Gå til innhold
Tom Tomassen

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer

Anbefalte innlegg

... i utgangspunktet ser det rett fram ut å binde opp hackle for en spinner. Åttetallsurringer på undersiden, voila. Men hva er optimalt? Åttetall over og under med trå, for så å gjøre det samme med dub? Gjør alle surringene med dub? Hvordan avslutte pent?

Jeg så et bilde av Lennart Bergquists spente spinner. Hacklene sto rett ut, men samtidig så de ut som om de var løftet opp fra sentrum av spinneren. Utrivielt å få til! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man binder ikke 8-tall, man binder opp. Tråden går på siden av thorax, så opp og en runde rundt for å sikre. Så motsatt side samme..  Jeg starter framme etter å ha bindt av hackle. Tar min side først, strekker tråden bakover, så framover med tråden på andre sia. Tog du a'n?

Dubben kryssbindes på undersiden, aldri rundt vingen. Bruker man litt tid på å splitte skikkelig med fingrene så går det ganske lett. Så kun en lengde med tråd pr side for å løfte opp, jeg sikrer også med bittelitt superlim under, juks kanskje men skitt au.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pål Hedenstad har skrevet en artikkel om Quigley Cripple under "Fluebinding". Disse ser utrolig attraktive ut, og har fungert bra for meg. Flua fiskes som en klekkende døgnflue som ikke helt har klart å forvandle seg til en fullvoksen dun.

Har bundet om mine cripples i døgnflueboksen denne vinteren. For meg fungerte det dårlig med strutseherl som nymfevedheng. De ble slitt i stykker ved avkroking og knyting. Har byttet ut herl med antronfibre og Spirit River UV2 Sparkle Yarn. Håper det blir mer holdbart, selv om det ser litt spraglete ut. Jeg klipper hackelet under for å få den til å flyte slik jeg ønsker.

Her er en Crippled Rhodani på TMC 112TR #15

Endret av Jarle TL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider