Gå til innhold

vanskelig laks


pellus

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hadde meg ein tur i Åheim´s elva i går kveld. dette er ei lita lakseelv med hovudvekt av smålaks. det har nå ikke kommet noe nedbør dei siste døgna, så elva var ganske lita. gjekk eit godt stykke av elva uten noe napp.  ca kl 22.30 gjekk eg ned til osen, sidan floa var på vei inn. der er ein stor høl som leder rett ut i havet. mange lakser som hoppet og leika seg voldsomt, to tre hop etter hverandre. dette var laks på ca 2-3 kilo. kasta foran fisken, bak fisken oppå fiken ja alle plasser, rask inntrek (her er det lite strøm) seint inntrekk og ikke noe intrekk, og ca 15 fluer. ikke noe.

fisker med enhands flyt #7

skula eg prøvd med tørt? er ein del SØ og der, og såg noen gode vak, men kunne ikke finne ut hva den tok

 

er det noen som har eit godt tips til fluevalg her?. gjekk ned fra 0.20 til 0.14 fortom, men dette hjalp helder ikke.

 

dette er så iriterende, fiksen er der, men vil ikke ta. har hørt andre si att det er vanskelig å få laksen til å bite i osen her. men har helder ikke sett noen brukt bomber eller lignende.

 

Per Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opplevde noe lignende i driva i 2006 sesongen. på kvelden kom floa på den nederste delen av elva og fisken hoppet over alt uten å ta. jeg valgte å sove over denne frustrerende tiden, men kompisen min valgte å fiske mer. neste morgen fikk jeg en på 5,9.

kan hende at fisken konsentrerer seg om å gå opp i elva og ignorerer fluer eller at det kanskje er det ganske mye fisk på samme sted og de bruker oppmerksomheten på hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiske om natta eller seint på kveld er best når elva er lita. er ivertfall mine erfaringer derfra. små montana nymfer har eg og andre hatt godt fiske med. det beste er om det er en liten bris så elva ikkje er speilblank. eg går ikkje under 0,20 der da fisken lett setter seg fast i bunnen. om eg ikkje skal fiske med bombere eller liknende bruker eg intermediate nedanfor brua. den går ikkje i bunn da du uansett er avhengig av inntrekk for å få fart på flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Selv er jeg ikke noen laksefisker, men har jobbet i jakt-/fiskebutikk som selger sesongkort til ei eminent lakseelv.

I følge tørrfluegutta går gurgleren ofte bomberen en høy gang!!

Ifølge "proffene" er det svært viktig at bomberen er riktig proporsjonert. De bytter ut kalvehår i halen og indikatoren med elk-hår (ikke elg...) og binder begge rett opp!

Gode kroker til disse er f.eks. Partridge "Klinkhammer" i store størrelser.

 

Det eneste jeg har fått på bomber er sjørøye. Da snakker vi om stooore, hvite druknede bombere........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

stiligst med sinktipline....oppstrømskast, i svingen trekke gurgleren under får å gi den fri drift.....da er kaksefiske gøy, men først da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...