Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Spinnervariant ;D

 

Kul! Har du prøvd den  :rolleyes: ::)

 

bjorni

 

Har testa dem ut (men alt for lite) i et vann ute på øya her, og de fungerte ;D Ulempen er at de tvinner fortommen litt :(

Ikke testet i elv ennå, men det kommer ;)

Bare husk å impregnere litt ;D

 

Hvor tynn spiss bruker du da? Hadde problemet med tvinning vært borte vist du hadde gått opp en tykkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnervariant ;D

 

Kul! Har du prøvd den  :rolleyes: ::)

 

bjorni

 

Har testa dem ut (men alt for lite) i et vann ute på øya her, og de fungerte ;D Ulempen er at de tvinner fortommen litt :(

Ikke testet i elv ennå, men det kommer ;)

Bare husk å impregnere litt ;D

 

Hvor tynn spiss bruker du da? Hadde problemet med tvinning vært borte vist du hadde gått opp en tykkelse?

0,09 og 0,12 er det jeg har brukt, men færre luftkast mindre tvinn selvfølgelig ;D Vet ikke hvordan flua vil lande hvis jeg går opp i størrelse, men prøver mer en gjerne :). Flua er i krok 16 :)

 

Legger ved et bilde som viser avtrykket i vannet, ørretperspektiv ;D (tatt underifra, dårlig billedkvalitet og skål med masse riper :()

post-2790-13949857502675_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen vann fisker du i som du trenger så tynn fortom? Elv el sjø? Avtrykket i vannhinna synes like bra med så tynt som å gå opp på tykkelsen.

Det er hvor god du er til å presentere flua sm er viktigst, uansett.

Da har ikke tykkelsen så mye å si

"Trenger" vel i grunnen ikke så så tynn fortom, men har bare blitt sånn med såpass små fluer og mindre ;D Avtrykk i vannet av fortom har jeg ikke da fortommen blir "muddet" ;)

Men har nå en liten teori om at tykkere fortom blir "stivere" og dermed mere styrende på flua ;D ;D Men mulig jeg tar feil her, hva vil du anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det var noen jækla lekre fluer, Terje. Ikke f... om jeg skal legge inn noen bilder av mine etter de der.

 

Takker så mye for det, Erik :D :D.........men jeg synes nå du skal legge inn fluene dine jeg da, rett og slett fordi det er mangfoldet i bindetrådene som

gir meg og andre inspirasjon til å holde på :) :).........dessuten er jeg rimelig sikker på at dine fluer funker like godt som mine så bare kom med dem :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke klipt haletrådene, og brukt LITT mindre vinge, så hadde det vært MEGET flott....Nå er det bare flott :)

Blir ikke brukt til fiske engang ;D Hadde tittet på en dvd med Oliver Edwards.... og da begynte knotinga(skummelt det å titte på dvd av han) :rolleyes:

Hale er pensel(malekost, hadde ikke fibets) vinger som et B52 bombefly ja ;D (prøvde å sende'n gjennom lufta som et papirfly, og det funka nesten ;) )

Skulle egentlig hatt lyd til bildene >:(, da hadde du ikke sagt noe ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Tenkte bare å vise min egen utvikling, kommer tilbake selvfølgelig med samme flue og i riktige proporsjoner(sånn før og etter bilde vet du ;) sånne som dem slankebildene i Hjemmet og Allers etc.)

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Da gjør jeg ett forsøk på å få igang denne tråden med fluer som forhåpentligvis er korrekte i følge trådens navn ;D ;D

 

Her er noe døgnflueklekkere og en spent spinner som en start ;D ;D

 

Terje!

 

Fine fluer det der Terje,, hva slags klekker kroker er det du bruker?

 

Jon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg med nok et dårlig bilde. Binder noen fluer for høstfiske, og her er en av mine desiderte favoritter. CDC Biot Compardun, bundet på TMC 100 str. 20. Oliven kalkun biot, cdc medium dun vinge og fly rite nr. 10 dubbing til brystpartiet (blue wing olive). Nr.10 har for øvrig noen rødspettete tråder og jeg prøver å få med noen av disse slik at torax får en blandingsfarge (sikkert veldig viktig  :rolleyes: ). Hale er her fire fibbets splittet i to, men jeg bruker også cdc fibre og Z-lon - da for å imitere en klekker som drar seg ut av restene av nymfeskallet (det såkalte trailing chuck konseptet).

 

Ja, og så var det bildet da  :-[ :

 

[attachimg=#]

post-2261-13949857597821_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg med nok et dårlig bilde. Binder noen fluer for høstfiske, og her er en av mine desiderte favoritter. CDC Biot Compardun, bundet på TMC 100 str. 20. Oliven kalkun biot, cdc medium dun vinge og fly rite nr. 10 dubbing til brystpartiet (blue wing olive). Nr.10 har for øvrig noen rødspettete tråder og jeg prøver å få med noen av disse slik at torax får en blandingsfarge (sikkert veldig viktig  :rolleyes: ). Hale er her fire fibbets splittet i to, men jeg bruker også cdc fibre og Z-lon - da for å imitere en klekker som drar seg ut av restene av nymfeskallet (det såkalte trailing chuck konseptet).

 

Jises. Str 20. Gruer meg til den dagen jeg må binde og bruke så små døgniser. Har 18 som laveste spec i boksen.

 

Flott flue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...