Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Jarle TL skrev (1 minutt siden):

Av samme grunn bruker jeg bare duns på disse døgnfluene. Hadde noen lyse gule klekkere for flere år siden, og de fanget de, men det er liksom ikke entemologisk riktig.

Spennende nymfe! Har trua :-)

Jeg har klart meg i alle år uten klekkere og nymfer av disse. Men artig å ha en som kan trigge fisken når de har starta å klekke litt og ikke riktig kommet i gang. Eller på starten av dagen... Dun's og Spinners er nok viktigst ja.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert posta denne lekkerbisken 19 ganger før, men jeg synes den er litt humor. Det er jo en form for crippleklekker, laget med stretchtubing, antron, hackle og cdc. Ikke verdens fineste flue i det hele tatt, men jaggu har jeg trua på den. Flua flyter sykt bra, og den er godt synlig for fiskeren. Grunnen til at den er litt humor er fordi jeg har mista en del fine fisker på denne. Det er liksom en fast rutine nå på disse årlige fiskeferiene til kompisgjengen i elv, rett og slett tradisjon:

Jeg skal fiske mens kompisene ser på. Jeg vet kanskje ikke heeelt hva som er der ute av insekter, og jeg ender opp med denne klekkern. "Superklekkern", roper jeg med påtatt optimisme :) Jeg kaster som en slask ut (har jo tilskuere). Fisken biter på, og mens kompisene heier så er det nesten helt vanlig at jeg enter ryker eller mister fisken. Jeg tror det har skjedd nå på ca 80% av turene våre, akkurat denne situasjonen. Etterpå skryter jeg av hvor god flua er ("Superklekkern", med stor S), mens jeg overser at jeg egentlig mista fisken. Stor humor :)

Men jeg har også fått ganske så mange fisker på den. Jeg tror en av grunnene til at fiskene liker den, i tillegg til at de bare er sykt på hugget når jeg kommer med den, er at bakkroppen kommer under vann med en gang, og at tubingen gir et fint skinn. Pluss at det er en finfin flue som passer til alt og ingenting, liksom, og kanskje mest når jeg ikke helt vet hva som er på elva.

Superklekkern:

ck.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en artig måte å binde spent spinner med hackle på. Veit ikke om det er flere av dere som kjenner til det allerede, men genialt var det uansett. 

Hale og kropp bindes på vanlig måte, men selve vingen er annerledes. Istedenfor å binde åtte-tall surringer til djevelen tar deg, så binder du inn enten en foam bit, polygarns bit eller en CDC fjær. Deretter fester du hacklet som ved paraloop, og binder det ned. Deretter bruker du den foam biten, polygarnet eller hva du valgte til å splitte hacklet. Tar kort tid, blir fyldig med hackle på hver side og det blir fine og holdbare vinger. Skal testes til sommeren! 

Bundet på krok 14 og 16.

_DSC7936.thumb.jpg.6a33acd24d94350720654c31265b0b77.jpg

_DSC7948.thumb.jpg.e3dac22b5ca35ca58c0bde4921d461dc.jpg

_DSC7942.thumb.jpg.21e01f43daaeeccc728c676261ea87fd.jpg

_DSC7946.thumb.jpg.bb04303696fb6802ae9a3644d4fb7388.jpg

Endret av Roaas
  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Går i litt micro duns. Fylt opp boksen min med diverse duns, både med dubbing, biot og polychenille i kroppen. Har trua på alle. 

Her kommer noen av de med forlenget kropp. Bundet både med dry wing og cdc, litt forskjellig utvalg tror jeg kan hjelpe litt. Litt variabelt med størrelse på hackle også. Har hatt både strippet og ustrippet hackle, ca 5t turns med strippet og 2-3 med ustrippet. 

Lepto micro dun i strl 16.

630392579__DSC8832(2).thumb.jpg.2158236bd0aa886202f5a67661dfd18c.jpg

 

Sulphurea/Aurivilli micro dun strl 14

_DSC9161.thumb.jpg.bd47ddbfd4672247389ec424f2815ceb.jpg

 

Litt større Sulphurea dun med tvinnet dry wing til kropp. Strl 12.

_DSC9149.thumb.jpg.27245e6a1da62b8bdc59498213782bd5.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (3 timer siden):

Går i litt micro duns.

Fine Micro Duns! Spennende med tvunnet Aero Dry Wing som bakkropp, den har jeg ikke prøvd. Disse fluene fisker meget bra!

Kroppen på den siste sulphureaen er noe for lang i forhold til resten av flua. De to øverste har fine proporsjoner synes jeg. Hadde ikke nølt med å sette på dem!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal prøve å få til en del elveturer i år og i den anledningen blir det nok Baetis på høsten. Har derfor surret noen RS2 for denne eventualiteten. De er jo møkksmå, så ja... Sikkert helt ubrukelig, men lesssss go. 

Her på Ahrex FW507 i strl 22. Kapok dubbing, haletråder i mallard (er vel fibetts på originalen) og CDC puff. 

_DSC9319.thumb.jpg.23f66bd70c324931b805943e21ce8e20.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...