Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Jeg så en bindevideo av smhaen på ‘tube i dag. Inspirerte til å se om jeg kan gjøre sånn med en comparadunving. Jeg er happy med resultatet, selv om det er noe pirk. Tror ikke jeg fyller en boks med disse :8_laughing:

Tmc 112tr #15 (Krokstammen er litt kortere enn tmc100 #16), polish quill i olive, moose i halen (ligger over, med bindetrådribb for å holde på plass, innkapslet i uv-resin.) Deerhair i vingen og superfine dubbing i thorax. Semperfi Nanosilk 30D bindetråd. 

7872B694-32E4-42AA-901C-42951D3F1B41.thumb.jpeg.50fb134eea3c5f9080e01d7dab1fff89.jpeg

E806411C-9F6D-4362-8253-E48EBB98283D.thumb.jpeg.babb1993bc9bc3e3f199a96ee1d2e82c.jpeg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine compara's Rolf. Cdc varianten flyter da bra sålenge man bruker skikkelige fjær med fin spenst. De er ganske enkle å freshe opp også med f.eks dry shake brush.
Jeg bruker cdc comps ganske mye på krok 16 og ned. TMC 100 i 16 er ganske fin størrelse på Rhodani, lengden på den kroken er insekter i str 14. Jeg bruker det samme. Så kjører jeg Kamasan B405 i 16 til Ignita, Vespertina (de som er str 18). 112Tr kan man bruke i 17 til de samme. Eller 102y i 19 for litt kortere kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :)

Comp-wing av hjortehår ser jo så snasent ut! :D Men ja, #16 er beklagelig vis litt på smertegrensa for hva jeg får til av comparaduns med dyrehår... :) Blir nok CDC når jeg skal gå løs på ting som er litt mindre.

Enig med deg (som nevnt somehwere else sometime) i at krokgapet på TMC100 blir seende veldig små ut i forhold til kroken i strlsr mindre enn #16 - det er nesten litt pussig, iom at krokstørelsen handler (sånn røfly) om diameteren på stangen/røret kroken bøyes rundt - krokbøyen på alle #18-krokene til TMC burde således være like stor... Jeg har 100 i #18 og #20 - de blir nok små GRHE og PT nymfer - og kanskje en buzzer eller to. 

Kan du si litt om hvorfor du trekker fram Kama B405 spes. til Ignita? Hvorfor ikke 112 (som jeg har masser av... :51_scream:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

100 er en knallkrok ned til og med 16, men i mindre... kroker ikke bra nok.
Joda 112TR funker fint det på ignita, har faktisk en comp på den i str 19 med no quillkropp. Bare at jeg har noen vaner...  og noen veldig bra opplevelser som gjør at jeg kvier meg til å bytte B405 mot TR på de 2 typene comparas jeg lager på den. Blir litt mindre krokgap på B405 og litt mindre "gods" som skal holdes flytende av Cdc'n gitt at man velger krok med lik skaftlengde. Det er vel det som surrer i hodet mitt og at flua ser litt mindre ut på B405. Jeg er ganske sær og har mange vaner på krok og latterlig mange typer krok i arsenalet. Det er ikke få fluer jeg lager på typ 2 størrelser i en krokserie og resten bruker jeg ikke. TR er vel den eneste serien hvor jeg bruker alle størrelsene.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, personlig har jeg ikke fisket med disse - men jeg synes det ser veldig pent ut :8_laughing: SBS fra SMHAEN nederst (for vingen.) Jeg kjenner noen som har fisket med dem dog - så jeg tror de er verdt et forsøk.

Liten dråpe superlim på halvdelen nærmest halen, dytter denne rundt under bioten mens den snurres rundt så blir det litt lim under hele.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Rune Stokkebekk skrev:

Har du fisket med det der Rolf? Noen andre? Limer du bioten?

