Gå til innhold

Sjøørretstang


Myklebust

Anbefalte innlegg

Mye bra stenger i den prisklassen. Men har du mulighet til det vil jeg anbefale deg å prøve VOGG. Særlig den som heter Seatrout synes jeg virker fin, men vil du ha det råeste rent kastemessig er det VOGG First som gjelder. Nå er jeg ikke helt sikker på hva Sage-stengene kommer til å ligge på etter den prisreduksjonen de har varslet, men den 4-delte 9'#7 Xi2 er ei nydelig stang til det formålet du beskriver. Men som sagt...mye bra stenger i den prisklassen på markedet idag.

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sjøørretstang vil dere anbefale? Den skal vere rask eller medium rask' date=' #7, 9' eller mer og makspris skal vere 4500 kroner.[/quote']

 

Til den prisen får du jo rimelig mye bra da.... ;)

 

Jeg har planer om å legge min nåværende sjøørretstang på hylla, og er også på jakt etter en ny stang selv, men i klasse #6. Jeg har hørt at de (to?) nye seriene fra SAGE skal være knallgode, og til en fantastisk pris, så foreløbig sitter jeg på gjerdet og venter på disse......

 

Kan komme med en tilbakemeldig når de er testet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Det som er viktig ved kjøp av stang til saltvann er at den har saltvanns bestandig snelle feste. Det er også viktig med en kjappt stang emne, ikke nødvendighvis et stivt emne, lettere å kaste i vind. Dette er selvfølgelig en smaksak.

Jeg mener at det er lurt å kjøpe stenger som er lagd for bruk i saltvann, da jeg vet hvor mye saltvanns fiske sliter på ustyret.

 

Det er mange gorde stenger på markedet, prøv deg litt frem og hør på folk med erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at de (to?) nye seriene fra SAGE skal være knallgode, og til en fantastisk pris, så foreløbig sitter jeg på gjerdet og venter på disse......

 

På topphylla kommer de jo med noen nye modeller i TXL klasse 00-4 og i TCR er det også noen nye modeller. Xi2 er jo et år (?) gammel nå, og den har jeg testet og kan uten videre gå god for, kjempestang som i tillegg er svært flott å se på.

 

Jeg har også kastet endel med TCR, men personlig synes jeg denne er for "hard".

 

Til langt det meste av mitt sjøørretfiske bruker jeg også en #6 stang, og vil anbefale deg og teste det også før du bestemmer deg. Takler overraskende for mange, både store fluer og mye vind bra synes jeg.

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tommy...

Hei Sigurd.

 

har gode erfaringer med LPXe Rs 9'#7, meget bra stenger til en hyggelig pris.

Et annet godt alternativ er Vision 3zone sw i 9'#7 og 9#6. Dette er etter min erfaring meget gode stenger, til en meget bra pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er også ute etter en stang for bruk i sjøen. På en messe jeg var på prøvde jeg en Loop BlueLine SaltWater (# 6 eller 7, husker ikke) dette virket som en meget ok stang. Noen som har erfaringer med disse? Fisker ellers med Scott SAS (nå A2) og har brukt #8 stanga noe i sjøen. Liker SAS stengene godt, hvor særlig min 5-delte klasse 6 stang er en favoritt. Har noen prøvd/erfaringer med Scott S3S stengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vurdert Albright EXS ,disse stengene er "arvtagerne " til Redington NTI(Q) etter at Sage kjøpte opp Redington. Ifølge de som har disse stengene er de helt rå.

Har selv en Redington Wayfarer klasse 8 som er helt kanon med klump til sjøørreten og laksen om sommeren, blir brukt i sjøen om vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er det noen nye tips om stenger..

Tenkte å kjøpe meg en til påske. Ca #7 (kansje en 6`er)

Får holde med rundt 3000 kr til dette sjøørret fisket, hvertfall for en student.

Glad i litt rolige stenger, halvaksjon. Tja, vet egentlig ikke helt hva jeg vil ha, men det er vel noen som har noen tips om hva som er hvert å teste ut..

:D

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja' date=' vet egentlig ikke helt hva jeg vil ha, men det er vel noen som har noen tips om hva som er hvert å teste ut...[/quote']

 

Ta deg en tur til GERO´s messe i Skedsmohallen 5.mars. Der kan du prøve stenger fra SAGE, Vision, G.Loomis, Guideline, Loop, Scierra....

Det er mye bedre å prøve slike stenger selv, enn å stole på alt det du leser på nettet. Det begynner å bli alt for mange på nettet som har interesser i den ene eller andre leieren... laugh.png' alt=':lol:'> Prøv selv, og sammenlign med andre merker i samme klasse, er mitt råd.

