Gå til innhold

Ny trend på laksefluer


Anbefalte innlegg

Er det en ny trend på laksefluer, de siste årene har fluene man fisker med blitt mindre og mindre. Fra og kun nesten fiske med 1/0 og 2/0 fluer hele sesongen, bruker jeg numere 4 og 6 samt 8 om det finnes.

 

Nu skal det vistnok komme fluer ned i str 12 med laksefluemønster, blir det nesten som en standard våtflue og regne.

 

Har dere gått ned i str de siste årene, selv snakker jeg 20 år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt emne..

Begynte selv med gamle jern i str 2/0 og 3/0. Må inrømme at det var en egen følelse å stå med en Vangen 603 med en Thunder & Lightning 3/0 i enden av fortommen...snakk om risikosport!! Men det viktisgste av allt, det var ORDENTLIGE (les klassiske) laksefluer..

Liitt usikker på hva du mener med størrelse??For laksefiske i dag så har vi jo tørrfluer, nymfer, streamere, hår, treble, tuber osv osv osv. Kunne jo vært interessant å se en klassisk enkeltkrok som skulle matche f.eks en sunray shadow i størrelse...tror det hadde blitt en rimelig tung affære..Og er ikke sikker på om krok 12 for laks er så veldig nytt..I Art Flicks bok "Master fly tying guide" fra 1972.. har Ernest Schwiebert et kapittel om laksefluer. Der skriver han om størrelse:"Norwegian fishing during my seven years of experience has ranged from 5/0 doubles at midsummer even in Finnmark to size-ten low water patterns on the Laerdal in august". Har også hatt gleden av å snakke med en av gamlekara i Driva, og han fortalte at i de gode gamle dager, så gjorde han gode fangster i solsteiken midt på dagen, når alle andre sov.., på heggeli og telemarkskongen..i str dobbel 12, ørretkrik :D Kansje vi burde tørre å være litt mer ekstreme, begge veier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenden i dag er vel heller mye større variasjon. Mens det før mest ble brukt fluer i størrelse 6-2/0 brukes det i dag alt fra størrelse 16 til tubefluer med vinger på 15cm. Som Blue Charm nevner så er ikke dette bare noe som har vært gjort de siste 10 årene, men før var det kanskje litt mer forbeholdt de ekstreme enn for brorparten av fluefiskerne.

Generelt sett tror jeg folk har en tendens til å fiske med for små fluer i juni ved kald stor elv, mens de gjerne bruker for store i slutten av juli og august når elven er varm og liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den senere tid har jeg fisket mye med Irske schrimp fluer i strl. 8-14. Spesielt sent på året har det vist seg vellykket. Krokstørrelsen sier jo egentlig ikke mye om fluas totale lengde. En schrimp bundet på krok #14 kan godt være like stor som en hårvinge bundet på krok #6. Alle mine scrimps fluer binder jeg på Esmond Drury (tror det skrives slik) treble kroker. De kroker vanvittig godt. Man kan like godt binde dem på enkel- og dobbelkrok også, men orginalen ble nå en gang bundet på treblekrok. Et lite tips for ikke å stikke fingrene på treblekroken er å tre på en liten gummiring på trådholderen før man begynner å binde. Når midtre hackel skal dras bakover trer man bare ringen over hackelet før man binder det ned.

En bok å anbefale er: Schrimp & Spey Flies for Salmon av Chris Mann & Robert Gillespie.

 

Kyrre

post-168-13949845215306_thumb.jpg

post-168-13949845215736_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig' date=' her var det mye godsaker.

Godt å se at det er flere entusiaster der ute...Er det lov å spørre om hvor i verden du bruker disse fluene, og har du prøvd dem på sjø-ørreten??

 

Nå mangler vi bare noen gode gamle klassiske laksefluer...

 

Thight lines

 

BC[/quote']

 

Klassiske, ja. Hva med en representant for de mest klassiske av dem alle? Lady Caroline - en av de vakreste kvinner jeg kjenner... (ikke det at jeg på noen måte yter henne rettferdighet):

post-66-13949845216254_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en utrolig imponerende flueboks' date=' Kyrre. Kanskje litt vanskelig å ha med på innerlomma når man fisker ;)

 

Imponerende størrelse på laksen, men den må da vært lenge i elven så mørk som den er??[/quote']

Kjører påfyll derfra til mindre bokser. Laksen er tatt i begynnelsen på september, så den har nok stått en stund på elva, men jeg synes ikke den var for mørk. Smakte forøvrig fortreffelig røkt fra Grorud Fisk & Vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassiske' date=' ja. Hva med en representant for de mest klassiske av dem alle? Lady Caroline - en av de vakreste kvinner jeg kjenner... (ikke det at jeg på noen måte yter henne rettferdighet):[/quote']

 

Flott eksemplar av ladyen. Er kroppsfjæra fra gullfasan som du har brukt så lys i rødfargen, eller er det scanninga som har gjort den lysere? De skinnene jeg har av gullfasan har mye mørkere rødfarge på fjærene. Jeg spør fordi jeg synes flua ble veldig fin med denne fargenyansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassiske' date=' ja. Hva med en representant for de mest klassiske av dem alle? Lady Caroline - en av de vakreste kvinner jeg kjenner... (ikke det at jeg på noen måte yter henne rettferdighet):[/quote']

 

Flott eksemplar av ladyen. Er kroppsfjæra fra gullfasan som du har brukt så lys i rødfargen, eller er det scanninga som har gjort den lysere? De skinnene jeg har av gullfasan har mye mørkere rødfarge på fjærene. Jeg spør fordi jeg synes flua ble veldig fin med denne fargenyansen.