Jeg har bundet noen av disse etter å ha sett samme video tidligere. Har brukt vingeteknikken på parachutes også. Blir veldig pene. Jeg bruker en del Biot, og legger utelukkende tynt lag superlim på kropp før jeg spinner stikka og surrer på bioten. Har fått masse harr på en sånn biotflue i Rena i år uten at ting løsnet. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, limer man under bioten så holder flua en hel del lenger.
Ja, de ser litt fancy ut de der "smhaen" fluene. Men jeg er ikke noen stor fan av å kladde på med uvlim på en tørrfluekropp ala dette, blir ganske mye unødig vekt. Blir no veldi brei trekanta silhuette fra undersia også.. har kanskje ikke så mye å si.. Se om jeg ikke binder opp noen få etter comps og biot duns som jeg er vant til å fange med, men ikke på 103bl som på filmen, ei heller påfugl i thorax :8_laughing: For passende BWO etter mitt hode og de plasser jeg fisker så hadde jeg valgt golden olive quill, hadde noe fra polish som jeg lagde ignita comps av og de funka fint med golden olive flyrite i thorax. Rusty brown tråd.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet SMHAEN-style Baetis på forsommeren i inntørket elv. Nærmest identisk med den Rolv poster bilde av, bare uten påfugl og litt mer oliven biot. I utgangspunktet var jeg ytterst skeptisk til profilen vingen gir mot himmelen. Døgnfluer er jo ikke trekantede! Men de virket veldig fint, og både harr og ørret lot seg lure. De blir lette og lander riktig vei på vannet. Har brukt TMC 102Y og Hends 454 til denne type flue. Har kun bundet de i str 16 og mindre.

Jeg bruker bare quill med UV-lim på klekkere og nymfer der kroppen skal under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der. Jeg lagde vingene litt slankere, men det gikk litt mye utover flyteevnen, spesielt etter en fisk eller to. 

I Rena i år så har jeg brukt disse utelukkende på baetis og Sulphurea. Det kom litt ikke frem i forrige post, men det er denne flua med biot jeg mente. CDC vingen droppa jeg i Elv så utålmodig som jeg er (har en del kast for å si det sånn- da må jeg ha noe som flyter) Mange liker ikke hackle, men jeg må si jeg blir mer og mer glad i det, men vi er forskjellige. Fortsatt biot i kroppen, med et ørlite tynt lag med zap a gap eller loctite superlim under. Har ikke hatt en eneste en enda som har mistet biotkroppen. Flyter greit gjør de også. De har foresten påfugl i thorax;)

A7AE725D-DFAD-40B0-8C44-21589D9E8372.jpeg.7eb46fd6d3cb0ec2b282d3242e1c34c1.jpegFB4BBA5F-69B1-471C-8972-7AE95C6B69D6.jpeg.457528461802a230e65e8ca4a5a6b89f.jpeg74F16F50-9124-4ED5-9E2E-EDADA69370A3.jpeg.ac3ef5bcf67ef3b716c54402bf4f93ce.jpeg

Endret av Håvard Åsbø
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de funker ja, he he. Skal se om jeg ikke lager et par, jeg liker den sidestøtten disse fluene får. Jeg er litt skeptisk til fluer med bare fibervinger som skal være i en viss størrelse, jeg synes fluer med stamme er utrolig mye enklere å freshe opp fisk, etter fisk.. Jeg har dratt den flua til Harrop litt videre med hanehackle og lagt fibre på siden for å oppnå noe av det samme.

Jeg er nok en av dem som ikke liker hackle Håvard, bruker kun hackle på døgnfluer fra str 14 og opp. Nå har jeg vel kun 5 fallskjermfluer igjen i boksen. Og en av dem kommer i 2 størrelser, de andre i 1 :8_laughing: Husker jeg hadde minst 20 før..

Jeg har satsa knallhart på flua som er vedlagt, den leverte overbevisende i år og finnes nå fra 13-19, binder på 112tr, i oliven samt i gulbrunoliven ignita type. Har faktisk laget en vri på noen marginata og vespertina i tillegg, slenger ved et mobilbilde av marginata. Binder man denne med skikkelig cdc fjær som har spenst så er den veldig grei å fiske med. 2-3 fisk før bytte og tørk er ikke noe problem.
 

IMG_4548.jpg

margis.jpg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er ikke dum. Har sett en variant av den i boksen til en profilert flueentuesiast som bor i nærheten av meg. Han er forøvrig over middels glad i F-Fly og liknende konstruksjoner. 

