Gå til innhold

1 hånds eller 2 hånds


Anbefalte innlegg

Stenger jeg brukte i min spede "ungdom" :oops: hadde kun en misjon. Få laksen opp fortest mulig. Det var snakk om 15 fot klasse 11/12.

 

Numere bruker jeg mest enhånds 9 fot klasse 7, utrolig morsomt å kjøre fisk på og man får slite bra med en 10 klios hengende i andre enden. Laksen får helt klart en større sjanse også.

 

2. håndsstangen som forøvrig har blitt 12,6 fot klasse 9, bruker jeg kun om jeg ikke kommer ut med 9 fotern.

 

Er det så at man søker personlig spenning istedet for trofeer jo eldre man blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du !

Personlig vil svaret mitt bli enhånds. Rett og slett fordi jeg synes det er gildere å gå å kaste med, og lets face it...det er det det blir mest av :) Imidlertid oppfatter jeg normalt ikke laksefiske med enhånds som et kompromiss (snarere som det eneste rette :) ). Det er gjort undersøkelser som viser at "løftekraften" i en tohånds ofte er lavere enn på en enhånds. Normalt vil det altså ikke ta noe lenger tid å lande en laks med enhånds, men det er nok noe mer krevende for fiskeren.

 

Svakhetene ved enhånds kontra tohånds kommer slik jeg ser det først til uttrykk når laksen er svært langt ute (sjeldent) siden man ikke er i stand til å løfte like mye snøre klar av vannet, og ved bruk av store (eg. svært store/tunge) fluer.

 

Et annet problemområde er kanskje at når vannet står langt inn i småskauen. Tar laksen ned stryket under slike forhold er det nyttig med en lang stang for å holde snøret klar av busker og kratt når man springer etter (ref. mange av Finnmarkselvene) :)

 

Dette er imidligtid ikke normalsituasjoner.

 

For meg (som "Sportsfiskeren" ser jeg), allround laksestang; 9,5 fot #7 !

 

Spenning eller trofeer ? Ja takk begge deler ;)

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bruker mest en-hånds 9,5 fot #8. Duger til det meste av mitt laksefiske, men slik jeg ser det har man et stort handicap hvis man legger igjen 2-håndsen hjemme. Store elver med null baksleng er det bare 13-fotern som duger (i hvertfall for meg). I smålakselver med liten vannføring duger det greit nok med en femmer stang hvis man ikke skal kaste digre jern.

 

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv en periode hvor jeg prøvde å få størst mulig laks på lettest mulig utstyr. Kjøringen av laksen tok riktignok mye lengre tid enn med tohåndsstenger, men utrasene ble ikke noe lengre og villere.

Nå har jeg gått tilbake til tohåndsstanga og mesteparten av mitt fiske skjer med 14 eller 15 fots stenger, med mindre jeg fisker i typiske smålakselver. Har det ikke noe mindre gøy av den grunn. Det artigste synes jeg faktisk er når en bruker grovt utstyr og laksen allikevel er så sterk at du føler du er helt uten kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en laks for et par år siden som var på 10 kg, tatt på 1 hånds klasse 5-7 :roll: jupp, stemmer det, ingen skrivefeil.

 

Men da var jeg faktisk på vei å kaste stangen i elven, var så sliten, dirret i armene. Der vant laksen nesten iallefall. Tror ikke jeg tester laksefiske med slik myk stang flere ganger.

 

Men fin historie er det nu. Stangen er byttet ut mot en ren 7'er stang nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal kjøpe enhånds eller tohånd eller begge er noe jeg har lurt på lenge. Regner med mest å fiske i Gaula og sideelver 3mil sør for Støren.

Sideelvene er ganske smale og jeg ser for meg at å stå der med en 14" er dumt. Men kanskje det eneste riktige i selve Gaula. Hva med en #7 9.5" til begge deler???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du velge kun en av de stengen så vil jeg anbefale deg noe mellom 9 fot og 10 fot enhåndsstang, i klasse 7. Man får ikke fisket ordentlig om man bruker for lang stang i forhold til elven. Men alikvel så er det utrolig irriterende å ikke kunne klare å kaste med helt dit hvor fisken står.

 

Jeg bruker enhåndstangen i 80% av mitt fiske, de er kun i nødstilfeller der jeg ikke klarer å kaste ut til fisken at jeg bruker tohåndsstangen. Men det finnen kortere tohåndsstenger enn 14 fot. Selv bruker jeg 12,6 fot klasse 9. Passelig lengde og ikke for stiv, så det er gøy å kjøre fiske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver endel sjøørretfiske på høsten i mellomstor elv, jeg har tidligere hatt to handsstang men fikk et noe uheldig avbrekk fra denne stanga i ca et år etter en disputt med oppsynet i en lokal elv. Han hadde ikke forståelse for at jeg øvelseskastet i elva hans uten fiskekort. Etter "saksgang" ble imidlertidig stanga levert ut et år senere uten noen annen reaksjon, ingen bot el. Like etter knakk hele spøet, jeg fikk ny stang men det var en noe trang start altså på mitt tohandsfiske slik at denne ble byttet til svigerfar mot et filmkamera. Ikke at jeg har angret på dette for min 10 fots GLX med diverse klumper dekker de fleste behov. Jeg opplver ikke kasteavstand som noe begrensing og synes mine snører, Bullet, Hardy klump flyt/intermed. samt streamline klump dekker alle behov. Dette er ikke storlaksutstyr men funker fint til de fleste forhold. Upsiden er å slippe å lære å kaste tohands og heller utvikle enhandsteknikker tilpasset klumper og tyngre utstyr. Jeg så ellers en ny Norsk flim i går der KJEMPELAKSER ble landet på enhands med teknikker tilnærmet tankegang ang nymfefiske etter ørret, det ble bundet og demonstrert bl a laksenymfer og små riffling tuber som er ideele til lett enhandsfiske. Ellers var det mye fokus på strøm, dybde og tilpassede snører ifht dette. Detr viktige uansett en el tohands er vel å presentere flua foran snuten på dyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Takke meg til å fiske ei kald og stor junielv med to-hånds. Å "slite" med synk 3 og store fluer med en-hånds er etter mitt syn en form for selvpining som jeg overlater til "fundamentalister"

Når sola skinner og elva er lita og fluene er små er ofte en-hånds et naturlig valg. Jeg synes det er naturlig å tilpasse utstyret etter hva man fisker etter og når man fisker.

Eksempel:

ER det naturlig å bruke bare langrennsski for skøyting uansett føre og disiplin. Jo da utfordringen på en topptur blir en helt annen, Garantert!

Også bindaling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Hadde selv en periode hvor jeg prøvde å få størst mulig laks på lettest mulig utstyr.

Og der er jeg nå, siste ervervelse blir en #3 10 fot til smålaksen, ser ellers ingen betenkeligheter med stor laks på enhånds, men det gjør jo litt vindt i armen hvis det drar ut for lenge.

Ser absolutt fordeler med tohånd, spesielt ved bruk av større og tyngre fluer samt jeg opplever større kjørekontroll på fisken.

Men, lett er kjekt laks er kjekt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...