Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Endelig kommer det no ut av stikka - satt langt inne å komme i gang igjen denne høsten. Dette er blitt «brødvarer» i nymfeboksen: Egans frenchie og Devins Olsens gulrotnymfe. (Ikke til å forveksles med Runes gulrotflue.) Jeg har noen millioner fluer å binde før sesongen starter, både tørt og vått - så det er vel bare å henge i.

D9749898-F133-4B8F-986F-9B30F4E77FE6.thumb.jpeg.fd19bce65507d07db805d385b5333597.jpeg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (2 timer siden):

Det er jo fullstendig uetisk å bruke syntetfibre på en nymfe... 

Haha! Jo jeg kan si meg enig der. Langt over streken :-)

Takk for innspill Rolv og Rune! Da har jeg litt spillerom i stjertpartiet skjønner jeg. Hvis det er lov å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å knyter litt små døgnfluer, disse er TMC 102Y Str 19. Har normalt laget disse med bare trådkropp eller biot hvis jeg har liten nok. Men nå tenkte jeg å teste body quill og synes jeg fikk til noen fine farger nå.

Bruker 7-10 Coc de Leon fibre i halen, vingen lages av cdc fibre som i klemma på bildet, wild mallard og en side av 3-4 fjør, vingen festes i tuppene som seinere tippes opp slk at alt samles (presser sammen vingen med dub). Flyter som en dupp...

Her er noen kroppscomboer som jeg liker:

Bq34 + lt cahill tråd, ignita, lysere baetis, cloeon, centrop...  (til venstre fremst på bildet)
Bq32 + Oliven tråd, generell oliven baetidae
Bq 32 + lt cahill, veldig fin ignita.
Bq 10 +  mørk brun tråd, vespertina (til høyre på bildet).

Matchende dub i thorax, litt mørkere... Bruker superfine trico på vespertina. PÅ de andre så blander jeg til litt bever, ekorn, hare...

Small-Cdc-Duns.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (På 25.12.2020 den 14.10):

små døgnfluer

Disse var meget flotte! Giftige, forlokkende farger man får ved å kombinere bindetråd med Hends BQ :-)

Har prøvd å tolke hvordan du får til vingene i vifteform ved å binde inn cdc-stacken i tuppene for så å brette opp. Men er ikke helt med. Skjønner at vingene formes med dubbingen i thorax. Vil du forklare litt nærmere? Eller legge ved et bilde av prosessen vred anledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (13 timer siden):

Disse var meget flotte! Giftige, forlokkende farger man får ved å kombinere bindetråd med Hends BQ :-)

Har prøvd å tolke hvordan du får til vingene i vifteform ved å binde inn cdc-stacken i tuppene for så å brette opp. Men er ikke helt med. Skjønner at vingene formes med dubbingen i thorax. Vil du forklare litt nærmere? Eller legge ved et bilde av prosessen vred anledning?

Var vel litt upresis der ja, her ser du, tuppa er vel litt relativt kanskje. Jeg sitter ofte å surrer fluer og skriver her samtidig da kan det gå litt fort i svinga....  Jeg,binder inn slik, bare legger 3 harde surringer over bunten, ditto foran, så går bak "tuppene" med tråden og har på dubbing. Dubb vingen i posisjon, legg mesteparten av dubben bak vingen ved å surre skrått fram på stedet. Den bakre delen er reist opp etter 3 runder ca. så legger du et par foran så vil det spre seg ganske fint it som en halv til trekvart compara.

cdcdun.jpg

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Rune! Dette må prøves! Har mer eller mindre gitt opp normale duns til de minste døgnfluene da jeg synes profilen til de jeg har prøvd ikke blir tydelige nok for fisken. Har derfor gått all in for Biot Dun i de minste størrelsene.

Denne varianten fikk jeg trua på! Takk for at du deler! Med denne typen kropp så finnes jo ingen grenser for fargekombinasjoner heller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (43 minutter siden):

Takk skal du ha Rune! Dette må prøves! Har mer eller mindre gitt opp normale duns til de minste døgnfluene da jeg synes profilen til de jeg har prøvd ikke blir tydelige nok for fisken. Har derfor gått all in for Biot Dun i de minste størrelsene.

