Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Takk for det Sigve :)

PS: Du burde kjøpe deg boken Tying Catskill Dryflies av Mike Valla. En enorm inspirasjonskilde og absolutt verdt de få kronene den koster hos cdon.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskt spm.. Hvilken lynlim bruker dere til fluene deres?

Tenker da på limet dere bruker feks før dere snurrer hackle rundt vingen osv.. Er vel en fordel med pensel inne i limhuset? :)

Mange som ikke bruker lim i fluene sine? Stor fordel med tanke på holdbarhet? Har jo akkurat begynt å binde, men har bindet opp en god del fluer uten lim.. Er dette litt dumt gjerne?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskt spm.. Hvilken lynlim bruker dere til fluene deres?

Tenker da på limet dere bruker feks før dere snurrer hackle rundt vingen osv.. Er vel en fordel med pensel inne i limhuset? :)

Mange som ikke bruker lim i fluene sine? Stor fordel med tanke på holdbarhet? Har jo akkurat begynt å binde, men har bindet opp en god del fluer uten lim.. Er dette litt dumt gjerne?

Takker for svar :)

Jeg bruker generelt lite lynlim, men noen ganger er det praktisk og da bruker jeg Lochtite sin. Du trenger normalt ikke lim før du surrer hackelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanlig lynlim til å forsterke BIOT's, men det er alt jeg bruker det til også.

Edit:

LockTite Super Attack Precision heter det ser jeg. Fungerer utmerket og tørker ikke igjen tuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zap a Gap! Bruker det bla: ved vingerota før jeg surrer hackel på døgnfluer, holde syntetiske materialer på plass, biotskropper, på hodet(istedenfor lakk) osv... Jeg liker fluene mine sterke, og ser derfor ikke problemet med å bruke bittesmå usynlige dråper med lim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zap a Gap! Bruker det bla: ved vingerota før jeg surrer hackel på døgnfluer, holde syntetiske materialer på plass, biotskropper, på hodet(istedenfor lakk) osv... Jeg liker fluene mine sterke, og ser derfor ikke problemet med å bruke bittesmå usynlige dråper med lim.

Støtter denne  ;D

Men vær forsiktig når du tørker av børsten på kanten :) Kan fort bli lei å få skrudd opp igjen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zap a Gap! Bruker det bla: ved vingerota før jeg surrer hackel på døgnfluer, holde syntetiske materialer på plass, biotskropper, på hodet(istedenfor lakk) osv... Jeg liker fluene mine sterke, og ser derfor ikke problemet med å bruke bittesmå usynlige dråper med lim.

Støtter denne  ;D

Men vær forsiktig når du tørker av børsten på kanten :) Kan fort bli lei å få skrudd opp igjen  ;D

Kjenner meg igjen her, gitt! ;) Man må liksom gjennom et par-tre flasker, både sprutetut og pensel, før teknikken med å ikke lime igjen hele dritten sitter..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var kjempeflotte Petter, likte spesielt den detaljen med tre ben på hver side, kanonbra!  :D

Fanken Petter,de var jaggu fine :D!!

Kan vi få en materialliste takk?

Gjerne en steg for steg også :P....

Tusen takk for hyggelig tilbakemeldinger!! :D

Materialliste:

Krok: TMC 200r #8

Hale: Struts

Ribb: Oliven bindetråd

Kropp: Fly Rite March Brown

Gjeller: Struts

Vingesekk og Hode: Foam, Tan 2mm

Bein: Gullfasanhalefibre Reversert

Thorax: Fly Rite March Brown

Hackle: CDC spunnet i tråd

Det kommer en SBS film i løpet av noen dager, må bare ordne meg flomlys. :)

Petter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...