Jeg tror ikke på noen måte at mine hackle fluer er noe bedre enn noe annet, det er mer en subjektiv tilnærming til det. Men de fanger jo fisk de også. 

De fluene jeg avbildet har jeg bundet på krok 14 og 16. 16 er det som har gitt meg mest fisk. 14 har jeg inntrykket av ble litt for grov de gangene det har poppa baetis i Rena når jeg har vært der. Det blir noen turer ila sesongen når man bare bor en liten halvtime unna. 

Den «gule» varianten fungerte heller ikke på Sulphureaen i krok 14 selv om den forsåvidt kanskje var innafor i størrelse på høyde i hvertfall. Krok 16 fungerte derimot mege bra for meg der også. Og av og til er jeg til og med så sær at jeg plukker meg ei flue fra boksen og bestemmer at jeg skal ha fisk på den uansett. Går jo selvfølgelig ikke alltid det, men av og til så overrasker det også.

Endret av Håvard Åsbø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent olive på Tmc102y #17. Trengte noen forsøk før det så ut i det hele tatt. På denne har jeg klipt til CDC på forhånd og legger fibrene 50% i tråden før jeg spinner. Det ser sånn noenlunde ut.  Det er fort gjort at butt-enden på cdc-en stikker ut for mye, og da blir vingen schtøgg når det klippes til. Ok, fisken bryr seg kanskje ikke, men... :)

 

Må tøyse med litt flere farver kanskje... 5302119B-581F-431F-926E-9DB5616DBCFA.thumb.jpeg.821fd4a2db1ebf6134af252315d3f7c9.jpeg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnere er dagens tema her, passer bra da jeg er helt kaputt selv etter sesongens første skitur i går.. 15km med kladd og mye fraspark har gitt meg et litt interessant ganglang i dag ;D
Disse er vel selve bankersflua når det kommer til spinnere. Metoden for oppbinding av hackle finnes i boka til Lennart Bergqvist.

spinners091218.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde og røde... Rust heter fargen, og noen andre der er rusty brown. Lager vel ikke gule ignita aller villii spinnere?

Baetis Spinnere: Flyrite nr. 28 eller Superfine Rusty brown. Krok 14-16-18
Villii/Ignita: Halvbland f.eks Flyrite nr. 5 og 11. Krok 12 & 16/18.

Gulrotflua mi er også en spinner, den har bare ikke flata ut ennå.. Veldig god når de kommer på vannet for å legge egg. Døgnisene kan sitte ei god stønn før de flater ut.
 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en sak... rib av pearl flashabou er ikke dumt, den ribben og spinnerfarge er ganske skummel combo på kvelden. Her er et par med Blanding av Flyrite nr 5 og 11. Ræva mobilbilde.. får duge, sitter å jobber her ;D Faux Bucktail i halen... Tan.

Ja, Rolf de ser faktisk litt mer røde ut enn de er.. trur jeg bomma litt med lyssettingen der.. Den i midten foran der som er på 16krok er bundet med Superfine Rusty Brown som er ganske spot on spinnerfarge i mitt hode.

spinners.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert Rune! Skikkelig snadder! Nå ble jeg gira her, binder du spinnere på så lett krok som mulig? Mine har hatt en tendens til å tåle få flyt før de synker. Har bundet på Hends 454 som er sånn ca medium i godset. Vel og merke har jeg kun bundet inn haletråder i V-form, ikke tre slik du viser her. Kan hende flyteevnen blir bedre med Faux Bucktail enn med microfibbets.

Endret av Jarle TL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt orrhøne av en kollega for en stund siden. Har hatt fjærene i fryseren i rimelig lang tid, «stekt» de på 150 grader i ovnen i ca 20 min etter skikkelig tining, vasket de med shampo og varmt vann før de fikk lufttørke til de nesten var tørre. Blåste liv i de til slutt med en hårføner. 

 

Da ble det noen våtfluer tiltenkt vulgatafiske, og flere skal det bli:)

Krok: TMC100 #10

Haletråder: Røde fibre fra Gullfasanfjær

Kropp: Dubbing i typisk March Brown ish farge ribbet med Lagartun gull tinsel.

Hackle: Brun høne fra whiting og Orrhøne i front.