 

Takk for pene ord. Fjærene er litt lyse - jeg har faktisk begynt å se meg om etter et skinn med mørkere fargetone på fjærene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyrre: Du har vel ikke tilfeldigvis bilde og bindebeskrivelse av Usk grub shrimp og Why Bug Dark? Dette er fluer som intresserer meg veldig. Har komponert noen egne til sjøørret i elv. Har lite kunnskap om disse fluene og tar gjerne imot tips. Boka Shrimp & spey flies for salmon må anskaffes. Imponerende flueboks forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyrre: Du har vel ikke tilfeldigvis bilde og bindebeskrivelse av Usk grub shrimp og Why Bug Dark? Dette er fluer som intresserer meg veldig. Har komponert noen egne til sjøørret i elv. Har lite kunnskap om disse fluene og tar gjerne imot tips. Boka Shrimp & spey flies for salmon må anskaffes. Imponerende flueboks forresten

Det finnes nok en del varianter, men her er i hvertfall min variant:

 

Krok: Esmond Drury treble strl. 8-14

Tag: Oval sølvtinsel

Hale: Røde brystfjær fra gullfasan

Rib: Oval sølvtinsel

Bakkropp: Orange dubbing

Midtre hackel: Orange hane

Framkropp: Sort dubbing

Front hackel: Sort hane

Vinger: 2 stk. fjær fra djungle cock (opdrett)

 

På Why Bug Dark kutter jeg ut vingen, bytter tag og ribbing med gulltinsel og bruker rødt midtre hackel.

post-168-13949845218547_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg satt her å så på de pene fluene deres så ble jeg nesten småromantisk. Jeg satt å sorterte tiurfjær og fikk rett og slett lyst på å lage en lakseflue som gjenspeiler litt av tiurens adferd. Jeg har sett såpass med laksefluer at tippets og junglecock måtte være med, jeg vet at laksen ofte er selektiv på disse materialene :D . Som ørretfisker så liker jeg cdc det måtte også bli med. Også skulle resultatet se litt "uvanlig" ut.

 

Tippet ble bundet inn som hale og 2/3 deler av kroppen ble dekket med flat sølvtinsel, ribbing over hele kroppen av oval sølvtinsel.Cdc'en ble lys oliven, oliven og sort i nevnte rekkefølge. Jeg spant cdc i dubbingløkke og surret det på som et palmerhackle bortover.

Vingene av junglecock er taklagte med en liten v-fasong, nesten som en vårflue laugh.png' alt=':lol:'> Så var det siste finish: Hacklet! Tiuren har mange fine fjær, brystfjærene har jeg en stor forkjærlighet for. Så jeg plukket ut en stor fin en som skulle sørge for skikkelig langt hackle. Jeg bandt det inn slik at det stikker godt ut, ja nesten som en "ballkjole" :oops: . Tanken med det er at strømmen i elva skal stryke det bakover slik at flua blir litt mer slank. Ved å trekke i flua på rolige strekk vil hacklet "pulserere" eller bruse med fjøra som tiuren er så flink til. Og der fikk flua navnet sitt: Bruser'n etter tiurens oppførsel om våren.

 

Noen som har trua på denne?

brusern2.jpg

brusern1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen som har trua på denne?

 

Min morfar hadde kun et motto når det gjaldt fluer. Det var kun Heggeli som gjald. Enten var det heggeli, nesten heggeli, ikke ulik heggeli, litt ulik heggeli osv. Må vel si at denne flua har litt likheter med den flua så at den fungerer godt til laks er jeg ikke i tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har trua på denne?

 

Den ser svært lovende ut! Morsomt med CDC; jeg har et "hemmelig våpen" - en lakseflue der CDC er et viktig element som har reddet noen fisketomme dager for meg, så jeg har kan godt tenke meg at det er et materiale med egenskaper som gjør seg godt i laksefluer. Og så var jo tiurfjæra flott! Jeg må visst få tak noen sånne - tiurfjær finnes også bl.a. i et par gamle spidermønstre. Men må man ut i skogen og skyte dem selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fluefiske messen i Kolding i 2001 bandt Marvin Nolte CDC fluer for laks. Teknikken var ikke ulik din Rune. Han hadde riktignok ikke junglecock på fluene, men kragehacklet over cdcen var bundet på samme måte.

Det er mulig å få CDC i alle farger også beregnet for attraktor fluer, så mulighetene er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua ser kjempe ut, jeg er ingen utpreget laksefisker men binder selv noen laksefluer fordi de representerer noe annet og fin måte å dyrke "hobbyen" på. Det jeg har lært om laksefluer er fra lokale fisker og her er det Heggeli og hårvinger det går i, ellers er mine fluer etter M. Frødin sin filosofi ang Salarfluer, mjuke hår og flash med mye bevegelse som gir liv og bevegelse, slik sett er CDC og langt kravehackel ideelt. Du må skrike ut når du lander din 1. laks på denne !!! Ellers er Frødin kommet med fargede slanger til sitt tubesystem. Det jeg stusser på etter å ha bundet Frødin sine greier er at fluer blir veldig lette og om de fisker bra gjennstår å se. Ellers kan jeg jo spørre Frødin, han kommer næmlig til Tromsø i januar ifbm lansering av LTS sine produkter her lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
fluene,

den som ikke prøver får heller ikke fisk veit du rune.

funker sikkert på riktig tid og sted

Hehe, i know :D Jeg må spørre vet du, for laks det kommer jeg ikke til å fiske med det første. Greit å få det bekreftet at den kunne ha tatt fisk. Har gitt bort et par slike til uttesting med litt penere lakkert hode :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...