Gå til innhold

"Svømmepuppa"/Viddaflue


Anbefalte innlegg

Har akkurat kommet hjem fra noen dager på høyfjellet, Hardangervidda, og områder ned rennende vann mellom store vann. Vannene lå "døde" i solsteiken, så hyggelig med aktivitet i elvene.

 

I siste "Alt om Fiske" deler Pål Krogvoll en flue som han ble tipset om gjennom Svein (Nordisk).

kameraten til Svein, hvis jeg ikke husker feil, hadde kommet over at en kreasjon fanget godt med Kola ørret.

Da fanger den sikker Vidda ørret også.....eller selvsagt, tenker jeg.

"Svømmepuppa"...med foam som ryggskjold og greier... :D

Jeg måtte tukle litt med den, sorry :D, la til litt antron hale, og noen med kort hjorte hår....a la type Sparkle Pupa....og alle vet jo at den funker.

Bandt den i relative store størrelser fordi store vårfluer er på gang på denne tiden...fisken liker dem også litt velvoksne.

Må bare si at jeg ikke hadde drømt om at de funket så utrolig godt "dead drift" i alle typer strøm midt på høylys dag....fisken bare slurpet dem i seg som om det var små døgnfluer som kom drivende.

Artig ;D

Takk Pål, og du den ukjente kompisen til Svein. Og selvsagt Svein selv...TAkk.

 

For dem som ennå ikke har bundet seg noen slike. Gjør det!!!!

OBS: Chenille vårfluepuppen til Staffan funket også....men skulle flyte helt i filmen.

 

Noen bilder av slik jeg laget "Svømmepuppen".

Det første er "the real thing" om noen var i tvil ;)

 

 

post-1338-1394985704794_thumb.jpg

post-1338-13949857048446_thumb.jpg

post-1338-13949857049268_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hjem fra "svett" tur  ;D ;D ;D

Sikkert kjekt for kroppen sier sjefen (Konemor)he-he ;) Den flua må beskues nærmere ved en passe anledning ;)

Forøvrig kjekt å se at riktig utstyr var med på turen ;D ;D ;D Hadde du med flere stenger fra Winston utenom mx'en? Og hvordan var opplevelsen?

Så unektelig trivelig ut da :) og maten er førsteklasses ser jeg  ;D ;D ;D

 

ps. Du kan gjerne legge ut flere bilder fra turen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D Da vi bruker så lang fortom og ikke vill ha den knekken som oppstår gjennom stangtuppen, tar vi det en gang rundt snellefeste og fester normalt flua i "snake" 1 eller 2 fra tupp ;D ;D ;D

Jeg ser jo helt klart at flua ble festet på korken kun i fotoøyemed, selvfølgelig for å få riktige kontraster og lysmåling i bildet ;D ;D ;D En annen ting er jo at slike festeanordninger med med masse surringer og x antall lag med lakk bare vil øke vekt på en ellers så fjærlett stang ;);D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øyvind, ikke for å virke belærende og til dels hårete: Men alvorlig talt.... ;)

Unge Syrstad sa det.....man hekter flua i en ring langt oppå stanga, fortom rundt snella...og vips klar til fiske.

Mange bruker nok disse krokringene enda, men totalt unødvendig og overflødig.

Så la nå ikke det stoppe deg ihvertfall :)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Stig, ser ut som dere hadde en fin tur. For de som leter etter dene flua i Alt om Fiske, så er det i nest siste nummer, nr 6/2008 dere finner mønster til den. Får håpe det blir litt kjøligere vær her etter hvert også, så det går an å lufte fluene i lavlandet også ;-))

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Stig, ser ut som dere hadde en fin tur. For de som leter etter dene flua i Alt om Fiske, så er det i nest siste nummer, nr 6/2008 dere finner mønster til den. Får håpe det blir litt kjøligere vær her etter hvert også, så det går an å lufte fluene i lavlandet også ;-))

 

Mvh

Rune

 

 

oooops, selvsagt, takker for rettelse ;)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke Hardangervidda tur på meg i sommer og må innrømme at det du viser nesten gjør meg syk Stig. De flotte bildene dine gir meg en voldsom "hjemlengsel".  ;D ;D.

Hører stillheten, myggen som surrer, heiloen som piper, vannet som klukker og ser ringene i vannet. Det bildet blir bare forsterket når en har måttet slite litt for å komme seg innover.

Har opplevd det samme som deg mange ganger. Når sola virkelig steiker så kan det være vanskelig å få fisk i vanna. Da er det kvelds og nattfiske som gjelder.  Løsningen da er å fiske i  elv som dere gjorde.

 

Takk for fint referat!