Hodet er fluoriserende rød UNI 8/0 med Solarez bone dry i to tynne omganger

 

 

71E1CA83-9549-4891-9E84-A7AC07E7A90B.thumb.jpeg.af4780d56a329c8e4e75b576a6710215.jpeg

Endret av Håvard Åsbø
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Jarle TL skrev:

Lekkert Rune! Skikkelig snadder! Nå ble jeg gira her, binder du spinnere på så lett krok som mulig? Mine har hatt en tendens til å tåle få flyt før de synker. Har bundet på Hends 454 som er sånn ca medium i godset. Vel og merke har jeg kun bundet inn haletråder i V-form, ikke tre slik du viser her. Kan hende flyteevnen blir bedre med Faux Bucktail enn med microfibbets.

Hei,
Nei jeg lager dem på så sterk krok som mulig, haha.. Binder mine på TMC 100 i 14/16 og Kamasan B405 i 16 (str 18). Det er fristende å lage de på 112Y men jeg tar ikke sjansjen... Går det på en 2kilos så er det mest sannsynlig game over temmelig fort når jeg begynner å presse hardt. Tenkte faktisk å binde på 102Y som tåler nok men var tom for 17 her så da ble det 100. De tåler ikke så mange flyt nei, men 2-3 kast er da nok det. Lager du med dubbing i kroppen eller bruker du biot/quill? Jeg har laget så og si alt av døgnfluer for 2019 med Faux i halene, bruker mye fargen tan som er passe nøytral, til de mindre fluene så plukker jeg ut de litt tynnere rette fibrene i bunten. Fetter du inn disse så flyter de nok vel så bra som andre typer da de er litt tykkere, jeg lager 3 haler på alt uavhengig av virkeligheten.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuule våtfluer Håvard!
Jeg villle også laget noen med halvparten så mye hackle og en halv gang lengre fibre på både haler og hackle. Gjerne reise fibrene litt mer opp typ 45grader så pulserer de bedre når du trekker inn. Kan også vurdere å legge et støttehackle først av indisk hane i f.eks Ginger eller Brun. Og skal du ha en vass tørr/våt så legger du palmerhackle på kropp av hane og samme hackle som du har her i front :-) De er skumle når det briser litt på overflaten.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Stokkebekk skrev:

Tenkte faktisk å binde på 102Y som tåler nok men var tom for 17 her så da ble det 100. De tåler ikke så mange flyt nei, men 2-3 kast er da nok det. Lager du med dubbing i kroppen eller bruker du biot/quill?

Ja TMC 102Y er en fin, lett krok som tåler en støyt!

Jeg har bare bundet mine spent spinners med dubbet kropp. Noen av de har fått flashribbing. Hittil så har jeg dynka hele flua i Dry Dip, men kanskje jeg skal prøve noe litt tykkere flytemiddel for akkurat denne flua. Loon Aquel, TMC Dry Magic eller tilsvarende.

Betryggende å lese at også dine spinnere må freshes opp etter noen flyt. Da er nok ikke mine så gærne likevel. Sånn blir det når Dyret ofte sitter ytterst på fortommen. Den synker jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune Stokkebekk skrev:

Kuule våtfluer Håvard!
Jeg villle også laget noen med halvparten så mye hackle og en halv gang lengre fibre på både haler og hackle. Gjerne reise fibrene litt mer opp typ 45grader så pulserer de bedre når du trekker inn. Kan også vurdere å legge et støttehackle først av indisk hane i f.eks Ginger eller Brun. Og skal du ha en vass tørr/våt så legger du palmerhackle på kropp av hane og samme hackle som du har her i front :-) De er skumle når det briser litt på overflaten.

Gode tips! Skal gjøres! Jeg er litt i overkant glad i hackle og har det ofte med å overdresse fluene. Ender nok opp med å gjøre de litt for tette og kompakte. Har laget goslings før med lange fasanhalefibre i halen og litt CDC som støtte i stedet for hackle med en runde med rapphøne i front tidligere som tørrfluer, men skal teste tipsene dine i kveld så skal jeg se om jeg klarer å begrense meg selv litt :)

Endret av Håvard Åsbø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...