 

Jeg kan jo i samme slengen si at jeg fikk ny sjøørretstang til jul av min samboer. Det er en SAGE Xi2 690, 4-delt. Den er kjapp uten å virke stiv, og fungerer utmerket til å sette trange bukter når vinden krever dette. Utrolig god stang synes jeg.... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke anledning til å reise inn på den messen, får heller ta meg en god runde i butikkene hær...

 

Nå har ikke jeg sjekket prisen på SAGE, men regnet med det er litt over min prisklasse i dette tilfellet.. Har en SP-490 og er utrulig fornøyd med den, da er det fort gjort å favorisere et merke forran et annet...

 

Trur det er vanskelig å få annbefalinger ja.. Er kansj ikke så mange stenger som er dårlige, men det er så mye forskjellige ettersom hva en liker av aksjoner osv...

 

Men i dag er det kanon vær her i Grenland, så nå reiser jeg ut og prøver lykken.. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva man skal med ei stang til 4500 spenn for å fiske sjøørret, når man kan få massevis av bra stenger til halve prisen... Sitter igjen med et inntrykk av at forhandlere skaper et voldsomt kjøpepress og at man liksom ikke er god nok/hip/in/vellykka som fluefisker dersom man ikke har ei stang av merket Loomies eller Guideline til en pris opp mot 5000! Nå provoserer jeg sikker masse, men det var jo meningen også da :twisted:

 

Har ei Vangen Phantom #7-8 som funker helt supert og som kostet meg 2000 spenn inkludert snelle og snører!!! Og jeg får like mye fisk laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om jeg skulle sagt det selv! Selv om jeg har Loomis(hjemme snekra) Det er fiske vi skal ikke på catwalken!!!! Men det hjelper å kaste langt, og gjerne på en efeltiv måte, og da bør stang og fisker være ett! Men man må ikke ha den mest presise stangen til sjøørret fiske, men man bør kunne stramme inn snørebuktene for å mose motvinds. Men det klarer de fleste stenger, bare man holder seg unna de verste nybegynner settene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo fort opp mot 3000 kr for å komme over de værste nybegynnersettene.

Har ikke no problem med å svi av litt penger til fiskeutstyr.. det er noe jeg vet jeg kommer til å bruke mye... Har ikke no vanskligheter med å forsvare en stang til 5000kr heller jeg, bare det blir brukt nok.. men mye brukanes til en billigere penge ja, alt etter bruken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det har nok også med hvor lett kasteren greier å tilpasse seg de forskjellige forhold, samt stang og aksjon. Selv bruker jeg en forholdsvis dyr stang, men legger ikke under en stol at jeg kaster like bra med ei Black line til 1300,-. Og jeg fisker mye! Har ikke vært hjemme en eneste kveld på 2 måneder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei. Loop Grey Line #7 9,6fot kom klart best ut blant flere engelske "big-water experts" i Trout & Salmon sin test av #7 stenger. Det var visst ei nydelig stang til store vann og mye vind som satte trange bukter og svært lange kast uten noe innsats.

 

Den slo Scott S3, St. Croix Legend Elite og noe Hardy og Loomis- stenger.

Testerne var Brian Harris, Rob Barden og Hugh Frew. Jeg refererer bare fra testen, siden det finnes en test av #7 stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
Man må jo fort opp mot 3000 kr for å komme over de værste nybegynnersettene.

Har ikke no problem med å svi av litt penger til fiskeutstyr.. det er noe jeg vet jeg kommer til å bruke mye... Har ikke no vanskligheter med å forsvare en stang til 5000kr heller jeg' date=' bare det blir brukt nok.. men mye brukanes til en billigere penge ja, alt etter bruken...[/quote']

 

 

 

:D Finst det berre møkkastenger under 3000??? :roll:

 

Og blir man ein bedre fisker med ei dyrere stang?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det finnes stangsett til under 3000 kr som fanger fisk. Men det går jo fort 1000-1500 kr til ei god snelle som er beregnet for saltvannsfiske. og hvertfall det samme for ei stang.

Blir selvfølgelig ikke no bedre fisker, og jeg skulle klart å ta like mye fisk med billig stang, men det er snakk om fiskeopplevelsen.

Det går jo ann å få fisk på hassel kjepp også vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Heilt sant :D Måtte bare sette det litt på spissen :) Eg fisker med snelle til 1500 sjøl,og eg elsker den :D Men det er jo selfølgelig masse bra sett til under 3000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...