 

bjorni

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øyvind, ikke for å virke belærende og til dels hårete: Men alvorlig talt.... ;)

Unge Syrstad sa det.....man hekter flua i en ring langt oppå stanga, fortom rundt snella...og vips klar til fiske.

Mange bruker nok disse krokringene enda, men totalt unødvendig og overflødig.

Så la nå ikke det stoppe deg ihvertfall :)

 

Stig

 

Men herregud da mann, alle vet jo at det er idioti å legge fortommen rundt snella. Et lite hakk og 'vips', så er fisken borte med flue og fortom. Men det er såklart ikke så viktig om man fisker pannefisk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øyvind, ikke for å virke belærende og til dels hårete: Men alvorlig talt.... ;)

Unge Syrstad sa det.....man hekter flua i en ring langt oppå stanga, fortom rundt snella...og vips klar til fiske.

Mange bruker nok disse krokringene enda, men totalt unødvendig og overflødig.

Så la nå ikke det stoppe deg ihvertfall :)

 

Stig

 

Men herregud da mann, alle vet jo at det er idioti å legge fortommen rundt snella. Et lite hakk og 'vips', så er fisken borte med flue og fortom. Men det er såklart ikke så viktig om man fisker pannefisk. ;)

Ikke rundt snella, men sveiven. Den lille tappen som man bruker når man sveiver inn snøret etter endt fiske vet du  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øyvind, ikke for å virke belærende og til dels hårete: Men alvorlig talt.... ;)

Unge Syrstad sa det.....man hekter flua i en ring langt oppå stanga, fortom rundt snella...og vips klar til fiske.

Mange bruker nok disse krokringene enda, men totalt unødvendig og overflødig.

Så la nå ikke det stoppe deg ihvertfall :)

 

Stig

 

Men herregud da mann, alle vet jo at det er idioti å legge fortommen rundt snella. Et lite hakk og 'vips', så er fisken borte med flue og fortom. Men det er såklart ikke så viktig om man fisker pannefisk. ;)

 

Legger den selvfølgelig ikke rundt snellefestet hvor det på mange sneller er skarpe kanter, men på utsiden av selve spolen... rundt og fint :) Aldri opplevd merker eller hakk pga av dette. Og ja, de tynne fortommsspissene har blitt ettertrykkelig testet på store ørreter (2+)mens jeg har brukt denne metoden. Så det er bare å prøve ;D  Mulig ula force'n er spesielt godt egnet til denne metoden, men tror da det skal gå på de fleste sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da mann, alle vet jo at det er idioti å legge fortommen rundt snella. Et lite hakk og 'vips', så er fisken borte med flue og fortom. Men det er såklart ikke så viktig om man fisker pannefisk. ;)

 

Vet ikke hva slags skrapgods du bruker som snelle, men JEG har ihvertfall tilgode å se noen med så dårlig finish i dette området at det skader fortommen.

 

Men, det er klart, hvis noiaen først har satt seg...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi tar diskusjon om hvordan ødelegge fortom i annen tråd :)

Men skjønner jo at når man først ser problem, at det helt klart hadde vært ønskelig med eksempelvis en dingselur å feste fluen på....bare for å helgradere seg å sikre flere salg.. :D

Men tror som alle andre også påpeker her Øyvind, at til og med de som laget stangen er vant til noe større enn de steikepanne fiskene jeg må nøye meg med ;)

 

Syrstad, ja, jeg hadde med meg to #5 "Green sticks" til fjells. Den raske BIIMX 9' og den mod raske og dypere BIIx 9'.

Bildet ble dessverre tatt med den stangen jeg brukte minst til elvefiske, BIIx er mitt elvevalg under de fleste forhold, og BIIMX ble brukt på vannene, stort sett. Denne også ypperlig til intermediate/synk med flere fluer på fortom.

To forskjellige stenger, men samtidig begge alene fullt ut i stand til å håndtere begge situasjoner med stil.

BIIx er litt mer #4 i arbeidet med kjøring av fisk, og selvsagt også derfor mer ømtåelig for mye vind....med mindre den ikke kommer rett forfra...da er tom den stangen en drøm å kaste med. Får satt linebukter med temmelig lite line ute, og intet problem å presse noen meter beint imot vind.

Den løsere toppen gjør det hele mindre kontaktskapende med line ved sidevind...

 

Totalt sett tror jeg det er greit å ha med to stenger til fjells, j..... irriterende hvis en ryker 4-5 timer inne på vidda.....og ikke har med en reservestang.

 

Alt i alt noen kjempeflotte dager, med som Bjorni sa: Heilo sang på myrene og susing fra mygg....det er selve magien ved fjellet. Fantastisk. Skulle ønske jeg var nordsjøarbeider, fri og frank disse sommermånedene...går altfor fort over, skulle gjerne ha trasket innover igjen allerede imorgen :)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med Øyvind her...

