Gå til innhold
  • 0

mer spørsmål om backing


Bjørn Larsen

Spørsmål

Har sett videoen der Staffan monterer et ørretsett på Mollandmedia, og har prøvd å spleise fluesnøre og backing slik han gjør det ved å tre backingen over fluesnøret.

 

Har selv en Lawson braided dacron backing og et femmersnøre, men når jeg prøver å skjøte de så fliser backingen seg bare opp og er generellt sett veldig trang og lite elastisk. Har skråklippet fluesnøret for at det skal penetrere bedre, men til ingen nytte. Det blir for trangt liksom  ???

 

Har jeg feil backing el feil teknikk?

 

 

pardo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest AndreBrun

Enig med Sjur - bruk nåleknuten. Pluss at jeg surrer på et lag med 8/0 bindetråd for å jevne overgangene enda mer, og at 8/0 skjærer litt ned i materialet. Og så bruker jeg et lag med myk Fly-Tite oppå der igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig i at nåleknuten er grei. Den har ikke skapt noen problemer til nå, men jeg synes overgangen Staffan bruker i den videoen virker veldig slick.

 

Metoden din André, virker jo også veldig glatt og fin. Høres ikke så komplisert ut heller, utenom at jeg mangler Fly-Tite.

Takk for tipset  :)

 

Slike løkker du nevner Bjørnar, mener jeg å ha sett en gang. Praktisk  ;)

Hvordan smelter du coatingen da? Med varme el noe kjemisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vil fraråde føner evt varmluftspistol da det er vanskelig i få konsentrert varmen på ett sted :-[, fare for at du varmer opp og smelter coatingen utenfor krympestrømpen :'(. Tenn heller et telys og bruk det ;), åpne gjerne en flaske vin og gjør det litt koselig mens du holder på ;)

 

I alle fall lykke til med både løkker og evt vin ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vil fraråde føner evt varmluftspistol da det er vanskelig i få konsentrert varmen på ett sted :-[, fare for at du varmer opp og smelter coatingen utenfor krympestrømpen :'(. Tenn heller et telys og bruk det ;), åpne gjerne en flaske vin og gjør det litt koselig mens du holder på ;)

 

I alle fall lykke til med både løkker og evt vin ;D ;D

Tror de varmepistolene leveres med munnstykker i forskjellige størrelser, men til krympestrømper har jeg alltid brukt lighter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vil fraråde føner evt varmluftspistol da det er vanskelig i få konsentrert varmen på ett sted :-[, fare for at du varmer opp og smelter coatingen utenfor krympestrømpen :'(. Tenn heller et telys og bruk det ;), åpne gjerne en flaske vin og gjør det litt koselig mens du holder på ;)

 

I alle fall lykke til med både løkker og evt vin ;D ;D

Tror de varmepistolene leveres med munnstykker i forskjellige størrelser, men til krympestrømper har jeg alltid brukt lighter. :)

 

Helt riktig det med munnstykker :), men her snakker vi varmluft som blåses ut av et lite munnstykke. Små turbulente strømvirvler som kryper oppover/nedover lina og smelter coating :o. Som de sier i utlandet, "been there, done that" funka dårlig >:(. Samt den lille enden på krympestrømpen du ikke skal smelte for å få inn ei saks og klippe, krympa den også gitt ???

Nei mye bedre med lighter eller telys, de beste løkkene fikk jeg etter en halv flaske vin ;D men etter 2 ble det bare tull :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vil fraråde føner evt varmluftspistol da det er vanskelig i få konsentrert varmen på ett sted :-[, fare for at du varmer opp og smelter coatingen utenfor krympestrømpen :'(. Tenn heller et telys og bruk det ;), åpne gjerne en flaske vin og gjør det litt koselig mens du holder på ;)

 

I alle fall lykke til med både løkker og evt vin ;D ;D

Tror de varmepistolene leveres med munnstykker i forskjellige størrelser, men til krympestrømper har jeg alltid brukt lighter. :)

 

Helt riktig det med munnstykker :), men her snakker vi varmluft som blåses ut av et lite munnstykke. Små turbulente strømvirvler som kryper oppover/nedover lina og smelter coating :o. Som de sier i utlandet, "been there, done that" funka dårlig >:(. Samt den lille enden på krympestrømpen du ikke skal smelte for å få inn ei saks og klippe, krympa den også gitt ???

Nei mye bedre med lighter eller telys, de beste løkkene fikk jeg etter en halv flaske vin ;D men etter 2 ble det bare tull :-X

 

Hehe ja det hjelper av og til med litt vin. Faktisk blir kastingen min også bedre etter et par glass  ;D

 

Takk for tipset ang ukontrollert varme som strømmer ned langs coatingen. Vil nødig svi for mye av det nye GPX snøret.  ;)

Telys høres jo kontrollert ut. I tillegg har man vel begge hendene fri til arbeidet. Billigere en varmluftpistol er det også  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...