Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Nå er det nyss før det blir litt elvefisking på meg. Da må superklekkeren lages i diverse farge og størrelser. Har nesten ikke bundet en flue på et år nå, så her må man være litt tilgivende. Denne cripplevarianten har jeg mistet et par fisker på, men har jaggu fått noen også. Synes den flyter så fint og holder seg flytende til evig tid, og jeg får trua hver gang jeg knyter den på. 

cripplebisken.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Langt utenfor sesong for disse riktignok, mendet klekker vel noen vespertina neste sesong også.

Fikk lyst til å binde noen slike i hvert fall. De funket fint denne sesongen. Tynt 'hackle' med harelabb dubbet i løkke

 

20190817_194228.jpg

Endret av Truls
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Full gass og innspurt på døgnfluer i jula, her er en variant basert på vingeteknikken jeg la ut for litt siden i databasen: https://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/664
Døgniser på krok 16-20 er moro synes jeg, disse er laget på 17 102Y som er en bra størrelse for disse små som kommer utover sommern. Jeg lager ikke så mange varianter men har som her en lys gul-oliven, så litt mørk oliven og en mer brunoliven med innslag av rust.

Bioten her er i fargen PMD og thorax har jeg blandet haremaske og snowshoe.

Split-Wing-Duns.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ei stønn her ;D Neste er vel å lage en lys oliven da på 17. Jeg ville ha reist vingene litt mer opp, jeg liker å ha dem rundt 45 grader ut til siden. Regner med at du splitter før du dubber thorax, da kan du enkelt kontrollere dette ved å surre opp vingene litt etter splitten. Jeg pleier også å trekke den splittern lett over først, så 3-4 surringer fram, holder i vingene opp også strammer jeg. Brett bakover og surr knallhardt ned. Dub.

Ganske artige fluer å binde?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er koseflue :)

Følger SBS’en din ganske til punkt og prikke, bortsett fra at jeg fester fire fjær i en go isteden for å pirke med to og to... :) Bruker tmc aero-drywing for å splitte, og har kommet til at det som fungerer best for meg er å bruke en åttendel av «bunten» (drywing splitter seg naturlig i fire, så jeg splitter en av disse en gang til i to. Da blir det tilsvarende én «bunt» som sighter mellom vingene.) Det er et par små-detaljer knytta til drywingen og sighteren som er litt kilen syns jeg. Å få den stram nok med tynn tråd (veevus 14/0) er et c-moment, samt når sighteren brettes tilbake blir det ei lita «tå» som ikke lar seg dekke med tråd - den må «dubbes inn». 

Har ikke med meg #17 på juleferie, så det er litt krise :46_confounded: Har dog med #13 og lys beige kalkunbiot... :108_metal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe noen inspirasjon, jeg prøvde meg allikevel grovt på en klekkervariant her. Til orientering: Dette er min 4 flue noen gang. Hadde en i boksen fra før som jeg fikk av en jovial kamerat, fisket horribelt bra i elv, eneste var at jeg slet med krokingen. Prøvde meg på det samme mønsteret, bare med en TMC 2487, gikk altså så beinhardt ut, størrelse 18..

Oliven dubbing, oliven bindetråd - Veevus 14.0. Natural CDC til vinge. Vingen kunne vært noe mer fremoverbøyd tror jeg.. 

Testet i vann, flyter godt og dypt i filmen uten Dry Magic. Noe høyere med. 

IMG_20200101_130735.thumb.jpg.d05d26f067e82de9bf3ac43ef8f3d4ff.jpg

 

Endret av Roaas
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bandt opp denne klekkeren etter inspirasjon fra Rakkenes. Artig sak og binde, ga meg trua på flua. Likte denne godt Får se om den gjør seg på vannet etterhvert også. Jeg veit ikke om disse fluene jeg har surret opp i seg selv er noen inspirasjon, men titt på Rakkenes sin video HER

TMC 2487 i strl 14, 16 og 18. Hareøre oliven og chocolate brown til dubbing og hjortehår til comparadun vinge. 

IMG_20200119_132118_973.thumb.jpg.0196922886a8ce0ef86447315348f2b7.jpg

Endret av Roaas
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Prøvde meg på CDC Double Wing NoHackle som Rune har lagt i databasen vår. Jeg tenkte å teste denne som Vespertinaimitasjon. Kul å binde! På de minste døgnfluene våre står det for meg mellom denne typen imitasjon eller shmaen-typen (for de som kjenner den). Ser at jeg må ned på str 19 for å imitere de minste Vespertinaene.

Her på krok TMC 102y #17:

20200324_220918.thumb.jpg.c28b4d8c6064b7db0f8e3fe7dd88bbf6.jpg

20200324_220704.thumb.jpg.20cf0b3c30a16d2fca7640ca144de692.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2020 den 14.27, Roaas skrev:

Bandt opp denne klekkeren etter inspirasjon fra Rakkenes. Artig sak og binde, ga meg trua på flua. Likte denne godt Får se om den gjør seg på vannet etterhvert også. Jeg veit ikke om disse fluene jeg har surret opp i seg selv er noen inspirasjon, men titt på Rakkenes sin video HER

TMC 2487 i strl 14, 16 og 18. Hareøre oliven og chocolate brown til dubbing og hjortehår til comparadun vinge. 

IMG_20200119_132118_973.thumb.jpg.0196922886a8ce0ef86447315348f2b7.jpg

Se der ja, DHE, eller Trout Ammunition som Bob Wyatt kaller de. Enkel og rask flue å binde opp.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte leptoer Jarle. Holder på med mye det samme. For tiden pekyrande små vespertinaer. Her på krok 19. Synes ganske ofte jeg må såpass ned i størrelse for at fluen ikke skal se ut som en liten fugl sammenlignet med ekte vare. Veldig glad i å bruke comparadun i de små krokene. 

IMG_20200402_201132.thumb.jpg.c34f7246949ba427fe539f12c37d25dd.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det. Fluene som er små og søte i stikka blir ofte store sammenlignet med de ekte insektene. De no-hackle Leptoene på bildene over er på 102y #17. I teorien en riktig krok og størrelse til Vespertina. Men i virkeligheten må man ofte ned på str 19.

Uhyre strøken comparadun Morten! De proporsjonene der er innafor :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...