Gå til innhold
  • 0

Hvordan huke fisken?


Drammensfiskern

Spørsmål

Hei, jeg kommer stadig på noen spørsmål her, jeg prøver å lete det opp på forumet først, men finner ikke alltid det jeg leter etter.

 

Hva er trikset når fisken først har tatt flua? Hvordan huke den? Samt hvordan ikke miste den når den først sitter!?

 

DF

 

Ps: fikk nemlig en igår, men jeg hadde akkurat kastet ut og lina var slakk :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei. Når fisken har tatt er det viktig å ikke røske i for hardt i tilslaget, men mer løfte stanga opp bestemt. Da den herlige brune med prikker sitter på kroken må du bare passe på og holde stram line, ikke gi den slakk i det hele tatt(spesielt hvis du fisker med krok uten mothake) og kose deg mens du kjører fisken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

pass deg for røtter ;)

 

og kjør den heller litt lenge enn for lite.. ellers har den lett for å bykkse rett før håving :)

 

NEINEINEI

Riktig håndtering er å strebe etter å få fisken i håv og flue ut fortest mulig!!!Uansett om den skal settes tilbake eller spises!!!!

måtte bare si dette,ene setningen av deg caddy kan føre noen innpå meget dårlige vaner..

 

Så,trådstarter,følg rådene om kontakt med fisken hele tiden,men husk at når vi er såpass heldige at vi kan drive med dette som rekreasjon,er det særdeles viktig at man ikke utsetter fisken for unødvendig stress.

 

(ps. er ikke noe angrep på deg,Caddy,skjønner hvor du vil,men ene setningen kan veeldig lett bli tolket dithen vi ikke bør være,mao du trykte bare litt fort på tastaturet ;) tight lines)

mvh

torleiv

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

det er bedre å miste fisk ved at den er kjørt hardt og raskt dersom den skal tilbake....skulle fisken dette  av ved hoven så er det også greit nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

det er bedre å miste fisk ved at den er kjørt hardt og raskt dersom den skal tilbake....skulle fisken dette  av ved hoven så er det også greit nok!

 

Spørsmålet er om man kan anse fisken for "landet" dersom man mister den ved håven? Litt usikker her..., men er man gammel i gamet så aner jeg at det selve håvingen og alle bildene ikke betyr så mye lenger. Jeg er ikke helt der ennå må jeg innrømme, men håper og tror at jeg er der når jeg passerer 40 om fire år.

 

mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

''Aldri gi fisken slakk'' sa bestefaren min til meg som liten,den regelen har jeg fulgt :)

 

Helt enig med bestefaren din - og deg. Ikke gi slakk. Det er vel den eneste regelen jeg har... Er ikke så opptatt av kjøring, håndleddsdempinger og stangføring. Prøver å få fisken inn på mitt vis der og da, og storkoser meg med det. Lar man det gå vitenskap og tekniske finesser i alt så sjarmen er straks borte. Koser meg med fiskene jeg får og griner ikke for lenge over alle jeg mister. Sier som Tore M. Nilsen (tmags) i Ørretjakt: "Some you get, some you lose". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er ikke dette emnet veldig situasjonsbetinget.

Å gi slakk på stor fisk som hopper tror jeg medfører ofte at fortommen kan ryke.

På vulgatafiske mener jeg rolig kontrollert straming gir best resultat mens på stor harr må man

være kjappere. Inntrykk av at disse spytter flua fort ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...