Ser mange fiskere med fortommen i spenn rundt snella. Når man går i skog og kratt er det fort gjort at fortommen dras mot en skarp kant på snella, eller mellomrommet mellom snellehus og spole. Lett å skylde på stor fisk som røyk fortommen da... ;D

 

På stenger uten hempe legger jeg fortommen rundt sveiva, men aller helst vil jeg ha hempe. Hempe er bra!  ;)

 

Tror vi tar diskusjon om hvordan ødelegge fortom i annen tråd :)

 

Sorry, skal ikke ødelegge tråden om svømmepuppa... eller var det stangreklame vi diskuterte..??  :P;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sorry, skal ikke ødelegge tråden om svømmepuppa... eller var det stangreklame vi diskuterte..??  :P;D

 

Åhhhhh, BEKLAGER så mye Flemming at jeg spurte om  hvordan de andre stengene Stig hadde med fungerte :'( :'( :'(

Skal heretter be om tillatelse før slike spørsmål blir stilt :rolleyes:

Hva kan man egentlig spørre om på slike inlegg ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sorry, skal ikke ødelegge tråden om svømmepuppa... eller var det stangreklame vi diskuterte..??  :P;D

 

Åhhhhh, BEKLAGER så mye Flemming at jeg spurte om  hvordan de andre stengene Stig hadde med fungerte :'( :'( :'(

Skal heretter be om tillatelse før slike spørsmål blir stilt :rolleyes:

Hva kan man egentlig spørre om på slike inlegg ???

 

Så så... Det var bare en vennligsinnet fleip fra min side.  :)

 

Klarte bare ikke å holde meg når fortomsdiskusjonen ble of topic i "Winston-reklamen", som igjen var "of topic" i denne svømmepuppe-tråden. Ikke vondt ment... ;)

 

Jeg kjenner Stig som en særdeles hyggelig fyr, og jeg tror ikke han tar seg nær av kommentaren min.

Det var i hvert fall ikke meningen... :-\

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sorry, skal ikke ødelegge tråden om svømmepuppa... eller var det stangreklame vi diskuterte..??  :P;D

 

Åhhhhh, BEKLAGER så mye Flemming at jeg spurte om  hvordan de andre stengene Stig hadde med fungerte :'( :'( :'(

Skal heretter be om tillatelse før slike spørsmål blir stilt :rolleyes:

Hva kan man egentlig spørre om på slike inlegg ???

 

Så så... Det var bare en vennligsinnet fleip fra min side.  :)

 

Klarte bare ikke å holde meg når fortomsdiskusjonen ble of topic i "Winston-reklamen", som igjen var "of topic" i denne svømmepuppe-tråden. Ikke vondt ment... ;)

 

Jeg kjenner Stig som en særdeles hyggelig fyr, og jeg tror ikke han tar seg nær av kommentaren min.

Det var i hvert fall ikke meningen... :-\

 

 

 

Beklager så mye Flemming  :-*

Da har jeg nok misforstått innlegget ditt :-[ :-[ :-[

Skal prøve å lese litt mellom linjene neste gang ;)

 

 

MEN TIL STIG, FLERE BILDER DA MANN ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei gutter... :)

Nei, du har rett Flemming, jeg nikket annerkjennende til ditt innlegg... :D :D

Jeg måtte faktisk se tilbake for å sjekke når jeg nevnte Winston (trodde jeg bare hadde snakket om Boron ditt og datt)....men så satt jo vårflua nærmest midt i "smørøyet" på første bilde ;D ;D

men, men....det tåler jo vi, og jeg ditto kommentarer, ihvertfall fra deg Flemming :)

 

Og Syrstad, skal slenge inn et par andre flotte stemningsbilder også, så får heller dere "kjempestor-kanskje størst av alle fiskere" bite dere i leppa når de puslete steikepanne fiskene dessverre er en del av den totale lykke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn at svømmepuppa er ferdigdiskutert, er det da lov å kommenter på andre ting som har blitt sagt? ??? ???

 

For en gjeng...

 

Og du liker det så godt ;);D ;D ;D

Bar kommenter i vei du ;D

 

Best å spørre, så'n ikke får huden full...

 

I såfall:

 

Hempe? Hva slags hempe, da? Sveiva duger ikke til denslags på snella mi, ihvertfall. Helt flat hardplast - ikke egnet. Snellefoten derimot, er helt topp - ingen skarpe kanter der; heller ikke et sted hvor det er mulig å få riper og hakk. Totalt skjermet. Dersom noiaen for skarpe kanter på snellefestet tar overhånd så er det bare å slenge på en bit sportstape. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...