Denne varianten fikk jeg trua på! Takk for at du deler! Med denne typen kropp så finnes jo ingen grenser for fargekombinasjoner heller :-)

Biot dun er bra den da, får jo nesten lik profil fra undersiden. Denne her er nok enklere for de minste da vingeteknikken bygger veldig lite på kroken. Sånn har jeg juksa til vespertinaer i mange år, lager de ofte ganske små jeg typ 19 krok selv om jeg også har på 17.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Denne ble veldig bra Truls! Nett og slank og det kan være giftig!

Når det gjelder hjortehår så må man bare trene. En god stacker tilpasset mengden hår, en kam for å få ut underull og sterk nok tråd til å binde inn bunten er suksessfaktorer. Mange synes hjortehår er noe herk å jobbe med, men man må prøve og prøve før man behersker det. Enten det gjelder å binde inn små bunter til vinge, spinning av hjortehår eller hackle av hjortehår. Den sistnevnte har jeg brukt mest tid på å lære meg.

Hvis du kutter hårene når du strammer kan du prøve en flatere tråd med mer overflate mot de hule hårene. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit lenge (og sliter fortsatt) med de hjortehårene. En greie lærte jeg meg underveis som hjalp veldig på å få hårene penere. Det er garantert at det finnes en opphavsmann på det her men jeg vet ikke sånn i farten hvem det er.

Uansett! Hvis du vil ha hårene samlet oppå kroken og unngå at du spinner hårene, så legger du først en slakk turn med tråd rundt bunten med hår mens du holder det OVER kroken, og så fører du bunten med tråd rundt ned på kroken mens du holder tråden relativt stram så ikke noe stikker av. Når du har fått denne samlede bunten ned på kroken legger du to-tre løse turns til rundt håret og kroken før du strammer til mens du klemmer hårene med fingrene du holder bunten med. Litt voks på tråden også hjelper for min del. Jeg er en pedagogisk katastrofe, men skjønner du hva jeg mener?

Ved å gjøre det slik får du samlet alt oppå kroken og får en annen kontroll på håret synes jeg. Ypperlig ved krøplinger etc. 

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (6 minutter siden):

Litt voks på tråden

Enig. Hvis målet er å lage en vinge oppå kroken er vokset tråd lurt. Samt å ikke binde ned på bar krok, men ha et fundament av bindetråd. Da spinnes ikke hårene like lett rundt krokskaftet. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Roaas said:

først en slakk turn med tråd rundt bunten med hår mens du holder det OVER kroken, og så fører du bunten med tråd rundt ned på kroken mens du holder tråden relativt stram så ikke noe stikker av.

Barry Ord Clarke gjør dette på flere av videoene sine, så for en live demo er dyret et bra startpunkt.

Personlig syns jeg den teknikken er tungvint. Bare pinch-wrap, og holder et fast grep med tommel og pekefinger når jeg strammer til. Fyllte en boks med Dyret før jeg reiste til Kola, så da fikk jeg øvd :D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er med dere? Men jeg har ikke funnet slep eller sett dalecarlica eller sulphurea klekke i overflaten. De dukker lissom bare opp virker det som. Har lest meg opp litt på dette og i det som er av engelsk litteratur som jeg har sett så sies det at de drar av seg nymfehuden mot en stein på bunn og starter å stige opp som en dun. VIngen blåses også litt opp på ferden mot overflaten.  Jeg tror på dette fordi disse døgnfluene sitter ofte svært lenge på elva før de flyr. Det kan sikkert forklares ved at de er temmelig våte når de kommer opp og trenger lengre tid på å tørke/herde enn de som bare drar av seg frakken og er "tørre" under.

Tenkte å ha et par nymfer i boksen som kan være en løsning i forkant av en slik klekking eller som en attraktor mens det pågår og ikke er no fart i den.

Krok: TMC 2487 str. 12.
Skalle: Oliven 2,8mm TC + litt bly bak for å sette den.
Tråd: Lt Cahill.
Haler: Farget mallard flank.
Kropp: Lt. Olive kalkunbiot, litt dub under for å bygge opp.
Vingesekk: Mørk grå cdc.
Bein: Rapphøne i oliven.
Thorax: Squirrel Slf, olive.
 

Dalecarlica Emerger.png

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (23 timer siden):

ikke funnet slep eller sett dalecarlica eller sulphurea klekke i overflaten. De dukker lissom bare opp virker det som.

Av samme grunn bruker jeg bare duns på disse døgnfluene. Hadde noen lyse gule klekkere for flere år siden, og de fanget de, men det er liksom ikke entemologisk riktig.

Spennende nymfe! Har trua :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...