluer, maur, streaking caddies og palmer mygg.

 

Ligger noen veldig fine artikler om fiske i skogsvann her(4 deler):

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=topics&topic=24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heisan

Velkommen til forumet!!

 

I marka vil jeg nok anbefale enten ei 4ér eller ei 5ér stang . Marka fiske fåregår veldig mye med mygg å maur så jeg fåretrekker egentlig 4ér stanga på 9 fot.

Du som bor i ski bør ta deg en tur på Sportshuset å spør etter Thomas. Der er det godt utvalg i stenger ,liner , sneller å alt annet du trenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En klasse 6 stang er fint for deg som er fersk i gamet. Egner seg nok best til elve-isket, men på dager med litt bris funker den helt ålright til vannfisket også! Når det gjelder fortom synes jeg du skal begynne med en 9 fots poly leader, og skjøte på sånn at du får ca 1 og en halv til 2 stanglengder fortom. Prøv med 1 og en halv først... Greit å venne seg til.  Snelle til deg blir da en 4-6 eller en 5-7, finnes en skog av muligheter, bare avhengig av pris. Er du fersk bør du vurdere guideline tricast som ditt første kjøp når det gjelder line. Scierra hmt er også fin, men noe lett for en nybegynner, mener nå jeg.. men ettersom du har en 6# stang kan denne også være et veldig godt alternativ! :) i klasse 6....

 

Etter hvert som du blir bedre ville jeg invistert i en stang klasse 4# for det fisket du nevener. Da kan du bruke gamlestanga til sjøørreten vettu! :) Tricasten funker fint til det også... planlegg, så blir det ikke så dyrt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Velkommen til himmelen  :P

 

Mange gode tips til deg. Kan støtte opp om at Guideline Tricast er et fint snøre for en nybegynner (ettersom jeg har hatt det selv.)

Et annet godt (og viktig) tips hvis du ikke skal sprenge banken er: "spar" penger når du kjøper snelle og ikke på snøret. Snella skal i utgangspunktet bare være et redskap for å holde snøret på plass. Men kjøp likevel ikke en billig plastmodell. Da blir du stort sett bare plaget.

 

Fluer handler du billig på nett. Med mindre du er et kastetalent kommer du til å miste mange fluer i starten pga litt feilkasting, og da er det passelig bortkastet å bruke 20-30 kr pr flue. www.flue.no og www.fiskefluer.com  har som regel godt utvalg, og fluer til 6-8 kr pr stk. De holder ikke like godt som litt dyrere fluer, men kjøp en flaske impregnering til tørrfluene, og litt fly-head cement til knutene, så har du rimelige fluer som holder en stund.

 

Ellers er det bare å lese på forum, se filmer, lese bøker og det viktigste av alt: Ut å fisk!

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...