Gå til innhold

Bloddråpesvermer.


Anbefalte innlegg

På en av fiske turene i sommer kom jeg i prat med en som lurte på om jeg hadde sett noen Bloddråpesvermere ? hva kalte du`n sa du , spurte jeg ???. Bloddråpesvermer sa han igjen,ok nei det har jeg nok ikke,svaret jeg høflig :D .ER du ikke rektig naglet tenkte jeg kjapt ;D.

 

Da han skjønte at jeg var litt forvirra forklarte han at det var sommerfugler med røde flekker på vingene og at de kunne forekomme i ganske store mengder og at han alltid hadde ett par imitasjoner med seg i flueboksen sånn i tilfelle :).

 

Så til sakens kjerne, er det noen som noen gang har observert denne i så store mengder på vannet at fisken har sporet seg inn på dem :)?Og en ting til de er jo giftige så hvordan vil det gå med fisken hvis den skulle spise disse :D?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Bloddr%C3%A5pesvermere#Norske_arter

 

 

kjell

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har jeg observert i fjellområdene rundt åstdalen, har aldri sett ørret beite på bloddråpesvermer, men lokalkjente mener imitasjonen av disse er bankers, så da spises de av fisk vil jeg tro. Jeg har forøvrig ikke prøvd imitasjonen da jeg generelt satser på å imitere det som klekker :) Dessverre har jeg ingen bilder, men det er vakre insekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, tror jeg har sett den imitasjonen i en "slukforetning"  ;D

Spinnerfiske kalles det vistnok, derfor ikke egnet til fluefiske ;D ;D ;D

 

Men fra spøk til alvor, leste at "Bloddråpen" inneholder Cyanid (det er fali det), og det i alle stadier (Fra larve til voksen). Spiser ørreten slike insekter????

Vet at fugler holder seg unna en del larver og sommerfugler grunnet vond smak og giftstoffer(men det er vel etter erfaring).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er riktig fine :D.

 

Personlig så kan ikke jeg heller huske å sett disse ligge på vannet,men ifølge han som jeg pratet med så var hvist det ikke helt umulig :).Som han sa så kunne de forekomme i riktig så store mengder og da også på vannet ,det fikk da fisken til og gå bananas ;D. ;D.

 

Man har jo stort sett Biboer,mauer og andre landinsekter i flueboksen, kanskje man burde ha ett par Bloddråpesvermere også :D :D.Sånn just in case ;D.

 

Som D.Syrstad nevner her også de er jo giftige ,hvordan påvirker det fisken i så fall?  :).

 

 

 

 

kjell

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

i kautokeinoelva var jeg bivåner til en ekstremsverming av disse insektene....strandkanten var bekledt av dem....dette burde skapt stor fugleaktivitet! det vaket heller ikke unormalt mye....tror ikke at dette er aktuelle byttedyr for ørreten eller de andre insektspisende fiskene. det er nok den kjemiske beskyttelsen blåsyre som får fisken til å holde seg unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloddråperen liker seg over bla annet einer kratt. Når det er varmt og sol og vind kan disse blåse utpå og gi et fantastisk fiske. Har selv opplevd dette et par ganger på et fjellvann.  Dette insektet svermer vel hvert 3 år hvis jeg ikke husker helt feil, så det er noen år mellom hver gang dette skjer. Har snakket med flere eldre fiskere som kan fortelle om vakfest etter disse og da spesielt sent i august "august bettet" som de pleier å kalle det.

Lars

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...